UżywaneUżywany Fiat Sedici (2006-2014) - który silnik wybrać?

Używany Fiat Sedici (2006-2014) – który silnik wybrać?

Sedici, jak mało które auto, świetnie odnajduje się zarówno w mieście, jak i w lekkim terenie. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Fiata Sedici?

Mariaż Fiata z Suzuki zaowocował stworzeniem udanego miejskiego crossovera, oferowanego jako Suzuki SX4 i Fiat Sedici. Włoski odpowiednik nie sprzedawał się u nas tak dobrze jak auto z japońskim szyldem, niemniej wybór między Fiatem a Suzuki tak naprawdę nie ma większego znaczenia. Konstrukcyjnie to te same auta, czyli crossovery mieszczące się gdzieś między samochodami miejskimi i kompaktowymi (4,12 m długości). Osie rozlokowano między sobą w odległości zaledwie 2,50 m i przez to duet SX4/Sedici nie może się pochwalić nadzwyczajną ilością miejsca w środku. Przeciętny jest również zaledwie 270-litrowy bagażnik.

Sporą zaletą była możliwość zestawienia z napędem 4×4, który w połączeniu z 17,5-centymetrowym prześwitem czynił z Sedici auto całkiem nieźle spisujące się poza asfaltem lub w miejskiej „dżungli” (gdzie jest mnóstwo krawężników). W Fiacie montowano mniej silników niż w Suzuki. Pokuszono się o pozostawienie tych mocniejszych i w efekcie na rynku nie ma Sedici o mocy mniejszej niż 107 KM. Z jaką jednostką napędową warto rozważyć ten model? Oto przekrój gamy silnikowej Fiata Sedici.

Więcej na temat używanego Suzuki SX4 (2006-2014)

Używany Fiat Sedici – silniki benzynowe

  • 1.6 16V (107 KM, 120 KM)

Chętni na benzynowego Sedici mieli do wyboru tylko jeden silnik – wolnossącego 1.6 16V, którego opracowało Suzuki. Do modernizacji (2009 r.) rozwijał on 107 KM, natomiast w późniejszych latach – 120 KM. Silnik uchodzi za bezawaryjny i w dodatku zadowala się akceptowalnymi ilościami paliwa: w cyklu mieszanym zużywa ok. 7-8 l/100 km. Niektórzy zamontowali do niego instalację gazową i wtedy trzeba się liczyć z zużyciem ok. 8,5 l LPG na każde 100 km. Montaż autogazu wiąże się jednak z koniecznością regulacji luzów zaworowych (co 20-30 tys. km): inaczej doprowadzimy do kosztownej awarii głowicy. Po tylu latach i tysiącach kilometrów warto zlecić kontrolę stanu rozrządu. Co prawda jest to trwały łańcuch, ale lepiej „dmuchać na zimne”. Warto podkreślić, że obydwie wersje silnikowe mogły łączyć się z napędem 4×4.

Fiat Sedici – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 16V 1.6 16V
Pojemność 1586 cm³ 1586 cm³
Paliwo PB PB
Maks. moc 107 KM 120 KM
Maks. moment 145 Nm 156 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,7 s
Prędkość maks. 180 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 6,2 l/100 km
Fiat Sedici 1.6
W Sedici montowano starą, dobrą, prostą jednostkę benzynową 1.6. Jej główne wady to przeciętna dynamika i kiepska tolerancja LPG.

Używany Fiat Sedici – silniki Diesla

  • 1.9 MultiJet (120 KM)
  • 2.0 MultiJet (135 KM)

Silniki wysokoprężne dla odmiany pochodzą od Fiata. Do 2009 roku w Sedici montowano 120-konnego 1.9 MultiJet, a później – 2.0 MultiJet o mocy 135 KM. Obydwa można było zamówić w połączeniu z napędem 4×4. Diesle miewają już swoje bolączki. W 1.9 zdarzają się wycieki oleju i awarie koła dwumasowego, natomiast w 2.0 MultiJet psują się klapy wirowe w układzie dolotowym i z czasem twardnieje uszczelka smoka pompy olejowej (pogarsza się wtedy smarowanie silnika). Oprócz tego trzeba w nim zwrócić uwagę na kondycję filtra cząstek stałych. Słabą stroną diesli jest zużycie paliwa, gdyż w rzeczywistości jest ono niewiele niższe od aut benzynowych: średnio trzeba liczyć ok. 6,5-7 l/100 km. Większa dawka momentu obrotowego daje jednak więcej swobody w wyprzedzaniu na drogach szybkiego ruchu.

Fiat Sedici – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.9 MultiJet 2.0 MultiJet
Pojemność 1910 cm³ 1956 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 120 KM 135 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 11,2 s
Prędkość maks. 190 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 5,4 l/100 km
Fiat Sedici 1.9 MultiJet
Włoski turbodiesel 1.9 MultiJet miewa swoje przypadłości, ale jest dobrze znany wśród mechaników (występował w wielu innych Fiatach).
Fiat Sedici 2.0 MultiJet
Mocniejszego 2.0 MultiJet wprowadzono w 2009 roku.

Używany Fiat Sedici – który silnik wybrać?

Biorąc pod uwagę niezawodność, o wiele lepsze noty zbiera w Sedici silnik benzynowy. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu pod kątem dynamiki i zużycia paliwa. Turbodiesle mają nieco więcej „wigoru”, ale mogą niemiło zaskoczyć kosztami doprowadzenia do idealnego stanu. Jeśli koniecznie zechcemy wariant wysokoprężny, lepszy będzie 2.0 MultiJet.

Przeczytaj więcej:

Używany Fiat Sedici (2006-2014) – opinie użytkowników

Które silniki wybrać w popularnych samochodach używanych?

Fiat Sedici

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji