UżywaneUżywany Ford Focus II (2004-2010) - który silnik wybrać?

Używany Ford Focus II (2004-2010) – który silnik wybrać?

Focus II powstawał w czasach, gdy producenci oferowali szeroki wachlarz wersji nadwoziowych i silnikowych. Jaką jednostkę napędową wybrać w tym modelu?

Patrząc na dzisiejsze, skromne możliwości wyboru wariantów nadwozia czy jednostek napędowych w samochodach, rozpiętość konfiguracji Forda Focusa II robi niemałe wrażenie. Auto występowało jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi i coupe- cabrio (CC), natomiast pod maską miało całą plejadę silników benzynowych i diesli, o szerokim spektrum mocy. Nie mogło zabraknąć odmian usportowionych ST (226 KM) i RS, rozwijających rekordowe wówczas 350 KM. Focus dał się przy tym poznać jako auto o stosunkowo solidnej mechanice i ponadprzeciętnych właściwościach jezdnych. Trudno mieć zastrzeżenia do jakości wykonania czy możliwości transportowych, a w tym przedziale cenowym zachowawcza stylistyka schodzi na daleki plan.

Z jakim silnikiem warto kupić, bądź co bądź, niemłodego już Forda Focusa II? Poniżej opisujemy wszystkie jednostki napędowe tego samochodu.

Używany Ford Focus II – silniki benzynowe

  • 1.4 16V (80 KM)
  • 1.6 16V/Ti-CVT (101 KM, 115 KM)
  • 1.8 16V (125 KM)
  • 2.0 16V (145 KM)
  • 2.5 R5 (226 KM, 305 KM, 350 KM)

Paletę silników benzynowych Focusa II zdominowały jednostki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Otwiera ją 80-konny 1.4 16V, następnie oferowano 101-konnego 1.6 16V oraz 115-konnego 1.6 Ti-CVT ze zmiennymi fazami rozrządu. Wyżej pozycjonowano dwa silniki z łańcuchem rozrządu (pozostałe mają pasek) – 1.8 16V (125 KM) oraz 2.0 16V (145 KM). Pod maski usportowionych Focusów trafiał 5-cylindrowy, turbodoładowany 2.5 o mocy 226 KM (ST) lub 305/350 KM (RS). Najogólniej mówiąc, wszystkie jednostki napędowe Forda przeciętnie znoszą zasilanie LPG – a szkoda, bo nie grzeszą oszczędnym charakterem (palą ok. 8-10 l/100 km w cyklu mieszanym). Aby nie narobić sobie kłopotów, warto często regulować zawory i zainwestować w lubryfikację LPG. Przeciętną trwałość reprezentują paski rozrządu odmian 1.4 i 1.6, możliwe są też awarie kół zmiennych faz rozrządu w 1.6 Ti-VCT. Warto jeszcze nastawić się na niedomagania alternatorów i sond lambda oraz spalanie oleju silnikowego. Pewną wadę stanowi obligatoryjna konfiguracja wszystkich silników (poza tych w ST i RS) z 5-biegowymi skrzyniami. Do odmian 1.6/101 KM i 2.0/145 KM opcjonalnie przewidziano 4-biegowe automaty.

Ford Focus II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 16V 1.6 16V 1.6 Ti-VCT 1.8 16V
Pojemność 1388 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1798 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 80 KM 101 KM 115 KM 125 KM
Maks. moment 124 Nm 150 Nm 155 Nm 165 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,1 s 11,9 s 10,8 s 10,3 s
Prędkość maks. 164 km/h 180 km/h 190 km/h 198 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km 6,6 l/100 km 7,0 l/100 km
Ford Focus II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 2.0 16V 2.5 R5 (ST) 2.5 R5 (RS) 2.5 R5 (RS500)
Pojemność 1999 cm³ 2521 cm³ 2521 cm³ 2521 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 145 KM 226 KM 305 KM 350 KM
Maks. moment 185 Nm 320 Nm 440 Nm 460 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 6,8 s 5,9 s 5,6 s
Prędkość maks. 206 km/h 241 km/h 263 km/h 265 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 9,3 l/100 km 9,4 l/100 km 9,9 l/100 km
FORD Focus II FL 16 16V Ti-VCT 115KM 5MT WE2232P 08-2008 DD
Silnik 1.6 Ti-VCT z powodzeniem napędzał następcę, czyli Focusa III. Zbiera dobre opinie pod kątem trwałości.
FORD Focus II Sedan Ghia 20 16V 145KM 5MT WU39317 10-2005
Jednostkę 2.0 stosowano również w S-Maxie i Mondeo IV. W Focusie zapewnia godne uznania osiągi.

Używany Ford Focus II – silniki Diesla

  • 1.6 TDCi (90 KM, 109 KM)
  • 1.8 TDCi (115 KM)
  • 2.0 TDCi (110 KM, 136 KM)

Ford w dużej mierze montował do Focusa II turbodiesle od PSA – 1.6 TDCi (90/109 KM) i 2.0 TDCi (110/136 KM). Do 2006 roku oferował „swoją” jednostkę wysokoprężną 1.8 TDCi (115 KM), która słynie z głośnej pracy i stosunkowo wysokiej awaryjności (szybko zużywa się koło dwumasowe). Francuskie silniki są bez wątpienia cichsze i milsze „w obyciu”, a przy tym odznaczają się większą trwałością. Usterki jednak się zdarzają – mowa m.in. o zatarciach turbosprężarek i nieszczelnościach podkładek pod wtryskiwaczami w 1.6 TDCi lub zaworów EGR w 2.0 TDCi. Silniki 1.8 TDCi nie doczekały się montowania filtrów cząstek stałych, natomiast 90-konny 1.6 TDCi ma uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego, DPF-u i turbo ze zmienną geometrią (jest stała). Warianty 1.6 uchodzą za najoszczędniejsze, średnio zadowalając się ok. 5,5-6 l/100 km. W 1.8/2.0 TDCi trzeba się nastawić bardziej na 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym. 6-biegowe skrzynie ręczne, jak i opcjonalne automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe, przewidziano tylko do 2.0 TDCi. Co ciekawe, do 109-konnego 1.6 TDCi istniała możliwość zamówienia skrzyni CVT.

Ford Focus II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDCi 1.6 TDCi 1.8 TDCi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1753 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 90 KM 109 KM 115 KM
Maks. moment 215 Nm 240 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s 10,9 s 10,8 s
Prędkość maks. 179 km/h 188 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,7 l/100 km 4,8 l/100 km 5,2 l/100 km
Ford Focus II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 110 KM 136 KM
Maks. moment 265 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,3 s
Prędkość maks. 183 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km
FORD Focus II Ghia 16TDCi 109KM 5MT WU36144 04-2005
Silnik 1.6 TDCi to nic innego jak montowany w wielu Citroenach i Peugeotach 1.6 HDi.
FORD Focus II FL Kombi 20TDCi 136KM 6MT WE8514P 12-2008
Tak samo z odmianą 2-litrową – 2.0 TDCi jest jednostką 2.0 HDi z aut koncernu PSA.

Używany Ford Focus II – który silnik wybrać?

Generalnie, w tak leciwym już aucie jak Focus nie można się nastawiać na stuprocentową bezawaryjność – usterki wynikają po prostu z zazwyczaj dużych przebiegów tych samochodów. Rozrządowe problemy nie powinny skreślać jednostek benzynowych 1.4/1.6: wystarczy zweryfikować, czy pasek był niedawno wymieniany, lub wynegocjować rabat na wymianę we własnym zakresie. Wersje 1.8 i 2.0 mogą trochę przytłoczyć spalaniem w mieście. Spośród diesli lepiej wybrać któregoś z francuskich. Najniższe koszty eksploatacji zapewni 1.6 TDCi.

Przeczytaj więcej na temat Forda Focusa II

Używany Ford Focus II (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus II i Ford Focus III – którą generację wybrać?

FORD Focus II FL 20TDCi 136KM 6MT WE2506N 06-2008

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji