Ciekawe wersje wyróżniają T-Roca na tle konkurentów. A z jakim silnikiem warto kupić ten samochód z drugiej ręki?
Volkswagen podbijał segment aut uterenowionych zaczynając od największych modeli i na najmniejszych kończąc. W efekcie najpierw debiutował luksusowy Touareg, potem kompaktowy Tiguan, a następnie crossovery T-Roc oraz miejski T-Cross. Opisywanego T-Roca zbudowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej z Golfa VII, jednak zachował on zbilansowane rozmiary nadwozia (nie ma nawet 4,3 m długości). Volkswagen urozmaicił gamę T-Roca piekielnie szybką odmianą R (300 KM) oraz… 2-drzwiowym kabrioletem z miękkim dachem (od 2019 r.). Patrząc na paletę pozostałych silników trudno nie dopatrzeć się pozycjonowania tego modelu przez Volkswagena jako lekko usportowionego. Większość jednostek konfigurowano ze sprawnie działającą skrzynią DSG, a topowe – z napędem 4×4.
Który silnik warto wybrać w używanym Volkswagenie T-Rocu? Oto przegląd wszystkich wersji.
Używany Volkswagen T-Roc – silniki benzynowe
- 1.0 TSI (110 KM, 115 KM, 116 KM)
- 1.5 TSI (150 KM)
- 2.0 TSI (190 KM, 300 KM)
Volkswagen postawił wyłącznie na benzynowe silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paletę otwiera 3-cylindrowy 1.0 TSI (110-116 KM), natomiast reszta to już jednostki 4-cylindrowe: 1.5 TSI (150 KM) oraz 2.0 TSI o mocy 190 KM lub 300 KM w wariancie T-Roc R. Oferuje niespotykane w tej klasie osiągi (niecałe 5 sekund do 100 km/h!), ale kosztem wyraźnie większego spalania: ta odmiana potrzebuje nawet 10-11 l/100 km w cyklu mieszanym. Słabsze auta zadowalają się z reguły 6-7 l/100 km (1.0/1.5 TSI) lub 8 l/100 km (2.0 TSI/190 KM). Warianty 1.0 TSI zawsze mają napęd na przód i skrzynię ręczną, a 2.0 TSI – wyłącznie 4×4 i dwusprzęgłową przekładnię DSG. Jedynie w 1.5 TSI istniała możliwość dowolnej konfiguracji napędu i skrzyni. Pod kątem bezawaryjności wszystkie jednostki zbierają dobre opinie. Warto w nich pilnować rozrządu. W 1.0 i 1.5 pracuje pasek, a w 2.0 – łańcuch, który sporadycznie potrafi się rozciągać. Nie można też wykluczać przypadków osadzania się nagaru na zaworach oraz awarii turbo w autach z rzadko wymienianym olejem.
Silnik | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.0 TSI |
---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 110 KM | 115 KM | 116 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 200 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 10,1 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 187 km/h | 189 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI (R) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 150 KM | 190 KM | 300 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 320 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 7,2 s | 4,9 s |
Prędkość maks. | 207 km/h | 218 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |
![VOLKSWAGEN T-Roc I FL Style 1.5TSI ACT 150KM 7AT DSG FWD PO2XA52 04-2022 VOLKSWAGEN T-Roc I FL Style 1.5TSI ACT 150KM 7AT DSG FWD PO2XA52 04-2022](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Volkswagen-T-Roc-04-1024x683.jpg)
![VOLKSWAGEN T-Roc I Premium 2.0TSI 190KM 7AT DSG 4Motion PO4PK18 06-2020 VOLKSWAGEN T-Roc I Premium 2.0TSI 190KM 7AT DSG 4Motion PO4PK18 06-2020](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Volkswagen-T-Roc-03-1024x667.jpg)
Używany Volkswagen T-Roc – silniki Diesla
- 1.6 TDI (115 KM)
- 2.0 TDI (115 KM, 150 KM, 190 KM)
Producent postawił na sprawdzone konstrukcje montowane w pozostałych modelach w gamie. Rola bazowego turbodiesla przypadła 115-konnemu 1.6 TDI, natomiast już w 2020 roku ustąpił on miejsca „osłabionemu” do 115 KM silnikowi 2.0 TDI. Występował on jeszcze w odmianie 150-konnej i 190-konnej. Obydwie jednostki wykorzystują wtrysk common rail, pasek rozrządu i piezoelektryczne wtryskiwacze niepodlegające regeneracji. Warianty 115-konne występowały tylko z napędem na przód i skrzynią ręczną, a 190-konne – wyłącznie z 4×4 i DSG (w 150-konnych można było dowolnie konfigurować napęd). Według właścicieli, T-Roc z bazowym dieslem potrafi się „zmieścić” w 5 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast mocniejsze odmiany zużywają już bliżej 6-7 l/100 km. Główny problem turbodiesli stanowi filtr cząstek stałych, który słabo znosi eksploatację po mieście. Zdarzają się też awarie kół dwumasowych i turbosprężarek, choć mają one miejsce głównie w nieco zaniedbanych autach (w których nie pilnowano czynności serwisowych).
Silnik | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 115 KM | 115 KM | 150 KM | 190 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 10,4 s | 8,4 s | 7,2 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 187 km/h | 205 km/h | 216 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Używany Volkswagen T-Roc – który silnik wybrać?
Biorąc pod uwagę realia rynkowe, zdecydowanie łatwiej kupić benzynowego T-Roca. Większości użytkowników przypasuje silnik 1.5 TSI, który dobrze odnajduje się w każdych warunkach eksploatacji. 1.0 TSI niektórych może odstraszyć uporczywym „warczeniem” silnika 3-cylindrowego, natomiast 2.0 TSI potrafi sporo palić. Jeśli uda nam się trafić diesla z pewnego źródła, nie trzeba się obawiać o jego późniejszą awaryjność: Volkswagen na przestrzeni lat dużo w nich poprawił.