OponyTesty oponTest opon letnich do SUV-ów

Test opon letnich do SUV-ów [RANKING 2024]

Dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport zbadali właściwości 8 opon pasujących do popularnych SUV-ów i crossoverów. Jakie ogumienie najlepiej wybrać do takich aut w bieżącym sezonie?

Tym razem testowano opony w rozmiarze 235/55 R18. Stosowane są one w autach, takich jak Audi Q3, Citroen C5 Aircross, DS 7 czy Hyundai Tucson. Ogumienie tej wielkości pasuje też do samochodów Jeep Compass, Kia Sportage, Range Rover Evoque oraz Lexus NX. Ogumienie w testowym rozmiarze montowane jest także do pojazdów, takich jak Mercedes EQB, Renault Austral, Seat Tarraco czy Skoda Kodiaq. Na tym popularnym rozmiarze jeżdżą też Volkswagen Tiguan i Volvo XC40.

Test opon letnich. Jakie opony wzięły w nim udział?

Opony, które wzięły udział w teście (alfabetycznie):
Bridgestone Turanza 6
Continental PremiumContact 7
Falken Azenis FK520
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV
Maxxis Victra Sport 5 SUV
Michelin Primacy 4+
Vredestein Ultrac

W tegorocznym teście wzięły udział opony z różnych segmentów rynku. Najtańszą w zestawieniu oponą jest Maxxis – kosztuje 475 zł/szt. Drugą oponą kosztującą poniżej 500 zł za sztukę jest Vredestein, którego kupno oznacza wydatek 479 zł/szt. Reszta opon jest już droższa. Falken kosztuje 513 zł/szt, Hankook – 519 zł/szt, a za jedną oponę firmy Bridgestone trzeba zapłacić 556 zł. Pozostałe produkty segmentu premium kosztują odpowiednio Continental – 596 zł/szt, Goodyear – 605 zł/szt, a najdroższy w zestawieniu Michelin – 651 zł/szt. Jak widać różnice w cenie są spore, a jak będzie z jakością?

Test opon letnich 235/55 R18 – opisy opon

Poniżej prezentujemy krótkie opisy zawierające wnioski o poszczególnych oponach. Także tabelki zawierające wyniki pomiarów dróg hamowania na poszczególnych nawierzchniach.

Bridgestone Turanza 6Bridgestone

Największą zaletą opony Bridgestone są niskie opory toczenia. W próbach na asfalcie opona radzi sobie różnie. Na sucho przeciętnie hamuje, za to jest szybka na torze. Na odwrót na mokro – nieźle hamuje, za to jest wolniejsza w próbie jazdy na czas. Ma niską przyczepność boczną na mokrym asfalcie i przeciętnie radzi sobie w aquaplaningu.

Bridgestone Turanza 6 – wybrane wyniki
Bridgestone Turanza 6
Cena 1 sztuki 556 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 29,9 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 36,4 m

Continental PremiumContact 7Continental

Continental z rewelacyjnymi wynikami wygrywa konkurencje hamowania zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Niemiecka opona jest też najszybsza na krętym torze w obu warunkach. Continental ma najwyższy poziom przyczepności bocznej na mokro, a w próbie aquaplaningu radzi sobie przeciętnie, zachowując wymagane bezpieczeństwo.

Continental PremiumContact 7 – wybrane wyniki
Continental PremiumContact 7
Cena 1 sztuki 596 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 27,9 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 34,1 m

Falken Azenis FK520Falken

Na suchej nawierzchni Falken skutecznie hamuje i uzyskuje krótkie czasy przejazdu toru. W próbach głośności i oporów toczenia wypada przeciętnie. W konkurencjach rozgrywanych na mokrym asfalcie Falken plasuje się ze stabilnymi wynikami w połowie stawki. Za wyjątkiem próby aquaplaningu wzdłużnego, którą wygrywa.

Falken Azenis FK520 – wybrane wyniki
Falken Azenis FK520
Cena 1 sztuki 513 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 30,1 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 35,2 m

Goodyear EfficientGrip 2 SUVGoodyear

Do zalet opony Goodyear należy zaliczyć zwycięstwo w próbie aquaplaningu poprzecznego, najniższy w stawce poziom hałasu zewnętrznego oraz niskie opory toczenia i wysoką precyzję prowadzenia na suchym asfalcie. W pozostałych próbach rozgrywanych na torze Goodyear nieco poniżej oczekiwań – ma najdłuższą drogę hamowania na suchym, a w konkurencjach na mokro wypada przeciętnie.

Goodyear EfficientGrip 2 SUV – wybrane wyniki
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Cena 1 sztuki 605 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 30,3 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 36,6 m

Hankook Ventus S1 Evo 3 SUVHankook

Poza próbami aquaplaningu we wszystkich konkurencjach testowych Hankook uzyskuje dobre rezultaty. Na suchym asfalcie nieźle hamuje i jest szybki na torze. Na mokro hamuje bardzo skutecznie, dobrze radzi sobie na torze i ma wysoki poziom przyczepności bocznej. Emituje niski poziom hałasu, a jego opory toczenia są na bardzo dobrym poziomie.

Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV – wybrane wyniki
Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV
Cena 1 sztuki 519 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 28,9 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 36,1 m

Maxxis Victra Sport 5 SUVMaxxis

Maxxis to najtańsza opona w zestawieniu. Na suchej nawierzchni nieźle radzi sobie w próbach hamowania awaryjnego i sportowej jazdy na czas. Na mokrym asfalcie kiepsko hamuje, ale dobrze wypada na torze i ma wysoką przyczepność boczną. Przyzwoicie zalicza próby aquaplaningu. Jest głośna i ma najwyższe w stawce opory toczenia.

Maxxis Victra Sport 5 SUV – wybrane wyniki
Maxxis Victra Sport 5 SUV
Cena 1 sztuki 475 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 31,1 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 36,1 m

Michelin Primacy 4+michelin

Michelin nieźle hamuje na sucho, ale zamyka tabelę wyników w konkurencji jazdy sportowej. Na mokrym asfalcie radzi sobie kiepsko – uzyskuje najgorsze rezultaty w próbach jazdy sportowej oraz wzdłużnego i poprzecznego aquaplaningu. W konkurencjach hamowania i przyczepności bocznej na mokro Michelin jest przedostatni. Ma najniższe opory toczenia i jest cichy.

Michelin Primacy 4+ – wybrane wyniki
Michelin Primacy 4+
Cena 1 sztuki 651 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 31,0 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 35,5 m

Vredestein UltracVredestein

Vredestein skutecznie wytraca prędkość zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie. Na suchym torze radzi sobie przeciętnie, za to jest szybki na mokrym. Ma wysoką odporność na aquaplaning i emituje niski poziom hałasu na zewnątrz auta. Ma niezłe opory toczenia i przyzwoitą przyczepność boczną na mokro. Atutem Vredesteina jest atrakcyjna cena.

Vredestein Ultrac – wybrane wyniki
Vredestein Ultrac
Cena 1 sztuki 479 zł
Pomiary na mokrej nawierzchni
Droga hamowania 80-5 km/h 28,7 m
Pomiary na suchej nawierzchni
Droga hamowania ze 100 km/h 35,7 m

Ranking opon letnich – wyniki testu

Poniżej prezentujemy klasyfikację końcową tegorocznego testu opon letnich w rozmiarze 235/55 R18 przeprowadzonego przez dziennikarzy niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport.

Klasyfikacja testu opon letnich 2024

  1. Continental PremiumContact 7 (cena: 596 zł)
  2. Hankook Ventus S1 Evo 3 SUV (cena: 519 zł)
  3. Vredestein Ultrac (cena: 479 zł)
  4. Bridgestone Turanza 6 (cena: 556 zł)
  5. Goodyear EfficientGrip 2 SUV (cena: 605 zł)
  6. Maxxis Victra Sport 5 (cena: 475 zł)
  7. Falken Azenis FK520 (cena: 513 zł)
  8. Michelin Primacy 4+ (cena: 651 zł)

Tegoroczny test opon letnich w rozmiarze 235/55 R18 zasłużenie wygrywa Continental. Niemiecka opona oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa i jest produktem dla najbardziej wymagających kierowców. Drugie miejsce w teście Hankooka potwierdza, że opony tej marki prezentują wysoki poziom i bez kompleksów nawiązują skuteczną walkę z produktami segmentu premium. Podobnie z zajmującym trzecią lokatę w zestawieniu Vredesteinem, który wyprzedza rywali z najwyższej półki.

Na czwartej pozycji rywalizację kończy Bridgestone, który poza niezłymi osiągami oferuje niskie opory toczenia. Piąta lokata przypadła Goodyearowi – opona najwięcej straciła na mokro. Szósta pozycja Maxxisa to niewątpliwy sukces. Na siódmym miejscu rywalizację kończy Falken, który uzyskuje przeciętne rezultaty, ale zachowuje wymagany poziom bezpieczeństwa. Tabelę wyników zamyka Michelin, który ma wprawdzie najniższe opory toczenia, ale jest najdroższy i oferuje przeciętne parametry.

Opony

Jak widać podczas wyboru opon nie warto sugerować się jedynie ceną. Przed wyborem ogumienia dobrze zapoznać się z wynikami niezależnych testów. O ile w przypadku Continentala wysoka cena idzie w parze z najwyższą jakością klasy premium, o tyle drugie i trzecie miejsce w teście zajmują tańsze opony segmentu środkowego – Hankook i Vredestein.

Redakcja poleca inne artykuły dotyczące opon:

Test opon letnich klasy premium (205/55 R16)

Test opon letnich 225/50 R17 (2024)

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji