UżywaneNajlepsze sportowe auta do 30 tys. zł. Emocje w dobrej cenie

Najlepsze sportowe auta do 30 tys. zł. Emocje w dobrej cenie

Czy da się kupić sportowe auto za mniej niż 30 tys. złotych? Tak, i mało tego – wybór jest dość szeroki. Wybraliśmy 10 ciekawych propozycji.

Czym charakteryzuje się sportowy samochód? Czy musi mieć wielki i mocny silnik? A może powinien się świetnie prowadzić w zakrętach? Inni uznają, że osiągi nie są tak ważne, jak rasowy wygląd. Ilu kierowców, tyle gustów i pojęć związanych z samochodem sportowym. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę budżet ograniczony do 30 tys. złotych, oczekiwania i potrzeby muszą być odpowiednio zweryfikowane. Chcąc kupić zadbany egzemplarz, który nie będzie wymagał włożenia kolejnych 30 tys. złotych, warto pominąć topowe wersje niektórych modeli. Samochody sportowe z zasady są po to, aby jeździć nimi dynamicznie, a to wiąże się z szybszym zużyciem wielu elementów. Dodajmy do tego ewentualnie niewielkie umiejętności poprzedniego właściciela i mamy przepis na przysłowiową „minę”.

Postanowiliśmy sprawdzić rynek wtórny i wybraliśmy 10 propozycji, które mogą być inspiracją do dalszych poszukiwań najciekawszego auta sportowego do ok. 30 tys. złotych.

Używany Opel Astra H GTC

Lata produkcji: 2004-2014

Opel Astra H GTC

Za około 30 tys. złotych możemy poszukać zadbany egzemplarz Opla Astry generacji H w odmianie GTC, czyli z trzydrzwiowym nadwoziem o bardzo ładnej linii. Zdaniem wielu miłośników marki, akurat ta generacja w wersji GTC prezentuje się najlepiej, a pod maską można znaleźć zarówno w miarę rozsądne jednostki, jak i bardzo mocne silniki 2.0 Turbo o mocy 200 lub nawet 240 KM. Ta najmocniejsza wersja jest w stanie rozpędzić niewielkiego hatchbacka od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 6,4 sekundy. Prędkość maksymalna to 244 km/h, a średnie spalanie to całkiem rozsądne 9,2 l/100 km. Jest również zdroworozsądkowa wersja 1.9 CDTI o mocy 150 KM oraz benzynowe 1.8 EcoTec o mocy 140 KM. O ile topowa wersja 2.0 Turbo kusi mocą, to wielu kierowców wybiera mniej problematyczną i znacznie tańszą w utrzymaniu wersję 1.8 EcoTec, ale… czy kupując auto sportowe kierujemy się rozsądkiem?

Polecany silnik – 2.0 Turbo (200 KM, 262 Nm, przysp. 0-100 km/h – 7,8 s, v max – 234 km/h, średnie spalanie – 9,1 l/100 km)

Więcej na temat używanego Opla Astry H:

Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników

Opel Astra H GTC

Używana Alfa Romeo Brera

Lata produkcji: 2005-2010

Alfa Romeo Brera

A jeśli już o rozsądku mowa, to jeśli ktoś się nim nie kieruje, może zwrócić uwagę na Alfę Romeo Brerę. W tym przypadku warto kierować się oczami, bowiem do 30 tys. złotych nie znajdzie topowych odmian w idealnym stanie (te kosztują od 50 tys. złotych wzwyż). W naszym budżecie mieści się np. egzemplarz z 2010 roku z silnikiem 2.0 JTDM o mocy 170 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Być może silnik wysokoprężny nie kojarzy się ze sportem, ale sprint od 0 do 100 km/h w czasie 8,8 sekundy nie jest najgorszą opcją, a średnie spalanie na poziomie 5,4 l/100 km na pewno przekona do siebie oszczędnych. No i ta stylistyka – to z pewnością jedno z najpiękniejszych coupe na rynku. Jeśli ktoś jednak woli benzynę, w podobnych pieniądzach znajdziemy model z silnikiem 2.2 JTS o mocy 185 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Nie jest to jednak silnik, który cieszy się nieposzlakowaną opinią. Ale czy takową opinią cieszy się Alfa Romeo? To auto dla tych, którzy potrafią wybaczyć „Włoszce” pewne humory i grymasy. Szczególnie w tym budżecie.

