UżywaneUżywana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) - który silnik wybrać?

Używana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) – który silnik wybrać?

Mazda swego czasu liczyła się w segmencie minivanów. Z jakim silnikiem warto kupić rodzinną Mazdę 5 pierwszej generacji (CR)?

W latach 90. Mazda modelem Premacy spróbowała swoich sił w licznie już wtedy obsadzonym segmencie kompaktowych minivanów. W 2005 roku zadebiutowało, można powiedzieć, drugie wcielenie tego modelu, czyli tak naprawdę pierwsza generacja Mazdy 5. Auto wówczas przekonywało do siebie umieszczonymi po obu stronach przesuwnymi drzwiami, które bywają nieocenione przy wożeniu dzieci (nie ma ryzyka, że obiją nimi samochody stojące obok). Mazda 5 oferowała przy tym możliwość dokupienia 3. rzędu siedzeń. Na wybranych rynkach sprzedawano ją w konfiguracji 6-osobowej, pozbawionej środkowego miejsca na kanapie – w sumie bez wielkiej straty, bo i tak jest ono wąskie i nadaje się najwyżej do przewozu dziecka. Dla niektórych wadą okazał się bagażnik praktycznej Mazdy, bo przy 5. miejscach mieszczący tylko 426 l (1570 l po złożeniu kanapy).

Czy pewne niedogodności Mazdy 5 przykrywa ponadprzeciętna niezawodność tego auta? Zobaczmy, z jakim silnikiem najlepiej kupić ten samochód.

Używana Mazda 5 I – silnik benzynowe

  • 1.8 MZR (116 KM)
  • 2.0 MZR (146 KM)
  • 2.3 16V (155 KM)

W praktyce Mazdy 5 I można było kupić z dwoma wolnossącymi silnikami benzynowymi – 1.8/116 KM oraz 2.0/146 KM. Na niektórych rynkach oferowano jeszcze 155-konnego 2.3, ale bardzo rzadko występuje on w polskich ogłoszeniach. Zaletą odmian benzynowych pozostaje trwały łańcuchowy napęd rozrządu oraz obecność wtrysku wielopunktowego otwierającego furtkę do zasilania LPG. Dobrze nadaje się do tego silnik 1.8. 2.0 ma bardziej wrażliwe na alternatywne paliwo gniazda zaworowe, stąd lepiej odpuścić montaż w nim LPG. „Zagazowane” Mazdy 5 średnio zużywają ok. 9,5-10,5 l/100 km LPG, natomiast odmiany bez autogazu zadowalają się ok. 8,5-9 l/100 km benzyny. Wariant 1.8 nie zaskakuje poważnymi awariami, natomiast w 2.0 zdarzają się kłopoty z przepływomierzem, silniczkiem krokowym, klapami w dolocie i układem EGR. Te defekty nie powinny jednak go skreślać, bo nie mają charakteru plagi. Warto podkreślić, że to właśnie z tym silnikiem Mazda 5 zachowuje przyzwoite osiągi pod znacznym obciążeniem (np. kompletem osób z bagażami) przy praktycznie identycznym poziomie zużycia paliwa.

Mazda 5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.8 MZR 2.0 MZR 2.3 16V
Pojemność 1798 cm³ 1999 cm³ 2260 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 116 KM 146 KM 155 KM
Maks. moment 165 Nm 185 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 10,2 s b.d.
Prędkość maks. 182 km/h 194 km/h b.d.
Śr. zużycie paliwa 7,6 l/100 km 7,9 l/100 km 9,8 l/100 km
Mazda 5 CR
W ogłoszeniach łatwiej znaleźć wersję 2.0 niż 1.8. Niewielka część aut ma LPG.

Używana Mazda 5 I – silnik Diesla

  • 2.0 MZR-CD (110 KM, 143 KM)

Do Mazdy 5 trafił autorski turbodiesel o pojemności 2 litrów. Występował w dwóch wersjach mocy – 110 lub 143 KM. Słabsza wersja zazwyczaj zużywa ok. 6,5 l/100 km, natomiast w przypadku mocniejszej trzeba się liczyć z wartościami rzędu 7 l/100 km (mowa o cyklu mieszanym). Diesel 2.0 MZR-CD jest nowoczesną konstrukcją z common rail, filtrem cząstek stałych, kołem dwumasowym i turbo ze zmienną geometrią. Nie dał się niestety poznać jako bezawaryjny. Użytkownicy skarżą się na poważne kłopoty z rozrzedzaniem oleju paliwem (efekt nieprawidłowej pracy DPF-u), zatykające się sitko pompy oleju w misce olejowej, nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami i awaryjny osprzęt, np. zawór EGR lub turbo (przy dużych przebiegach). Nie dziwi zatem mniejszy udział turbodiesli w ogłoszeniach dotyczących aut z rynku wtórnego.

Mazda 5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 MZR-CD 2.0 MZR-CD
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 110 KM 143 KM
Maks. moment 310 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,9 s 11,0 s
Prędkość maks. 177 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km
Mazda 5 CR
Diesel Mazdy nie cieszy się dobrą opinią. Sprawia problemy także w innych modelach marki (np. „szóstce”).

Używana Mazda 5 I – który silnik wybrać?

Lepszymi opiniami bez wątpienia cieszą się wersje benzynowe. Warto postawić na bazową 1.8, ewentualnie 2.0 z pewnego źródła – najlepiej bez LPG. W turbodieslach jest sporo newralgicznych punktów i zapewne z którymś z nich przyjdzie się zmierzyć przyszłemu użytkownikowi. Jeśli już kupować diesla, to możliwie z jak najmłodszego rocznika.

Przeczytaj więcej na temat używanej Mazdy 5 I:

Używana Mazda 5 I (2010-2015) – opinie użytkowników

Mazda 5 CR

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji