Ładna i przestronna Kuga nie kusi wielkim wyborem silników. Na jaką jednostkę napędową zdecydować się, rozważając używanego Forda Kugę I?
Ford trochę spóźnił się z odpowiedzią na gwałtownie rozwijający się segment kompaktowych SUV-ów, bo swojego reprezentanta – Kugę – zaprezentował dopiero w 2008 roku. Był to stosunkowo spory samochód (4,4 m długości) z wnętrzem trafiającym ilością miejsca w potrzeby rodzin. Pewną wpadką okazał się bagażnik: znikomą, jak na ten segment, pojemność (360 l) „zawdzięczał” prawdopodobnie wysoko umieszczoną podłogą, ale na funkcjonalność przestrzeni bagażowej już nie sposób było narzekać. W kwestii silników Ford ewidentnie postawił na jakość aniżeli na ilość, bowiem montował do Kugi I tylko dwie jednostki napędowe w łącznie czterech wersjach mocy. W tym aucie ewidentnie brakowało ok. 150-konnej wersji benzynowej, która połączyłaby niezłe osiągi z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Na szczęście w ofercie pojawiły się polecane, francuskie turbodiesle.
Który silnik wybrać w używanym Fordzie Kuga I? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym.
Używany Ford Kuga I – silniki benzynowe
Pierwsza generacja Kugi prawdopodobnie straciła sporo klientów z uwagi na brak „zdroworozsądkowej” odmiany benzynowej. W ofercie silników z zapłonem iskrowym była bowiem tylko jedna propozycja. Ale za to jaka – 5-cylindrowy 2.5 z turbodoładowaniem, rozwijający 200 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest to konstrukcja Volvo, montowana przez Forda m.in. w Focusie II ST i RS. Nie ma tym samym lepszego dowodu na to, że mamy do czynienia z żywiołową jednostką, czyniącą z Kugi „hot SUV-a”. I faktycznie jest szybka – lekko ponad 8 sekund do 100 km/h mówi samo za siebie, lecz świetne osiągi wyraźnie okupione są w tym przypadku znacznym zużyciem paliwa. By ograniczyć wydatki na benzynę, do Kugi 2.5 można założyć LPG (brak wtrysku bezpośredniego), z tym że trzeba pamiętać o systematycznym regulowaniu zaworów. Silnik cechuje niewielka awaryjność, ograniczająca się głównie do zabrudzeń przepustnicy. Pewne koszty może wygenerować rozrząd (choć to pasek, wymiana jest dość droga) i obligatoryjna konfiguracja z napędem 4×4. Do benzynowych Kug I montowano 6-biegowe skrzynie ręczne lub 5-biegowe automaty Durashift o wyższej trwałości niż dwusprzęgłowe Powershift z diesli.
Silnik | 2.5 T |
---|---|
Pojemność | 2521 cm³ |
Paliwo | benz., turbo |
Maks. moc | 200 KM |
Maks. moment | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,9 l/100 km |
![Ford Kuga 2.5 T Ford Kuga 2.5 T](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/01/Ford-Kuga-I-01-1024x655.jpg)
Używany Ford Kuga I – silniki Diesla
Realia rynkowe praktycznie skazują zainteresowanych na zakup wysokoprężnej Kugi. Na szczęście wszystkie mają pod maską dopracowanego 2-litrowego turbodiesla od PSA – 2.0 TDCi (tudzież HDi) o mocy 136, 140 lub 163 KM. Wszystkie przyzwoicie radzą sobie z ważącą ponad półtorej tony Kugą, a najmocniejsza odmiana to prawdziwy połykacz autostradowych kilometrów. Jednostkę 2.0 TDCi cechuje nowoczesny osprzęt, który w kilkunastoletnich samochodach ma już prawo wymagać interwencji. Przy przebiegach przekraczających 250 tys. km trzeba powoli myśleć o wymianie koła dwumasowego, wyczyszczeniu filtra cząstek stałych czy zregenerowaniu turbosprężarki. Naprawie nie podlegają z kolei piezoelektryczne wtryskiwacze. Sporadycznie zdarzają się przypadki zapchanych zaworów EGR. W Kugach 2.0 TDCi nie można jeszcze zapominać o wymianach paska rozrządu. Turbodiesle zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub dwusprzęgłowymi automatami Powershift, które po przejechaniu 200 tys. km zaczynają wymagać naprawy mechatroniki lub wymiany kompletu sprzęgieł. Odmiana 163-konna seryjnie łączyła się z napędem 4×4, słabsze – opcjonalnie.
Silnik | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 140 KM | 163 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 10,2 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 186 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,8 l/100 km |
![Ford Kuga 2.0 TDCi Ford Kuga 2.0 TDCi](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/01/Ford-Kuga-I-03-1024x677.jpg)
Używany Ford Kuga I – który silnik wybrać?
Wielkiego wyboru nie ma, ale na szczęście każdy silnik w Kudze jest godny polecenia. Najłatwiej rzecz jasna kupić wariant 2.0 TDCi, choć lepiej ograniczyć się do aut przednionapędowych, ze skrzynią ręczną. Zadbana benzynowa Kuga za sprawą wyjątkowej pracy 5-cylindrowej jednostki i doskonałych osiągów powinna dobrze trzymać wartość.