Polecany silnik – 2.4 JTDM (210 KM, 400 Nm, przysp. 0-100 km/h – 7,9 s, v max – 231 km/h, średnie spalanie – 6,8 l/100 km)

Więcej na temat używanej Alfy Romeo Brera:

Używana Alfa Romeo Brera (2005-2010) – opinie użytkowników

Alfa Romeo Brera

Używany Peugeot RCZ

Lata produkcji: 2010-2015

Peugeot RCZ

Kolejne auto, które kupuje się oczami i w zasadzie trudno rozstrzygnąć, czy piękniejszą linię ma wspomniana wyżej Brera, czy też RCZ. Tak czy inaczej, podobnie jak włoska poprzedniczka, tak samo „Francuz” nie oferuje zbyt dużego wyboru na rynku wtórnym, a w dniu publikacji było zaledwie około 40 propozycji, z czego tylko kilka w budżecie około 30 tys. złotych. Za takie pieniądze dostajemy egzemplarz z 2010-2011 roku z silnikiem 1.6 THP o mocy 160 lub 200 KM z manualną skrzynią biegów. Lepiej od razu darować sobie wersję z automatyczną przekładnią, aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów. Wybierając mocniejszy silnik ryzykujemy nieco większe koszty związane z wyeksploatowaną turbiną i sprzęgłem, ale w zamian dostajemy naprawdę niezłe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 237 km/h. Dodajmy do tego wciąż przepiękną stylistykę i naprawdę znikomą liczbę tych aut na ulicy, a rozpoznawalność i uwagę mamy gwarantowane. W ofercie jest także silnik wysokoprężny, ale o ile w Brerze był on akceptowalny i nawet pożądany, tak do RCZ-ta kompletnie nie pasuje.

Polecany silnik – 1.6 THP (200 KM, 275 Nm, przysp. 0-100 km/h – 7,5 s, v max – 237 km/h, średnie spalanie – 6,7 l/100 km)

Więcej na temat używanego Peugeota RCZ:

Używany Peugeot RCZ (2010-2015) – opinie użytkowników

Peugeot RCZ

Używane Audi A5 8T

Lata produkcji: 2007-2016

Audi A5 8T

Oferta używanych Audi A5 generacji 8T i zakres roczników tego modelu są tak szerokie, że znajdziemy coś ciekawego nawet w budżecie około 30 tys. złotych. Oczywiście na wstępie rezygnujemy z odmian S5 (o RS5 nie wspominając) oraz topowych odmianach silnikowych, ale bez problemu znajdziemy przyzwoity egzemplarz z lat 2009-2010 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 180 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Aby oszczędzić sobie kłopotów i poczuć ducha auta sportowego, warto rozważyć zakup wersji ze skrzynią manualną. Osiągi będą i tak bardzo przyzwoite – w 8,1 sekundy do setki i 226 km/h prędkości maksymalnej – a ewentualne koszty naprawy zaniedbanego automatu odejdą w zapomnienie. Kuszącą, choć kosztowną alternatywą może być wersja z silnikiem 3.0 V6 TDI o mocy 245 KM i momencie obrotowym 500 Nm. Napęd quattro, automatyczna skrzynia Multitronic – zaniedbania poprzedniego właściciela mogą mocno dać po kieszeni po zakupie. Ale za to osiągi są niczego sobie. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h, a to wszystko przy średnim spalaniu na poziomie 6,9 l/100 km. Kuszące, prawda?

Polecany silnik – 2.0 TFSI (180 KM, 320 Nm, przysp. 0-100 km/h – 7,8 s, v max – 236 km/h, średnie spalanie – 6,4 l/100 km)

Więcej na temat używanego Audi A5 8T:

Używane Audi A5 8T (2007-2016) – opinie użytkowników

Audi A5 8T

Używane BMW serii 3 Coupe (E46)

Lata produkcji: 1998-2005

BMW E46 Coupe

Skoro auto sportowe, to nie mogło zabraknąć BMW serii 3 generacji E46. Ograniczymy wybór do klasycznego Coupe, bo propozycji jest najwięcej, choć niektórzy mogą pokusić się o rodzinnego Touringa lub „szpanerskie” kabrio. W budżecie około 30 tys. złotych trzeba uważać na wyeksploatowane i „wyszykowane” egzemplarze, jak również modele po modyfikacjach. Zazwyczaj amatorskich i niezbyt gustownych. Bardzo ciekawą i kuszącą propozycją może być egzemplarz z 2002 roku w wersji 325 Ci, czyli z silnikiem 2.5 (2494 cm³) o mocy 192 KM i momencie obrotowym 245 Nm. W połączeniu z manualną przekładnią i napędem na tylną oś ta klasyczna „trójka” daje mnóstwo frajdy i odwdzięcza się świetnymi osiągami. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 240 km/h. Mniej wymagający mogą postawić na wersję 320 Ci z silnikiem 2.0 o mocy 170 KM.

Polecany silnik – 2.5 325Ci (192 KM, 245 Nm, przysp. 0-100 km/h – 7,2 s, v max – 240 km/h, średnie spalanie – 9 l/100 km)

Więcej na temat używanego BMW serii 3 E46:

Używane BMW serii 3 E46 (1998-2005) – opinie użytkowników

BMW E46 Coupe

Używane BMW serii 3 Coupe (E36)

Lata produkcji: 1990-1999

BMW E36 Coupe

O ile w przypadku E46 możemy mówić o youngtimerze, tak E36 to już niemal klasyk. Fakt, coraz trudniej o zadbany egzemplarz, a te godne uwagi bywają piekielnie drogie, ale w budżecie około 30 tys. złotych jesteśmy w stanie znaleźć coś ciekawego. Wybór jest bardzo niewielki i jeśli ograniczymy się tylko do nadwozia coupe, w zasadzie możemy wybierać spośród kilkunastu egzemplarzy. Ale za to jakich. Za około 30 tys. złotych znajdziemy auto z 1994 roku z imponującym przebiegiem ponad 460 000 kilometrów, ale z silnikiem 2.5 325 Ci (2494 cm³) o mocy 192 KM i momencie obrotowym 244 Nm. Wbrew pozorom to nie jest ten sam motor co w E46, ale i tak możemy liczyć na świetne osiągi i charakterystyczną, piękną pracę rzędowej „szóstki”. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8 sekund, a prędkość maksymalna to 235 km/h. Można rozważyć zdroworozsądkowe wersje 316i i 318i, ale mając budżet około 30 tys. złotych, lepiej wydać te pieniądze na coś bardziej emocjonującego.

Polecany silnik – 2.5 325Ci (192 KM, 244 Nm, przysp. 0-100 km/h – 8 s, v max – 232 km/h, średnie spalanie – 8,8 l/100 km)

BMW E36 Coupe

Używany Seat Ibiza IV Cupra

Lata produkcji: 2008-2017

Seat Ibiza Cupra

Wraz z Seatem Ibizą w odmianie Cupra wracamy na ziemię i do aut, które swoją pełnoletność mają jeszcze przed sobą. Za około 30 tys. złotych znajdziemy bowiem ciekawą wersję z 2012 roku z silnikiem 1.4 TSI o mocy aż 180 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Być może silnik 1.4 TSI nie robi takiego wrażenia, jak bawarskie 2.5 w układzie R6, ale w połączeniu z przekładnią DSG ten mały hot-hatch z segmentu B potrafi zadziwić niejedno auto sportowe z większym silnikiem. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 228 km/h. Do tego spalanie 5,9 l/100 km nie zrujnuje portfela młodego właściciela. Poza tym to ostatnia pełnoprawna Ibiza Cupra w historii, więc kupując to auto możemy mieć pewność, że hiszpańska marka dopracowała ten model do perfekcji.

Polecany silnik – 1.4 TSI (180 KM, 250 Nm, przysp. 0-100 km/h – 6,9 s, v max – 228 km/h, średnie spalanie – 5,9 l/100 km)

Więcej na temat używanego Seata Ibizy IV:

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Seat Ibiza Cupra

Używany Mercedes CLK (C209)

Lata produkcji: 2002-2009

MERCEDES CLK

Małe, lekkie coupe od Mercedesa? Kiedyś niemiecka marka jeszcze potrafiła takowe tworzyć, ale już od dawna miłośnicy coupe z gwiazdą na masce muszą wybierać duże i drogie modele. Za około 30 tys. złotych znajdziemy sporo ciekawych egzemplarzy w najróżniejszych wersjach. Przykładowo możemy znaleźć model z 2003 roku z przebiegiem 230 000 kilometrów w wersji CLK 320, czyli z silnikiem 3.2 V6 o mocy 218 KM. Tak, wtedy oznaczenia miały więcej wspólnego z realną pojemnością silników. Wersja 320 posiadała wolnossący silnik V6 o mocy 218 KM i momencie obrotowym 310 Nm, która rozpędzała się od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy. Napęd na tylną oś i 5-biegowy automat pozwalały na sportową, ale i dość komfortową jazdę. Nieco bardziej rozsądni mogą postawić na wersję CLK 200 Kompressor z silnikiem 1.8 (w tym przypadku małe odstępstwo) o mocy 163 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Ani jedna, ani druga jednostka nie gwarantują taniej eksploatacji, ale auta sportowe, szczególnie dość leciwe i marek premium, rządzą się swoimi prawami.

Polecany silnik – 3.2/CLK 320 (218 KM, 310 Nm, przysp. 0-100 km/h – 7,9 s, v max – 244 km/h, średnie spalanie – 10,2 l/100 km)

MERCEDES CLK

Używane Audi TT 8J

Lata produkcji: 2006-2014

Audi TT 8J

W zestawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć Audi TT. W budżecie około 30 tys. złotych znajdziemy kilkanaście egzemplarzy z generacji 8J. Może to być przykładowo egzemplarz z 2009 roku z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 200 KM i momencie obrotowym 280 Nm. Będzie to co prawda wersja z manualną przekładnią i napędem na przednią oś, ale emocji i dobrych osiągów nie zabraknie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy a prędkość maksymalna to 237 km/h. Co prawda są znane problemy w silnikach 2.0 TFSI (EA888) oraz 1.8 TFSI, tj. nadmierna konsumpcja oleju czy też nietrwałe wałki rozrządu, ale warto poszukać zadbanych egzemplarzy lub zainwestować w odpowiednie naprawy, bowiem poza tymi problemami Audi TT od lat brylują w rankingach niezawodności.

Polecany silnik – 2.0 TFSI (200 KM, 280 Nm, przysp. 0-100 km/h – 6,2 s, v max – 240 km/h, średnie spalanie – 7,8 l/100 km)

Więcej na temat używanego Audi TT 8J:

Używane Audi TT 8J (2006-2014) – opinie użytkowników

Audi TT 8J

Używana Mazda MX-5 NC

Lata produkcji: 2005-2015

Mazda MX-5 NC

No i na koniec klasyka gatunku i niemal synonim małego auta sportowego – Mazda MX-5. Nie jest ani piekielnie szybka, ani nie imponuje dźwiękiem czy pojemnością silnika, ale wystarczy przejechać się choć raz, aby docenić fantastyczne prowadzenie i integrację z kierowcą. W budżecie około 30 tys. złotych bez problemu znajdziemy zadbany egzemplarz trzeciej generacji. Przykładowo model z 2009 roku z silnikiem 1.8 o mocy 126 KM i momencie obrotowym 167 Nm zapewni co prawda przeciętne osiągi – niespełna 10 sekund do setki – ale odwdzięczy się praktycznie bezproblemową eksploatacją. Warto jedynie zwrócić baczną uwagę na ogniska rdzy na podwoziu, nadkolach oraz sprawność mechanizmu składania dachu.

Polecany silnik – 1.8 (126 KM, 167 Nm, przysp. 0-100 km/h – 9,9 s, v max – 194 km/h, średnie spalanie – 7 l/100 km)

Więcej na temat używanej Mazdy MX-5 NC:

Używana Mazda MX-5 NC (2005-2015) – opinie użytkowników

Mazda MX-5 NC

Redakcja poleca:

Sportowe auta do 15 tys. zł – przegląd modeli

Sportowe auta do 50 tys. zł – przegląd modeli

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji