UżywaneUżywany Peugeot 308 II (2013-2021) - który silnik wybrać?

Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – który silnik wybrać?

Drugie wcielenie 308 do tej pory uchodzi za nowoczesny samochód. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Peugeota 308 II?

W momencie debiutu, czyli w 2013 roku, Peugeot 308 II budził zainteresowanie odważnym wyglądem karoserii – zwłaszcza że jego poprzednicy byli pod tym względem mocno powściągliwi. Peugeot nie poszedł na łatwiznę także w kwestii wnętrza, gdyż stworzył dla 308 deskę z małą kierownicą i umieszczonymi nad nią zegarami. To rozwiązanie zdobyło tylu samo fanów co przeciwników, dlatego koniecznie trzeba przed zakupem sprawdzić, czy uda nam się znaleźć optymalne położenie kierownicy (by nie zasłaniała wskaźników). Producent proponował odbiorcom zgrabnego hatchbacka (zaledwie 4,25 m długości) lub pakowne kombi (SW). W odróżnieniu od wielu konkurentów, posiada ono wydłużony aż o 11 cm rozstaw osi (273 cm względem 262 cm w hatchbacku) i tym samym może się pochwalić przestronnym drugim rzędem siedzeń. Zabierze też mnóstwo do bagażnika, bo 610 l pakunków (hatchback: 420 l).

Peugeota 308 II oferowano z wieloma silnikami, w tym w kilku naprawdę mocnych wersjach usportowionych. Z jaką jednostką warto go rozważyć? Oto przekrój wszystkich odmian.

Używany Peugeot 308 II – silniki benzynowe

  • 1.2 VTi (82 KM)
  • 1.2 PureTech (110 KM, 130 KM)
  • 1.6 THP (125 KM, 156 KM, 205 KM, 225 KM, 263 KM, 272 KM)

Tylko jeden silnik w Peugeocie 308 II nie ma turbodoładowania. To podstawowy, 82-konny 1.2 VTi, który też jako jedyny w gamie posiada wielopunktowy wtrysk paliwa dopuszczający zamontowanie do niego LPG. Pozostałe jednostki mają już wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie. Powyżej 1.2 VTi pozycjonowano bazującego na nim 1.2 PureTech, rozwijającego 110 lub 130 KM. Rolę topowej jednostki powierzono opracowanemu wspólnie z BMW 1.6 THP. Generuje 125 lub 156 KM, natomiast w odmianach GT montowano wersje 205- lub 225-konne, a w GTI – 263 lub 272 KM. Dwa ostatnie są w stanie rozpędzić 308 do 100 km/h w 6 sekund i osiągnąć nim 250 km/h. Silniki 1.2 uchodzą za oszczędniejsze od 1.6, gdyż zadowalają się ok. 5,5-7 l benzyny na każde 100 km. W wariantach THP trzeba się nastawić bardziej na 8-9 l/100 km w cyklu mieszanym. Silniki zestawiano z 5-biegowymi (1.2 82/110 KM) lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (pozostałe) lub automatami: 6-/8-biegowymi (1.2/130 KM) lub 8-biegowymi (1.6/225 KM).

Jeśli chodzi o awaryjność, w 1.2 VTi/PureTech należy mieć na względzie konieczność wymiany paska rozrządu. Pracuje on w kąpieli olejowej, a jego materiał ma tendencję do nadmiernego łuszczenia się. Odseparowane kawałki gumy następnie zakłócają drożność pompy olejowej i pogarszają smarowanie silnika. W tych silnikach zdarzają się jeszcze awarie kół dwumasowych i spalanie oleju. To samo można powiedzieć o 1.6 THP, z tym że w nich dodatkowo dochodzą przypadki rozciągnięć łańcuchów rozrządu i osadzania nagaru w układzie dolotowym.

Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 VTi 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.6 THP 1.6 THP
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB PB PB
Maks. moc 82 KM 110 KM 130 KM 125 KM 156 KM
Maks. moment 118 Nm 205 Nm 230 Nm 230 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,3 s 11,1 s 9,6 s 10,4 s 9,3 s
Prędkość maks. 171 km/h 197 km/h 207 km/h 203 km/g 213 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,6 l/100 km 4,8 l/100 km 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 1.6 THP (GT) 1.6 THP (GT) 1.6 THP (GTi) 1.6 THP (GTi)
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 205 KM 225 KM 263 KM 272 KM
Maks. moment 285 Nm 300 Nm 340 Nm 330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s 7,4 s 6,0 s 6,0 s
Prędkość maks. 235 km/h 235 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km 6,5 l/100 km 6,0 l/100 km
Peugeot 308 II
Wolnossący 1.2 VTi jest ewidentnie za słaby do 308, niemniej jego turbodoładowane odmiany już przyzwoicie radzą sobie z tym samochodem.
Peugeot 308 II
Jednostki 1.6 THP nie cieszą się dobrymi opiniami. Szkoda, bo to naprawdę dynamiczne i umiarkowanie obchodzące się z paliwem silniki.

Używany Peugeot 308 II – silniki Diesla

  • 1.5 HDi (102 KM, 130 KM)
  • 1.6 HDi (92 KM, 99 KM, 116 KM, 120 KM)
  • 2.0 HDi (150 KM, 177 KM, 181 KM)

Do 308 II zaadaptowano udane turbodiesle z poprzednika. Mowa o jednostkach 1.6 HDi i 2.0 HDi. Pierwsze z nich występowały w czterech wersjach mocy (92, 99, 116, 120 KM), z czego najsłabsza ma uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbo. Diesel 2.0 HDi z kolei rozwija 150 KM, a w 308 GT – 177 lub 181 KM. Kres silnika 1.6 HDi nadszedł w 2018 roku, gdy zastąpił go zupełnie nowy 1.5 HDi (102 lub 130 KM). Nie może się już pochwalić taką niezawodnością jak starsza konstrukcja. Użytkownicy zgłaszają przypadki pęknięć łańcuchów spinających wałki rozrządu i wycieki oleju spod pokrywy zaworów. W 1.6/2.0 HDi trzeba się nastawić bardziej na usterki wynikające z naturalnego zużycia osprzętu (po przekroczeniu 200 tys. km). Wysokoprężne 308 potrafią być naprawdę oszczędne. Auta z 1.5/1.6 HDi średnio spalają ok. 5-5,5 l/100 km, natomiast mocne 2.0 HDi podchodzą bliżej 6-6,5 l/100 km. Turbodiesle poniżej 100 KM zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi, a pozostałe – z 6-biegowymi. Poza 2.0 HDi 177/181 KM, które zawsze mają przekładnię automatyczną. Trafiały one jako opcja do odmiany powyżej 120 KM.

Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 HDi 1.5 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1499 cm³ 1499 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo ON ON ON ON ON
Maks. moc 102 KM 130 KM 92 KM 99 KM 116 KM
Maks. moment 250 Nm 300 Nm 230 Nm 254 Nm 270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,8 s 12,8 s 11,3 s 10,2 s
Prędkość maks. 186 km/h 204 km/h 178 km/h 186 km/h 191 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,8 l/100 km 3,7 l/100 km 3,8 l/100 km 3,5 l/100 km 3,8 l/100 km
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 120 KM 150 KM 177 KM 181 KM
Maks. moment 300 Nm 370 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,6 s 8,2 s 8,4 s
Prędkość maks. 196 km/h 211 km/h 225 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,2 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km 4,1 l/100 km
Peugeot 308 II
1.6 HDi (fot.) to jeden z najlepszych turbodiesli w samochodach używanych, nie tylko francuskich. Nowszy 1.5 HDi nie może się już pochwalić taką niezawodnością.
Peugeot 308 II
2.0 HDi to idealny wybór na trasy. W kompaktowym 308 zapewnia świetne parametry elastyczności.

Używany Peugeot 308 II – który silnik wybrać?

Bez wątpienia lepszą reputacją w 308 II cieszą się turbodiesle, i to właśnie je rekomendujemy w tym modelu. Do miasta idealnie nadadzą się wszystkie 1.6 HDi, a do przejazdów autostradami – 2.0 HDi. Odmiany benzynowe można warunkowo rozważyć z pewnego źródła albo pod warunkiem udostępnienia przez sprzedającego wyczerpującej historii serwisowej.

Przeczytaj więcej:

Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – opinie użytkowników

Które silniki wybrać w popularnych samochodach używanych?

Peugeot 308 II

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji