PoradyPoradySkrzynia 5G-Tronic (722.6) Mercedesa - zalety, wady i opinie

Skrzynia 5G-Tronic (722.6) Mercedesa – zalety, wady i opinie

Jednym z najpopularniejszych i najtrwalszych automatów w starszych Mercedesach jest skrzynia 5G-Tronic, opisywana kodem 722.6. Jakie są opinie na temat tej skrzyni?

Mercedes, w przeciwieństwie do większości marek, nie używa skrzyń kupowanych od niezależnych poddostawców, np. Aisin czy ZF, tylko samodzielnie konstruuje przekładnie automatyczne. W zdecydowanej większości są to niezwykle udane automaty – trwałe i relatywnie proste konstrukcyjnie, a przez to łatwiejsze w naprawach od konkurencyjnych skrzyń.

Za jedną z najsolidniejszych skrzyń Mercedesa uchodzi przekładnia znana jako 5G-Tronic, a także 722.6. Istnieją także inne kodowe oznaczenia jak np. W5A 330 czy W5A 580 (od Wandler-5-Gang-Automatik), które wskazując poziom momentu obrotowego, do jakiego przenoszenia dana wersja skrzyni została przygotowana – w wymienionych przypadkach było to 330 oraz 580 Nm. Był okres, w którym we flagowych modelach Mercedesa i Maybacha stosowano skrzynię 5G-Tronic, podczas gdy inne modele otrzymywały nowocześniejszą przekładnię 7G-Tronic. Dlaczego? Wystarczy w myślach rozkodować sobie oznaczenie W5A 1000, by poznać odpowiedź.

Skrzynia 5G-Tronic – tryby jazdy

Automatyczna skrzynia 5G-Tronic, jak sama nazwa wskazuje, była 5-biegową konstrukcją. Otrzymała elektronikę sterującą. W efekcie stała się jedną z pierwszych skrzyń biegów, która używała systemu adaptacyjnego – uczącego się stylu jazdy kierowcy i dostosowującego przełożenia w celu optymalizacji wydajności i komfortu jazdy.

Dodatkowo wiele aut ze skrzynią 5G-Tronic ma tryby jazdy. Najpierw były to W i S. W od Winter, w którym auto rusza z drugiego biegu (co ciekawe, dwa przełożenia są też do jazdy do tyłu). Tryb S wbrew pozorom nie od słowa Sport, tylko Standard. Z czasem pojawiła się selekcja między S, C i M, czyli Sport, Comfort i Manual. Co ciekawe, w skrzyniach 5G-Tronic biegi ręczne zwykle zmienia się, wykonując ruch lewarkiem w lewo lub w prawo.Automatyczna skrzynia Mercedes 5G-Tronic 722.6

Skrzynia 5G-Tronic – występowanie

Pierwsze auta ze skrzynią 5G-Tronic pojawiły się w 1996 r., a stosowano ją aż do 2018 r w wielu modelach Mercedesa, jak również Chryslera, Dodge’a i Jeepa (i to nie tylko za czasów istnienia koncernu Daimler-Chrysler), jak również Lancii, Jaguara czy SsangYonga, a nawet Porsche 911 996 i 997. Każda marka miała oczywiście swoją politykę odnośnie wariantu skrzyni oraz okresu jej stosowania. AMG przygotował na przykład inne oprogramowanie, które zmienia strategię zmiany biegów czy ich redukcji. Doprawione przekładnie otrzymały dopisek Speedshift. Z kolei amerykańskie marki montowały skrzynię 5G-Tronic pod oznaczeniem NAG1 (od New Automatic Gearbox Generation One).

Skrzynia 5G-Tronic – usterki

Automat 5G-Tronic jest znany ze swojej trwałości, co czyni ją popularnym wyborem wśród kierowców. Nie oznacza to jednak, że jest konstrukcją pancerną. Główne przyczyny odwiedzin w serwisie to eksploatacyjne zużycie sprzęgła oraz zaniedbania – głównie brak wymiany oleju co ok. 60 tys km, czasem jazda z jego zbyt małym poziomem. Zdarza się też zatarcie panewki na pompie, które kończy się utratą oleju ze skrzyni. W niektórych autach problemem jest wymieszanie się środka smarnego skrzyni z płynem chłodzącym silnik przez nieszczelność w chłodnicy.

Przy wymianach oleju, a także gdy skrzynia nieprawidłowo zmienia biegi, warto skontrolować wtyczkę, do której wtyka się wiązkę skrzyni. Z czasem traci ona szczelność, co może nawet zakończyć się wtłoczeniem środka smarnego skrzyni do jej sterownika. Nie, to nie żart, chociaż tak właśnie może brzmieć! Sam sterownik jest trwały, ale zdarzają się defekty np. czujników czy elektrozaworów, w dużej mierze wynikające z jazdy na przepracowanym oleju.

Skrzynia 722.6 5G-Tronic – olej

Do pięciobiegowych automatów Mercedes zaleca stosowanie płynu ATF z aprobatą 236.1 lub 236.10 – listę zatwierdzonych olejów można znaleźć na oficjalnej stronie Mercedesa. Do kontroli poziomu oleju wymagany jest kosztujący w granicach 40 zł bagnet serwisowy, który po zdjęciu korka wkłada się do wnętrza skrzyni. Pomiary można wykonać na zimnej i ciepłej przekładni – na bagnecie są zaznaczone dwa zakresy.

5G-Tronic – wymiana statyczna czy dynamiczna?

Olej w skrzyni 5G-Tronic można przeprowadzić w sposób statyczny lub dynamiczny. Zwłaszcza w starszych przekładniach statyczna wymiana jest skuteczna, bo w konwerterach momentu znajdowała się śruba, umożliwiająca spuszczenie całego przepracowanego oleju.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji