Ekipa brytyjskiego magazynu Tyre Reviews zbadała właściwości 7 opon wielosezonowych w rozmiarze 205/55 R16. Które z nich zapewniają najlepsze osiągi?
W tegorocznym teście w szranki stanęli najsilniejsi gracze produkujący ogumienie wielosezonowe. Poza znanym z testów Michelinem CrossClimate 2 zbadano właściwości nowych produktów, takich jak Bridgestone Turanza All Season 6, Continental AllSeasonContact 2 oraz Pirelli Cinturato All Season SF3. Zestawienie dopełniły opony Dunlop Sport All Season, Yokohama BluEarth 4S AW21 i Fronway Fronwing AS. Te ostatnie jako jedyne reprezentowały tanie ogumienie segmentu budżetowego.
Test opon całorocznych. Które opony wzięły w nim udział?
Opony, które wzięły udział w teście (alfabetycznie):
– Bridgestone Turanza All Season 6
– Continental AllSeasonContact 2
– Dunlop Sport All Season
– Fronway Fronwing AS
– Michelin CrossClimate 2
– Pirelli Cinturato All Season SF3
– Yokohama BluEarth 4S AW21
Wśród siedmiu uczestników testu znalazły się głównie produkty klasy premium. W zestawieniu nie zabrakło też reprezentantów segmentów średniego i budżetowego. Najtańszym testowanym produktem była budżetowa opona Fronway, która kosztuje 318 zł/szt. Średnią półkę cenową reprezentowały opony Dunlop kosztujące 370 zł/szt. oraz Yokohama dostępne po 348 zł/szt. Należące do segmentu premium ogumienie Bridgestone kosztowało 425 zł/szt., a Continental – 435 zł/szt. Kupno jednej opony Pirelli oznacza wydatek 429 zł. Najdroższym produktem w zestawieniu jest Michelin, który kosztuje 459 zł/szt.
Test opon całorocznych 205/55 R16
Poniżej prezentujemy krótkie opisy zawierające wnioski o poszczególnych oponach. Także tabelki zawierające wyniki pomiarów dróg hamowania na poszczególnych nawierzchniach.
Bridgestone
Turanza All Season 6
Opona oferuje wysokie parametry na mokrej nawierzchni i wygrywa próbę hamowania w tych warunkach. Także osiągi na sucho są na wysokim poziomie. Z kolei na śniegu Bridgestone wypada poniżej przeciętnej. Zaletą opony jest wolne tempo zużywania bieżnika, a wadą wysoki współczynnik oporów toczenia.
Bridgestone Turanza All Season 6 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 425 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 40 km/h | 18,2 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 33,2 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania 100–5 km/h | 38,9 m |
Continental
AllSeasonContact 2
Continental oferuje krótką drogę hamowania na mokrym asfalcie i wysoką precyzję prowadzenia w tych warunkach. Ponadto bardzo dobrze radzi sobie na oblodzonej drodze. Niemiecka opona ma niskie opory toczenia, wolno się zużywa i jest przy tym cicha. Nieco gorzej wypada jedynie w próbach hamowania na sucho i aquaplaningu.
Continental AllSeasonContact 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 435 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 18,0 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 34,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100–5 km/h | 41,4 m |
Dunlop
Sport All Season
Do zalet Dunlopa należy zaliczyć wysoką precyzję prowadzenia na sucho i mokro oraz krótką drogę hamowania na śniegu. Opona ma też niskie opory toczenia. Wady Dunlopa to przeciętne drogi hamowania na sucho i mokro oraz kiepska przyczepność na lodzie. Ponadto Dunlop jest dość głośny i szybko się zużywa.
Dunlop Sport All Season | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 370 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 18,0 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 36,8 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100–5 km/h | 43,0 m |
Fronway
Fronwing AS
Fronway dobrze wypada tylko w konkurencjach hamowania i prowadzenia na śniegu. Ma też najniższą w zestawieniu cenę. Pozostałe parametry pozostawiają wiele do życzenia. Na sucho opona radzi sobie kiepsko, a jej parametry na mokrej nawierzchni są poniżej akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa.
Fronway Fronwing AS | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 318 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 17,9 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 48,7 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100–5 km/h | 43,6 m |
Michelin
CrossClimate 2
Michelin oferuje wysoki poziom przyczepności na suchej nawierzchni i bardzo dobrą odporność na aquaplaning. Opona jest przy tym skuteczna na śniegu. CrossClimate 2 jest najcichszą oponą w teście i ma najniższe opory toczenia. Jest najdroższa w zestawieniu i kiepsko radzi sobie w próbie hamowania na mokro.
Michelin CrossClimate 2 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 459 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 17,6 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 37,3 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100–5 km/h | 39,2 m |
Pirelli
Cinturato All Season SF3
Pirelli wygrywa rywalizację za suchym asfalcie oferując najkrótszą drogę hamownia i najlepsze parametry podczas sportowej jazdy po torze. Bardzo dobrze radzi sobie też na mokrej nawierzchni, gdzie zwycięża próbę aquaplaningu. Na śniegu zapewnia wprawdzie wysoką precyzję prowadzenia, ma jednak najdłuższą w stawce drogę hamowania.
Pirelli Cinturato All Season SF3 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 429 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 18,8 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 35,5 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100–5 km/h | 37,7 m |
Yokohama
BluEarth 4S AW21
Do zalet Yokohamy należy zaliczyć wysoką skuteczność podczas przyspieszania i hamowania na śniegu. Na suchej i mokrej nawierzchni opona radzi sobie kiepsko – ma niski poziom przyczepności i długie drogi hamowania. Do tego Yokohama przegrywa rywalizację w próbach głośności i oporów toczenia.
Yokohama BluEarth 4S AW21 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 348 zł |
Pomiary na śniegu | |
Droga hamowania z 50 km/h | 17,6 m |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania 80–5 km/h | 38,0 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100–5 km/h | 44,3 m |
Ranking – wyniki testu
W tegorocznym teście opon wielosezonowych magazyn Tyre Reviews zbadał własności opon nie tylko na suchym i mokrym asfalcie oraz śniegu. Dodatkowo przeprowadzono próby przyspieszania i hamowania na lodzie. W tych warunkach najlepiej poradziła sobie opona Continental AllSeasonContact 2. Niemiecka opona zwyciężyła też próbę określającą trwałość. Żywotność bieżnika określono na prawie 49 tys. km. Drugie miejsce w tej próbie zajęła opona Bridgestone z wynikiem na poziomie 44,5 tys. km. Podium zamknął Michelin, na którym można pokonać niecałe 40 tys. km. Tabelę zamknęła opona Pirelli, której trwałość określono na niecałe 34 tys. km.
Klasyfikacja testu opon całorocznych 2024/2025
- Continental AllSeasonContact 2
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Pirelli Cinturato All Season SF3
- Michelin CrossClimate 2
- Dunlop Sport All Season
- Yokohama BluEarth 4S AW21
- Fronway Fronwing AS
Tegoroczny test opon wielosezonowych wygrywa Continental AllSeasonContact 2, który okazuje się najlepiej zbilansowanym produktem. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniają też zajmujący drugie miejsce Bridgestone Turanza All Season 6 i sklasyfikowana na najniższym stopniu podium opona Pirelli Cinturato All Season SF3. Podobnie jak kończący test na czwartej pozycji Michelin CrossClimate 2, wszystkie produkty z podium uzyskują rekomendację magazynu Tyre Reviews. Piątą lokatę zajmuje Dunlop Sport All Season, który we większości konkurencji zajmuje lokaty w okolicy środka stawki i zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa. Sklasyfikowana na szóstej pozycji Yokohama BluEarth 4S AW21 jest wprawdzie bezpieczna, jednak jej opory toczenia i poziom hałasu znacznie odbiegają od stawki. Ostatnią lokatę w teście zajmuje opona Fronway Fronwing AS, której parametry pozostawią wiele do życzenia. Szczególnie na mokrej nawierzchni własności najtańszego w zestawieniu produktu są poniżej akceptowalnego poziomu.