Design Peugeota 2008 świetnie się broni po kilku latach od debiutu. Z jakim silnikiem warto kupić to auto z drugiej ręki?
Już pierwsze wcielenie 2008 wniosło nieco świeżości w segmencie miejskich crossoverów, proponując lekko podwyższone nadwozie i nietypowy wówczas kokpit z małą kierownicą i umieszczonymi nad nią zegarami. Druga generacja modelu jeszcze bardziej zaskoczyła stylistyką karoserii, ale przede wszystkim znacznie urosła – do 4,3 m długości, co już powoli podchodzi pod klasę kompaktowych SUV-ów. Jeśli dodamy do tego niezły rozstaw osi (2,61 m), otrzymujemy obraz całkiem pojemnego samochodu niemalże rodzinnego: z tyłu w optymalnych warunkach pojadą dwie dorosłe osoby, a do bagażnika wejdzie od 405 do aż 1467 l pakunków. Dobre wrażenie robi również wykończenie deski rozdzielczej Peugeota 2008 II i poziom dostępnego wyposażenia.
W gamie silnikowej tego auta każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Oferowano bowiem standardowe warianty benzynowe i wysokoprężne, ale z czasem paletę uzupełniły również odmiany hybrydowe i elektryczne. Którą warto wybrać, rozważając Peugeota 2008 II z drugiej ręki? Oto przegląd całej palety silników.
Używany Peugeot 2008 II – silniki benzynowe
- 1.2 PureTech (101 KM, 131 KM, 155 KM)
Chętni na benzynowego Peugeota 2008 mogli wybrać spośród trzech wersji mocy 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech – 101, 131 lub 155 KM. To jednostka montowana w wielu autach koncernu Stellantis, czyli nie tylko w Peugeotach i Citroenach, ale również w Oplach Corsa/Mokka i Jeepie Avengerze. Prawdę mówiąc już jego bazowa odmiana zapewnia przyzwoite osiągi, a topowa nie ma większych problemów ze żwawym rozpędzaniem 2008 na drogach szybkiego ruchu. We wszystkich zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa oraz filtr cząstek stałych (GPF). Według użytkowników średnie spalanie oscyluje w granicach 6,5-7,5 l/100 km w cyklu mieszanym, z czego odmianą 101-konną można bez problemu „schodzić” poniżej 6 l/100 km. Te, bądź co bądź, małe silniki łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub aż 8-biegowymi automatami. Napędu 4×4 w ogóle nie oferowano w Peugeocie 2008 II. Główne awarie odmian 1.2 PureTech tyczą się oczywiście pracujących w kąpieli olejowej pasków rozrządu, które zaczynają się strzępić i zatykać kanały olejowe, doprowadzając nawet do zatarcia silnika. W 2022 roku producent poprawił konstrukcję paska, lecz na razie trudno powiedzieć, czy przyniosła ona pozytywny efekt.
Silnik | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech |
---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 101 KM | 131 KM | 155 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 230 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 9,4 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 198 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,0 l/100 km |
![PEUGEOT 2008 II GT 1.2PureTech 155KM 8AT EAT8 FWD WE453YE 02-2020 PEUGEOT 2008 II GT 1.2PureTech 155KM 8AT EAT8 FWD WE453YE 02-2020](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/Peugeot-2008-II-03-1024x659.jpg)
Używany Peugeot 2008 II – silniki Diesla
- 1.5 HDi (100 KM, 102 KM, 110 KM, 131 KM)
Diesle nie zdobyły istotnej popularności w tym modelu. Montowano kilka odmian 4-cylindrowego turbodiesla 1.5 HDi (określane głównie jako BlueHDi) o mocy 100, 102, 110 lub 131 KM. Ich definitywny kres nastąpił pod koniec 2023 roku, gdy z oferty wycofano topową wersję. Ten silnik nie może się pochwalić taką niezawodnością jak starszy, montowany w poprzedniku 1.6 HDi. Ma nieco felerny łańcuch spinający wałki rozrządu, który pękał już przy przebiegach rzędu 50 tys. km. Poza tym dręczą go kłopoty związane z wyciekami oleju spod pokrywy zaworów i nietrwałymi czujnikami układu AdBlue. Wysokoprężne 2008 realnie palą w okolicach 5-6 l/100 km w cyklu mieszanym. Odmiany od 100 do 110 KM łączono z 6-biegowymi przekładniami ręcznymi, a 131-konne – z 8-stopniowymi automatami.
Silnik | 1.5 HDi | 1.5 HDi | 1.5 HDi | 1.5 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 100 KM | 102 KM | 110 KM | 131 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 11,4 s | 9,5 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h | 180 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,6 l/100 km | 3,6 l/100 km | 3,7 l/100 km | 3,8 l/100 km |
![PEUGEOT 3008 II Active 1.5BlueHDi 130KM 8AT EAT8 WE869TU 08-2018 PEUGEOT 3008 II Active 1.5BlueHDi 130KM 8AT EAT8 WE869TU 08-2018](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/Peugeot-2008-II-01-1024x667.jpg)
Używany Peugeot 2008 II – wersje hybrydowe i elektryczne
- Hybrid (136 KM)
- e-2008 (136 KM, 156 KM)
Peugeot 2008 II od samego początku oferowany był z elektrycznym źródłem napędu o mocy 136 KM (takie auto nazywa się e-2008). W 2023 roku nieco poprawiono parametry silnika zeroemisyjnego: moc wzrosła do 156 KM, a moment obrotowy – z 260 do 270 Nm. Przy okazji zwiększono pojemność baterii z 50 kWh do 54 kWh, co pozwoliło zwiększyć deklarowany zasięg do 406 km (wcześniej: 346 km). W rzeczywistości jednak elektryczny Peugeot jest w stanie przejechać ok. 300 km na jednym ładowaniu, chociaż ta wartość mocno zależy od warunków atmosferycznych i stylu jazdy kierowcy. W 2024 roku do oferty jeszcze wprowadzono hybrydę, a właściwie układ mild hybrid oparty na silniku 1.2 PureTech nowej generacji z łańcuchem zamiast paska rozrządu (136 KM). 2008 Hybrid jako jedynego zestawiano z 6-biegową skrzynią dwusprzegłową. Elektryczna, niewielka część napędu pełni tu rolę „wspomagacza” części spalinowej z dolnych zakresów obrotów, co przekłada się na odczuwalnie lepsze parametry przyspieszania. Nie należy jednak oczekiwać nadzwyczajnych oszczędności na paliwie.
Silnik | Hybrid | e-2008 | e-2008 |
---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 50 kWh* | 54 kWh* |
Paliwo | PB + EV | EV | EV |
Maks. moc | 136 KM | 136 KM | 156 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 260 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 9,0 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 150 km/h | 150 km/h |
Śr. zużycie paliwa/energii | 5,0 l/100 km | 15,8 kWh/100 km | 15,5 kWh/100 km |
*pojemność baterii
![PEUGEOT e-2008 II GT 136KM 1AT FWD WE117YJ 07-2020 PEUGEOT e-2008 II GT 136KM 1AT FWD WE117YJ 07-2020](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/06/Peugeot-2008-II-04-1024x666.jpg)
Używany Peugeot 2008 II – który silnik wybrać?
Biorąc pod uwagę awarie spalinowych silników 2008, dla osób planujących eksploatację głównie po mieście niezłym wyborem może się okazać wariant elektryczny. Trzeba jednak pamiętać o dokładnej kontroli kondycji baterii przed zakupem auta, by się nie okazało, że niedługo trzeba będzie ją wymienić. Jeśli zawczasu odłożymy środki na naprawy rozrządu i/lub planujemy raz na jakiś czas ruszyć gdzieś w trasę, powinniśmy być zadowoleni z eksploatacji jednostek 1.2 PureTech lub 1.5 HDi: obydwie zapewniają dobre osiągi, niewiele palą i są coraz lepiej znane przez mechaników.
Przeczytaj więcej na temat Peugeota 2008 II:
Używany Peugeot 2008 II (od 2019 r.) – opinie użytkowników