PoradyPoradySkrzypienie przy skręcaniu. Co może być przyczyną?

Skrzypienie przy skręcaniu. Co może być przyczyną?

Skrzypienie lub trzeszczenie przy skręcaniu kierownicą to dość częsta przypadłość w samochodach. Co może być przyczyną trzeszczenia lub skrzypienia przy skręcaniu?

Zdecydowana większość samochodów, biorąc pod uwagę znaczne skomplikowanie konstrukcji i bez wątpienia trudne warunki, w jakich muszą pracować ich podzespoły, i tak cechuje zaskakująco wysoka trwałość. Dużo części montowanych w autach w fabryce często nie wymaga żadnej interwencji przez dziesiątki tysięcy, a czasami nawet powyżej 100-150 tysięcy kilometrów. Gdy już jednak „przyjdzie na nie czas”, użytkownik nierzadko skazany jest na zakup wątpliwej jakości zamienników, które nie będą już tak żywotne jak części oryginalne.

Praktycznie każdą awarię w aucie wcześniej sygnalizują różne objawy. To dobrze, bo właściciel zostaje uświadomiony o tym, że któraś część uległa usterce lub po prostu przekroczyła przewidywaną „żywotność” eksploatacyjną. Ma wtedy czas, by umówić się z samochodem do serwisu. Zbagatelizowanie głośnych lub odczuwalnych objawów awarii tylko pogłębi problem, co finalnie przełoży się na wyższy rachunek w warsztacie. Jednym z najczęściej spotykanych symptomów zwiastujących usterkę jest skrzypienie lub trzeszczenie pojawiające się w momencie skręcania kierownicą – zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Gdzie może leżeć przyczyna skrzypienia przy kręceniu kierownicą? Czy czekają nas duże wydatki?

Skrzypienie przy skręcaniu kierownicą. Sprawdź zawieszenie

Uporczywe skrzypienie przy kręceniu kierownicą bardzo często oznacza wyeksploatowanie którejś z wielu części zawieszenia samochodu. Według relacji właścicieli aut, w których wystąpiło trzeszczenie lub skrzypienie, często odpowiadają za nie zużyte łączniki stabilizatora. Na szczęście to niedrogie elementy, które przy odrobinie samozaparcia i umiejętności można wymienić samemu. W innych przypadkach winne okazały się metalowo-gumowe tuleje wahacza. Tu warto podkreślić, że w niektórych autach nie można ich osobno odkręcić, w związku z czym awaria tulei pociąga za sobą konieczność wymiany całych wahaczy (których jest po kilka na stronę w autach z zawieszeniem wielowahaczowym). Trzeszczenie lub skrzypienie przy skręcaniu kierownicą może być też sygnałem, że uszkodzeniu uległo łożysko amortyzatora. Czasami taki objaw daje również pęknięta sprężyna zawieszenia.

Skrzypienie przy skręcaniu 02
Najczęściej za skrzypienie/trzeszczenie w aucie odpowiada zawieszenie lub układ kierowniczy.

Trzeszczenie przy skręcaniu kierownicą na postoju. Zweryfikuj kondycję układu kierowniczego

Niepokojące trzeszczenie lub skrzypienie dobiegające z okolic kół może także oznaczać awarię lub zużycie przegubów półosi. Na ogół wytrzymują one znaczne przebiegi, ale pogorszeniu ich żywotności sprzyja m.in. przedostawanie się do nich zanieczyszczeń przez uszkodzone osłony przegubów (manszety). Po wymianie warto ograniczyć częstotliwość gwałtownego ruszania z miejsca (zwłaszcza na skręconych kołach) i dopilnować, by na aucie nie znajdowały się zbyt duże koła. W niektórych zgłaszanych przez użytkowników przypadkach za trzeszczenie lub skrzypienie odpowiadało skrajne zużycie przekładni kierowniczej, pompy wspomagania lub maglownicy. Na szczęście we wszystkich tych przypadkach dopuszczalna jest regeneracja zamiast kupna nowego elementu. Niejednokrotnie za te odgłosy odpowiadały np. niedokręcone śruby łączące ze sobą elementy układu jezdnego i kierowniczego lub zużyte końcówki drążka kierowniczego.

Skrzypienie przy skręcaniu 02
Za trzeszczenie lub skrzypienie podczas kręcenia kierownicą może odpowiadać uszkodzona przekładnia lub układ wspomagania.

Skrzypienie podczas skręcania – ważna jest dokładna diagnostyka

Jak widać, ze trzeszczenie lub skrzypienie przy skręcaniu kierownicą może odpowiadać wiele podzespołów wchodzących w skład układu kierowniczego lub zawieszenia samochodu. Nic zatem dziwnego, że przeciętnemu użytkownikowi ciężko będzie samodzielnie określić przyczynę problemu. Prawdopodobnie wyłoni ją dopiero wizyta w warsztacie, gdzie mechanik przeprowadzi kompleksową diagnostykę wszystkich „podejrzanych” elementów. Dlatego jeśli odnotujemy skrzypienie lub trzeszczenie w aucie, nie wymieniajmy nic pochopnie, bo usterka może dotyczyć zupełnie czegoś innego niż sądzimy.

Polecamy także:

Dlaczego samochód piszczy podczas jazdy?

Jakie są przyczyny stukania w samochodzie?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji