UżywaneSilnik 1.2 TCe/1.2 DIG-T (Renault/Nissan): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Silnik 1.2 TCe/1.2 DIG-T (Renault/Nissan): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Używany przez Renault i Dacię silnik 1.2 TCe oraz stosowany przez Nissana 1.2 DIG-T to bliźniacze jednostki. Są oszczędne, ale potrafią spalać bardzo duże ilości oleju. Jakie jeszcze wady i zalety mają silniki oznaczane kodami H5FT oraz HRA2DDT?

Na samym początku warto wyjaśnić istotną kwestię. Renault oferowało dwa typy silnika 1.2 TCe. Oferowany w mniejszych modelach Renault w latach 2007-2014, oznaczony kodem D4F 780 lub D4Ft miał pojemność 1149 cm³, wałek rozrządu napędzany paskiem i wywodził się ze starszych silników Renault. To naprawdę „pancerna” jednostka.

1.2 TCe – kod silnika

Druga odsłona silnika 1.2 TCe pojawiła się w 2012 r. Jest oznaczona H5Ft, a ma pojemność  1197 cm³ (czasami podawane jest 1198 cm³). Silnik został opracowany w ramach współpracy Renault z Nissanem. Japońska marka oznaczała go jako 1.2 DIG-D oraz kodowymi nazwami HR12DDT lub HRA.

Bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie, aluminiowa budowa, aktywny układ smarowania czy funkcja ładowania akumulatora po zdjęciu nogi z gazu przez inteligentny alternator miały przyczynić się do niskiego zużycia paliwa. Co mało spotykane przy tak niewielkiej pojemności, jednostka1.2 TCe/1.2 DIG-T ma cztery cylindry.

Silnik 1.2 TCe/1.2 DIG-T – dane techniczne i modele

Silnik 1.2 TCe - opinie, awaryjność, spalanie
Silniki 1.2 były stosowane przez Nissana i Renault. Nie marka, a okres produkcji ma większy wpływ na różnice w osprzęcie, bo przeprowadzano drobne modernizacje.

Renault i Nissan w pełni wykorzystały możliwości oferowane przez turbodoładowanie, tworząc różne odmiany mocowe silnika 1.2. To dobra wiadomość dla potencjalnego nabywcy – słabsze wersje można „podciągnąć” tuningiem elektronicznym do poziomu mocniejszych. Na rynek trafiły odmiany rozwijające 100 KM i 175 Nm, 115 KM i 190 Nm, 120 KM i 190 Nm, 125 KM i 205 Nm oraz 130 KM i 205 Nm.

Silnik 1.2 TCe – występowanie
Renault: Clio, Captur, Megane, Scenic, Kangoo, Kadjar
Dacia: Duster, Logdy, Dokker
Mercedes: Citan

Silnik 1.2 DIG-T – występowanie
Nissan: Juke, Pulsar, Qashqai

Silnik 1.2 TCe – osiągi i zużycie paliwa

W mniejszych i lżejszych modelach silnik 1.2 TCe pełni rolę niemalże sportowego źródła mocy – znaczne moce i momenty obrotowe zapewniają dobrą dynamikę i wysoką elastyczność. W minivanach i SUV-ach to już podstawowe źródło mocy. Zużycie paliwa zależy oczywiście w dużej mierze od warunków i sposobu eksploatacji pojazdu, ale można przyjąć, że w mniejszych autach silniki 1.2 TCe/1.2 DIG-T zadowalają się 5-6 l/100 km, a w większych potrzebują 7-8 l/100 km. Warto przy tym zaznaczyć, że zwłaszcza osoby jeżdżące na krótkich dystansach raportują wyraźnie wyższe spalanie. Plusem jest sposób oddawania mocy – nie występuje turbodziura, a siły napędowe przyrastają płynnie. Z kolei cztery cylindry przekładają się na wysoką kulturę pracy.

Silnik 1.2 TCe – rozrząd

Wałki rozrządu silników 1.2 TCe oraz 1.2 DIG-T są napędzane łańcuchem. Niestety nie należy nastawiać się, że jest to rozwiązanie bezobsługowe. Zwłaszcza, gdy olej jest rzadko wymieniany, konieczność wymiany rozrządu może nastąpić grubo przed osiągnięciem pierwszych 100 tys. km. Poza częstą wymianą oleju warto rozważyć profilaktyczną wymianę napinacza łańcucha – fabryczny nie jest wzorem trwałości, a zbyt słabo naciągnięty łańcuch szybko się zużywa.

Silnik 1.2 TCe/1.2 DIG-T – spalanie oleju

Silnik 1.2 TCe - opinie, awaryjność, spalanie
Wprowadzone w 2016 r. silniki 1.2 TCe z dopiskiem Energy uchodzą za zmodernizowane i wolne od problemu związanego ze spalaniem oleju. Czy faktycznie tak jest? Nawet użytkownicy forum internetowego Renault, którzy sprawnie operują kodami silników i okresami ich produkcji mają wątpliwości.

Niestety wspomniana wyżej niska trwałość łańcucha rozrządu nie jest jedyną wadą silnika 1.2 TCe oraz 1.2 DIG-T. Dużo większym problemem do usunięcia, bo wymagającym remontu generalnego silnika lub wymiany go na inny, jest spalanie oleju – nierzadko przekraczające 1 l/1000 km. Problem jest znany od dawna, a kierowcy zgłaszali go już podczas gwarancji. ASO reagowały w różny sposób. Skalę zużycia oleju próbowano ograniczyć np. poprzez wymianę odmy, wgranie nowego oprogramowania dla silników czy wymianę głowicy. W wielu przypadkach spalanie oleju wynika z pojawienia się zbyt dużych luzów między tłokiem, a cylindrem. Konieczny jest więc kapitalny remont, obejmujący przynajmniej wymianę pierścieni tłokowych i obróbkę wymagających tego elementów. Dobra wiadomość jest taka, że blok silnika zwykle dobrze znosi trudy eksploatacji. Panewki także nie są uważane za problematyczne.

W niedalekiej przyszłości powinniśmy poznać więcej szczegółów na temat spalania oleju – we Francji problemy z silnikami 1.2 TCe są przedmiotem pozwu zbiorowego, a sąd zobowiązał Renault do udostępnienia dokumentacji. Pozywający twierdzą, że problem może dotyczyć przynajmniej 400 000 samochodów Renault z lat 2012-2018.

Silnik 1.2DIG-T - opinie, awaryjność, rozrząd
Jeżeli silnik 1.2 zaczyna palić olej, warto rozważyć remont. Zakup używanej jednostki to loteria – nigdy nie ma pełnej gwarancji, że okaże się istotnie lepsza, a nawet gdy sprzedający udzieli gwarancji rozruchowej, stracimy czas i pieniądze na montaż używanego silnika.

Silnik 1.2 TCe/1.2 DIG-T – inne usterki i awarie

Pozostałe problemy z silnikami 1.2 Renault i Nissana to m.in podatność na odkładanie się nagaru w dolocie, awarie cewek zapłonowych, wycieki płynu chłodzącego i zużycie nastawników faz rozrządu. Silnik 1.2 TCe H5Ft ma szklankową regulację luzu zaworowego. Eksperymentowanie w jego przypadku z montażem instalacji gazowej nie wydaje się więc najlepszym pomysłem – kontrole i ewentualne korekty będą generowały koszty.

Silniki 1.2 TCe oraz 1.2 DIG-T łączono ze skrzyniami dwusprzęgłowymi lub bezstopniowymi. Obu nie sposób polecić z czystym sumieniem. Nie uchodzą za wybitnie trwałe, a w przypadku awarii wygenerują znaczne koszty oraz problemy ze znalezieniem serwisu, który podejmie się naprawy. Do tego odsprzedaż auta może być utrudniona – oba typy skrzyń stosowanych przez koncern Nissan-Renault nie cieszą się najlepszymi opiniami.

Redakcja poleca: Silnik 1.5 dCi. Zalety, wady i opinia

Silnik 1.2 TCe/1.2 DIG-T – jaki olej

Ze względu na niską trwałość łańcucha rozrządu olej w silniach 1.2 TCe oraz 1.2 DIG-T należy zmieniać możliwie często. Optimum to 10-15 tys. km. Rekomendowane oleje to 5W-30 lub 5W-40 z aprobatą RN0710. Pojemność układu smarowania nie przekracza 5 litrów, więc wystarczy jedna bańka oleju. Polecamy kupowanie markowych filtrów oleju – mogą wyłapać zanieczyszczenia, które w przypadku użycia tańszego filtra krążyłyby po silniku, powodując zużycie jego elementów.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji