Toyota Yaris Cross szturmem podbiła polskie ulice. Jaką wersją tego auta warto zainteresować się z drugiej ręki – benzynową czy hybrydową?
Dawno żaden samochód nie wywołał takiego poruszenia jak Toyota Yaris Cross. To auto wiele osób kupiło „w ciemno” jeszcze przed oficjalnym pojawieniem się w salonach i cieszy się ono niesłabnącym „wzięciem” nawet kilka lat po debiucie. Klienci najprawdopodobniej polubili wysoki prześwit crossovera Toyoty i jej niezłe właściwości transportowe (bagażnik mieści prawie 400 l). Później wyszły na jaw pewne niedoróbki jakościowe auta (np. słabe wyciszenie i niska jakość materiałów wykończeniowych), ale te defekty w pewnym sensie rekompensowało bardzo niskie zużycie paliwa w warunkach miejskich: oczywiście wariantu Hybrid. W 2024 roku przedstawiono model po modernizacji, który przyniósł nową wersję silnikową – 130-konną hybrydę (dotychczas była jedynie 116-konna). W Yarisie Cross nigdy nie oferowano jednostek wysokoprężnych, ale zachowano możliwość kupna tradycyjnej odmiany benzynowej (wówczas wyróżniała się sporo niższą ceną).
Zobaczmy, którą wersję silnikową najlepiej wybrać przy rozglądaniu się za Yaris Crossem z drugiej ręki.
Używana Toyota Yaris Cross – silniki benzynowe
- 1.5 VVT-i (125 KM)
W Yaris Crossie stosowano wyłącznie 3-cylindrowe silniki 1.5 z wtryskiem bezpośrednim, ale bez turbodoładowania. Wersja bez elektrycznego wspomagania generuje 125 KM i skromny moment obrotowy na poziomie 153 Nm. Benzynowy wariant łączono z 6-biegową skrzynią ręczną albo automatyczną bezstopniową. Z tą drugą silnik może irytować ponadprzeciętnym hałasem, zwłaszcza gdy ktoś ma agresywny styl jazdy. Opcjonalnie benzynowego Yaris Crossa można było zestawić z napędem 4×4 (standardowo jest napęd na przód). Silnik uchodzi za dość oszczędny. Średnio zadowala się ok. 6 l/100 km, natomiast w mieście spalanie podchodzi pod 7 l/100 km. Można w nim liczyć na nieco lepszą dynamikę niż w 116-konnej hybrydzie. Łańcuchowy rozrząd jak na razie spisuje się bez zarzutu, natomiast pojawiają się pierwsze doniesienia o awariach układu EGR. Zawodzą nie tylko zawory EGR, ale i nieszczelnie chłodnice. Poza tym lepiej nie tankować do niego paliwa niewiadomego pochodzenia: wtedy mogą występować problemy z układem wtryskowym.
Silnik | 1.5 VVT-i |
---|---|
Pojemność | 1490 cm³ |
Paliwo | PB |
Maks. moc | 125 KM |
Maks. moment | 153 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Prędkość maks. | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km |
Używana Toyota Yaris Cross – wersje hybrydowe
- 1.5 Hybrid (116 KM, 130 KM)
W skład hybrydowego napędu Yaris Crossa wchodzi 3-cylindrowy silnik spalinowy 1.5 (92 KM) oraz elektryczny o mocy 80 KM. Łączna moc układu wynosi 116 KM. Po liftingu z 2024 roku ofertę zasiliła odmiana 130-konna, w której zwiększono moc jednostki elektrycznej do 84 KM. Zarówno w hybrydowym, jak i benzynowym Yarisie Cross stosowano filtr cząstek stałych (GPF) oraz podwójny system zmiennych faz rozrządu. Odmiana Hybrid jest w stanie przejechać kilka kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym, choć wymaga to lekkiego wciskania gazu (tryb EV da się też wymusić przyciskiem). Według opinii użytkowników zużywa ok. 5 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast jeżdżąc po mieście można zmieścić się w granicach ok. 4,5 l/100 km. Także w przypadku hybrydy nie można wykluczać awarii układu EGR. Niektórzy narzekali na szybkie rozładowywanie się akumulatora trakcyjnego, choć zazwyczaj ma to miejsce w sporadycznie użytkowanych autach. Hybrydę powinni zatem rozważyć osoby planujące częstą eksploatację, a najlepiej codzienną.
Silnik | 1.5 Hybrid | 1.5 Hybrid |
---|---|---|
Pojemność | 1490 cm³ | 1490 cm³ |
Paliwo | PB + EV | PB + EV |
Maks. Moc (łączna) | 116 KM | 130 KM |
Maks. moment | 120 Nm + 141 Nm | 120 Nm + 185 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,2 l/100 km |
![Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Toyota-Yaris-Cross-02-1024x683.jpg)
Używana Toyota Yaris Cross – który silnik wybrać?
Obydwie wersje silnikowe są niezawodne i oszczędne, niemniej wybór właściwej powinien być podyktowany spodziewanym trybem eksploatacji. Jeśli planujemy jeździć autem codziennie po mieście, lepiej wybrać hybrydę. Przy sporadycznym użytkowaniu lub częstszym podróżowaniu po drogach szybkiego ruchu korzystniej będzie postawić na wariant benzynowy.
Przeczytaj więcej na temat Toyoty Yaris Cross:
Używana Toyota Yaris Cross (od 2020 r.) – opinie użytkowników