UżywaneUżywany Jeep Compass II (od 2017 r.) - który silnik wybrać?

Używany Jeep Compass II (od 2017 r.) – który silnik wybrać?

Jeep Compass nawiązuje walkę z kompaktowymi SUV-ami, nie tracąc kluczowej dla marki dzielności w terenie. Z jakim silnikiem warto kupić go z drugiej ręki?

Jeep trochę nieporadnie wkroczył w świat aut uterenowionych – nie terenowych, w opracowywaniu których uchodzi za specjalistę. W 2007 roku przedstawił dwa bliźniacze modele Compass i Patriot, które nieco odpychały dziwną stylistyką i kiepską jakością wykonania. Nie sprawdziła się również koncepcja wyodrębnienia dwóch podobnych samochodów tego samego segmentu, dlatego drugiej generacji doczekał się już tylko Compass. Ta stała się bardziej konkurencyjna wizualnie, przy okazji nawiązując pod wieloma kwestiami do trendów stylistycznych charakteryzujących markę Jeep. Producent zadbał o dobranie atrakcyjnego wizualnie kokpitu i współczesnych opcji wyposażenia. Wnętrze Compassa z powodzeniem zmieści 4-osobową rodzinę z wakacyjnym ekwipunkiem, gdyż do bagażnika wejdzie niezłe 438 l pakunków.

Z biegiem lat tradycyjne wersje benzynowe ustępowały w gamie miejsca wariantom hybrydowym – zarówno mild hybrid, jak i hybrydom plug-in. Który silnik będzie najlepszy do używanego Jeepa Compassa II? Przyjrzymy się wszystkim jednostkom napędowym.

Używany Jeep Compass II – silniki benzynowe, wersje hybrydowe

  • 1.3 GSE (130 KM, 150 KM)
  • 1.4 MultiAir (140 KM, 170 KM)
  • 1.5 GSE e-Hybrid (130 KM)
  • 1.3 4xe (190 KM, 240 KM)

Do 2020 roku Jeep Compass oferował tylko jeden silnik benzynowy – popularnego m.in w Fiatach 1.4 MultiAir o mocy 140 lub 170 KM. Później wycofano go na rzecz zupełnie nowego motoru 1.3 GSE, rozwijającego 130 lub 150 KM. Na jego podstawie opracowano dwie hybrydy plug-in, które trafiły do sprzedaży w 2020 roku pod kryptonimem „4xe”. Dzięki potężnemu zastrzykowi mocy z silnika elektrycznego (60 KM) udało się uzyskać imponujące, jak na tą klasę auta, parametry. 190 lub 240 KM pozwala rozpędzić Compassa do 100 km/h w niecałe 8 sekund i, przynajmniej w teorii, nie powinien on dużo palić. Wchodząca w skład układu hybrydowego bateria pozwala przejechać ok. 50 km w trybie elektrycznym, co z pewnością przełoży się na znaczne oszczędności na paliwie w eksploatacji miejskiej. W 2022 roku ofertę uzupełniła mikrohybryda oparta na silniku 1.5 (130 KM), wspomaganym niewielką jednostką elektryczną o mocy ok. 20 KM. W odróżnieniu od innych aut typu mild hybrid, Compass e-Hybrid potrafi poruszać się w trybie bezemisyjnym, choć na naprawdę niewielkich dystansach (kilkadziesiąt metrów).

Benzynowe Jeepy zużywają średnio ok. 7-8 l/100 km w cyklu mieszanym. Nieco więcej (nawet 10 l/100 km) palą jedynie stosunkowo mocne odmiany 1.4 MultiAir. Trzeba w nich zwracać uwagę na terminowość wymian oleju, gdyż zaniedbania szybko doprowadzą do awarii modułu sterowania zaworami i turbo. Hybrydy jak na razie spisują się bez zarzutu. Warianty 4xe i 1.4/170 KM łączono z napędem na 4 koła. W Compassie oferowano aż trzy rodzaje skrzyń automatycznych: 6-biegowe (1.3/150 KM i 4xe), 7-biegowe (1.5 e-Hybrid) i 9-biegowe (1.4/170 KM).

Jeep Compass II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.3 GSE 1.3 GSE 1.4 MultiAir 1.4 MultiAir
Pojemność 1332 cm³ 1332 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 130 KM 150 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 270 Nm 270 Nm 230 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 9,2 s 9,9 s 9,5 s
Prędkość maks. 192 km/h 199 km/h 192 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 5,8 l/100 km 6,2 l/100 km 6,9 l/100 km
Jeep Compass II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje hybrydowe)
Silnik 1.5 GSE e-Hybrid 1.3 (4xe) 1.3 (4xe)
Pojemność 1469 cm³ 1332 cm³ 1332 cm³
Paliwo PB + EV PB + EV PB + EV
Maks. moc 130 KM 190 KM 240 KM
Maks. moment 270 Nm 270 + 250 Nm 270 + 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 7,9 s 7,3 s
Prędkość maks. 183 km/h 183 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 1,9 l/100 km 2,1 l/100 km
Jeep Compass II
Niewielki, ale mocny silnik 1.4 MultiAir potrafi w mieście zużywać nawet kilkanaście l/100 km.
Jeep Compass II
Hybrydy plug-in generują spore oszczędności na paliwie w warunkach miejskich. W trasie zużywają właściwie tyle samo, co standardowe wersje benzynowe.

Używany Jeep Compass II – silniki Diesla

  • 1.6 MultiJet (120 KM, 130 KM)
  • 2.0 MultiJet (140 KM, 170 KM)

W Compassach montowano dwie jednostki wysokoprężne od Fiata. Początkowo w ofercie był 120-konny 1.6 MultiJet oraz 2.0 MultiJet w dwóch wersjach – 140 lub 170 KM. W 2020 roku wycofano je na rzecz 130-konnego 1.6 MultiJet, który przetrwał w gamie jeszcze dwa lata. Włoskie diesle cechuje skomplikowany osprzęt (turbo ze zmienną geometrią, koło dwumasowe, DPF), ale przynajmniej pozostawiono prostsze w budowie wtryskiwacze elektromagnetyczne. Według raportów zgłaszanych przez użytkowników, diesle 1.6 średnio zadowalają się ok. 5-6 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast odmiany 2-litrowe podchodzą pod nawet 7-8 l/100 km w takich samych warunkach eksploatacji. Główne problemy wszystkich odmian to zapychające się filtry cząstek stałych, awaryjne zawory EGR oraz usterki pompy wody. Nie można jeszcze wykluczać wycieków oleju. Warianty 1.6 MultiJet zestawiano tylko z napędem na przód i ręcznymi przekładniami. Wszystkie 2.0 MultiJet mają układ 4×4. Konfigurowano je z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub 9-biegowymi automatami.

Jeep Compass II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet 2.0 MultiJet 2.0 MultiJet
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 120 KM 130 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 350 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 10,6 s 10,1 s 9,5 s
Prędkość maks. 185 km/h 194 km/h 190 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 5,1 l/100 km 5,2 l/100 km 5,7 l/100 km
Jeep Compass II
Diesle w Jeepie nieźle łączą przyjemną kulturę pracy z przyzwoitą trwałością.

Używany Jeep Compass II – który silnik wybrać?

Do Compassa użytkowanego nie tylko w mieście doskonale będzie pasował silnik wysokoprężny. Który? To bez znaczenia, choć 1.6 MultiJet pali zauważalnie mniej przy niewiele gorszych osiągach. Rozważając benzynowego 1.4 MultiAir warto sprawdzić historię napraw rozrządu, w tym modułu MultiAir. Nowsze odmiany 1.3/1.5 są na tyle młode, że jeszcze praktycznie nie sprawiają problemów użytkownikom.

Przeczytaj więcej na temat Jeepa Compassa II:

Używany Jeep Compass II (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Porównanie Jeepa Compassa z Hondą HR-V i Toyotą C-HR

Jeep Compass II

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji