UżywaneSkrzynia DSG DQ200 - opinie, awaryjność, typowe usterki

Skrzynia DSG DQ200 – opinie, awaryjność, typowe usterki

Siedmiobiegowa skrzynia DQ200, przez Volkswagena, Seata i Skodę oznaczana jako DSG, a przez Audi jako S tronic jest popularna w używanych autach. Jakimi cieszy się opiniami, czy jest trwała?

Pierwsza, oznaczona kodem DQ250 skrzynia DSG zadebiutowała w 2003 r. Z czasem Volkswagen uznał, że potrzebuje analogicznej, szybko działającej przekładni, ale tańszej w produkcji i generującej mniejsze straty mocy, a przeznaczonej do słabszych silników. Opracowano więc skrzynię DQ200. To zupełnie inna konstrukcja od DQ250. Ma siedem, a nie sześć biegów, a tarcze sprzęgła – niczym w tradycyjnej, manualnej skrzyni, są suche. Z kolei DQ250 ma wielotarczowe, tzw. mokre sprzęgło, które pracuje w oleju (konstrukcyjnie zbliżone do motocyklowego). Mimo że zwiększono liczbę biegów, skrzynia DQ200 waży 70 kg, a więc aż 23 kg mniej od DQ250 (93 kg).

Oznaczona fabrycznym kodem 0AM skrzynia DSQ DQ200, przez Audi nazywana S tronic została zaprojektowana z myślą o poprzecznie ustawionych, mniejszych silnikach grupy Volkswagena – 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.5 TSI, 1.4 TDI, 1.6 TDI oraz 1.8 TSI. Kluczowy jest jeden aspekt – moment obrotowy silnika nie może przekraczać 250 Nm, bo do obciążenia taką wartością projektowano siedmiobiegowe DSG z suchymi sprzęgłami. Podkreślmy, że nie jest to wartość którą można znaleźć „gdzieś w internecie”, tylko parametr oficjalnie podany przez Volkswagena w momencie premiery skrzyni. Wspominamy o tym nieprzypadkowo, bo zwłaszcza w przypadku silnika 1.8 TSI pokusa tuningu elektronicznego może być znaczna – w autach ze skrzynią DSG moment obrotowy został zbity przez producenta z 320 do 250 Nm. Jego uwolnienie to kwestia chwili. Niestety może szybko wykończyć skrzynię.

Skrzynia DSG DQ200 - opinie awarie usterki trwalosc

Skrzynia DSG DQ200 – opinie, typowe usterki

Ogólne opinie na temat skrzyni DQ200 są dobre – przekładnia szybko zmienia biegi, nie rozczarowuje także w trybie ręcznym. Narzekania najczęściej dotyczą szarpnięć przy ruszaniu oraz tendencji do utrzymywania silnika na zbyt niskich obrotach – zwłaszcza w trybie Eco. Siedem biegów o dużej rozpiętości przełożeń pozwala na pogodzenie dobrych osiągów z niskim spalaniem czy małym poziomem hałasu przy szybszej jeździe. Ogólna trwałość skrzyni DSG DQ200 jest niezła. Niestety nie oznacza to, że skrzynia nie sprawia problemów. Pakiet sprzęgieł i dwumasowe koło zamachowe, a także mechatronika podlegają zużyciu eksploatacyjnemu, które można przyspieszyć dynamiczną jazdą, jazdą w gęstym ruchu miejskim, holowaniem ciężkich przyczep czy rzadkim serwisowaniem skrzyni. Zestaw naprawczy do mechatroniki to wydatek niecałych 600 zł. Sprzęgło kosztuje 1000-2000 zł. Kolejne dwa tysiące przychodzi zapłacić za koło dwumasowe. Dodając do tego oleje, robociznę czy koszt usunięcia wykrytych w trakcie prac mankamentów pojazdu oznacza, że kompleksowy serwis skrzyni DSG DQ200 to wydatek kilku tysięcy złotych. Czy to wiele? Chyba nie, biorąc pod uwagę, że powinno to zapewnić spokój z przekładnią na kolejne 100-150 tys. km lub dłużej. Kierowcy raportują, że awarie mechatroniki – jeżeli nastąpiły – to nierzadko bez żadnych sygnałów ostrzegawczych.

Skrzynia DSG DQ200 – tuning sterownika

W wielu przypadkach polecamy jednak tuning elektroniczny, ale sterownika przekładni. Fabryczne oprogramowanie jest nastawione na uzyskanie jak najniższego spalania. Niestety przesadzono w złą stronę – w zależności od modelu, silnika czy nawet wersji oprogramowania, skrzynia może wykazywać niechęć do redukowania przełożeń. Z kolei obroty silnika mogą spadać poniżej 1400 obr./min. Oba zjawiska są niszczące dla dwumasowego koła zamachowego, a do tego obciążają inne elementy układu przeniesienia napędu. Nawet niewielkie przesunięcie punktów zmiany biegów może istotnie podnieść dynamikę i komfort jazdy, wydłużyć życie elementów skrzyni, nie wpływając isotnie na spalanie. Tunera warto też poprosić, żeby zweryfikował moment redukcji z drugiego na pierwszy bieg. Nie powinno to następować po zatrzymaniu auta, ale gdy toczy się ono z niewielką prędkością. W ten sposób skrzynia nie będzie musiała wymuszać pracy na półsprzęgle. W fabrycznych ustawieniach skrzynia DSG DQ200 nie ma procedury startowej. Pojawiły się sposoby na aktywację funkcji Launch Control, ale biorąc pod uwagę przeciętną trwałość pakietu sprzęgłowego – trudno je polecać.

Skrzynia DSG DQ200 - opinie awarie usterki sprzeglo

Skrzynia DSG DQ200 – olej

Fakt, że sprzęgła skrzyni DQ200 są suche wcale nie oznacza, że skrzynia nie wymaga wymiany oleju. Wręcz przeciwnie – trzeba to robić i wymieniać dwa typy płynów. W mechatronice skrzyni DQ200 pracuje olej oznaczony kodem G 004 000 M2. Do wymiany potrzeba 0,9 litra, a rekomendowane przebiegi między wymianami są różne. Niektórzy sugerują nawet 15 tys. km, inni – 60 tys. km. Biorąc pod uwagę niski koszt oleju i ewentualny koszt naprawy mechatroniki warto robić to najdalej co dwie wymiany oleju.

Wnętrze przekładni DQ200 wypełnia olej G 055 512 A2. Tutaj zalecenia dotyczące wymiany mówią o ok. 60 tys. km. Różne są natomiast informacje o ilości oleju – podawane jest od 1,7 do 2,2 l, przy czym można założyć, że ze względu na trwałość skrzyni lepiej wlać większą ilość oleju, który będzie wolniej się degradował i potencjalnie pozostanie mniej obciążony termicznie.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji