Drugą generację Insignii wyróżniało m.in. rekordowo długie nadwozie. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Opla Insignię B?
Insignia B była ostatnim Oplem opracowanym jeszcze „pod skrzydłami” General Motors. Jak na realia segmentu B, imponowała długością nadwozia wersji kombi, która sięgnęła 5 metrów. W drugiej generacji zrezygnowano z odmiany sedan, ale pozostawiono praktycznego liftbacka mogącego się pochwalić użytecznym bagażnikiem o pojemności 490 l. Do Insignii Sports Tourer, czyli kombi, wejdzie jeszcze więcej, bo aż 560 l (z możliwością powiększenia do 1665 l). Opel nieco przyoszczędził na doborze materiałów wykończeniowych wnętrza Insignii. Wykonał jednak postęp w dziedzinie stosunku masy do wymiarów, bo mimo iż auto sporo urosło względem poprzednika, waży praktycznie tyle samo. Do napędu zastosowano wyłącznie silniki z turbodoładowaniem (nawet podwójnym), stąd wreszcie nieco poprawiły się osiągi tego wielkiego samochodu. Nie pokuszono się jednak o montaż jednostek 6-cylindrowych.
Jaki silnik warto wybrać, rozważając Opla Insignię B z drugiej ręki? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym tego modelu.
Używany Opel Insignia B – silniki benzynowe
- 1.5 Turbo (140 KM, 165 KM)
- 1.6 Turbo (200 KM)
- 2.0 Turbo (170 KM, 200 KM, 230 KM, 260 KM)
Insignię B oferowano łącznie z trzema silnikami benzynowymi, ale nigdy nie sprzedawano wszystkich jednocześnie. W autach sprzed liftingu (lata 2017-2020) montowano jednostki 1.5 Turbo (140/165 KM), 1.6 Turbo (200 KM) i 2.0 Turbo (260 KM). Po modernizacji w ofercie pozostał już tylko wariant 2.0 Turbo, ale w innych wersjach mocy – 170, 200 lub 230 KM. Ma identyczną pojemność jak wcześniejszy, ale różni się kodem fabrycznym (F20SHT; starszy to B20NFT). Wszystkie warianty bez wyjątku mają 4-cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i układ łańcuchowego rozrządu. Odmiany 1.5 i 1.6 standardowo łączono ze skrzyniami ręcznymi (6-biegów) i opcjonalnie z 6-biegowymi automatami. Insignie 2.0 Turbo zawsze posiadają skrzynie automatyczne – z 8 (260 KM) lub 9 przełożeniami (pozostałe). Dwie najmocniejsze wersje można było zestawić z napędem 4×4. Auta benzynowe przeważnie palą ok. 8-9 l/100 km w cyklu mieszanym (ponad 200-konne mogą przekraczać 10 l/100 km). Silniki zupełnie nieźle wypadają pod kątem niezawodności. Najczęściej zawodzą w nich czujniki, wyświetlając rozmaite błędy, niekiedy nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. W autach z rzadko wymienianym olejem można spodziewać się niedomagań turbosprężarek. Niestety, ustalony przez producenta interwał wymiany to zdecydowanie „za długie” 30 tys. km.
Silnik | 1.5 Turbo | 1.5 Turbo | 1.6 Turbo |
---|---|---|---|
Pojemność | 1490 cm³ | 1490 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 140 KM | 165 KM | 200 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 8,9 s | 235 km/h |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 7,7 s |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 170 KM | 200 KM | 230 KM | 260 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 228 km/h | 235 km/h | 237 km/h | 250 km/h |
Prędkość maks. | 8,7 s | 7,7 s | 7,4 s | 7,3 s |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,9 l/100 km | 8,6 l/100 km |
![OPEL Insignia II Grand Sport Elite 15T 165KM 6AT WE024SY 11-2018 OPEL Insignia II Grand Sport Elite 15T 165KM 6AT WE024SY 11-2018](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Opel-Insignia-B-03-1024x648.jpg)
![OPEL Insignia II Grand Sport GSI 20T 260KM 8AT 4x4 WE439SR 06-2018 OPEL Insignia II Grand Sport GSI 20T 260KM 8AT 4x4 WE439SR 06-2018](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Opel-Insignia-B-01-1024x690.jpg)
Używany Opel Insignia B – silniki Diesla
- 1.5 Turbo D (122 KM)
- 1.6 Turbo D (110 KM, 136 KM)
- 2.0 Turbo D (170 KM, 174 KM, 210 KM)
Lifting modelu przyniósł też sporo zmian w gamie jednostek wysokoprężnych. Do 2020 roku montowano jednostki 1.6 Turbo D (110/136 KM) oraz 2.0 Turbo D o oznaczeniu D20DTH/D20DTR (170 KM lub 210 KM z podwójnym turbodoładowaniem). Mimo identycznej pojemności jak odpowiedniki w poprzedniczce (1956 cm³), jest to konstrukcja Opla, a nie Fiata. W 2020 roku ustąpiły one miejsca kolejnemu nowemu silnikowi 2.0 – tym razem 174-konnemu 2.0 Turbo D o oznaczeniu F20DVH. Jednostki 1.6 Turbo z kolei zastąpił 3-cylindrowy 1.5 Turbo D o mocy 122 KM. Diesle w Insignii B nie mogą się już pochwalić taką niezawodnością jak odmiany benzynowe. Normą są w nich awarie pomp sprzęgła, wysprzęglików i układów AdBlue, a także bardzo częste wymuszanie procedur wypalania DPF. W 1.6 CDTI zdarzają się rozciągnięcia łańcuchów rozrządu, natomiast starszy 2.0 CDTI ma pasek, który trzeba wymieniać maksymalnie co 100 tys. km. W Insigniach z turbodieslami można liczyć na średnie spalanie rzędu 6-7 l/100 km. Więcej zużywa jedynie topowa odmiana 210-konna. Jako jedyna łączyła się ona seryjnie z napędem 4×4 i skrzynią automatyczną (8-biegową). Pozostałe odmiany można było dowolnie konfigurować, wybierając 6-biegową skrzynię ręczną lub 6-/8-biegowy automat lub napęd na wszystkie koła (poza 1.6 Turbo D/110 KM).
Silnik | 1.5 Turbo D | 1.6 Turbo D | 1.6 Turbo D |
---|---|---|---|
Pojemność | 1496 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 122 KM | 110 KM | 136 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 300 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 11,6 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 201 km/h | 211 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Silnik | 2.0 Turbo D | 2.0 Turbo D | 2.0 Turbo D |
---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 170 KM | 174 KM | 210 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 380 Nm | 480 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,0 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 226 km/h | 228 km/h | 233 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 7,1 l/100 km |
![Opel Insignia B 2.0 CDTI Opel Insignia B 2.0 CDTI](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Opel-Insignia-B-05-1024x695.jpg)
Używany Opel Insignia B – który silnik wybrać?
Bezpieczniejszym wyborem w Insignii B będą wersje benzynowe, a wybór konkretnej powinien być podyktowany dostępnym budżetem lub preferencjami względem osiągów. Rynek wtórny obfituje jednak w turbodiesle, czemu nie można się dziwić – Insignia to auto stworzone do pokonywania długich tras. Przed zakupem diesla upewnijmy się, że miał regularnie wymieniany olej lub posiada udokumentowaną wymianę rozrządu (2.0 Turbo D sprzed liftu lub 1.6 Turbo D).