TestyTestNowe Renault Symbioz – pierwsza jazda

Nowe Renault Symbioz – pierwsza jazda

Renault Symbioz to najnowsza propozycja francuskiej marki w segmencie aut kompaktowych. Oto nasze wrażenia z pierwszych jazd tym modelem po polskich drogach.

Od kiedy Megane stało się w pełni elektryczne, a jego spalinowy poprzednik zniknął z oferty, w gamie Renault pojawiła się wyraźna luka. To właśnie tę przestrzeń ma wypełnić przedstawiony w maju tego roku Symbioz, który wydaje się doskonale wpisywać w aktualne rynkowe realia. Mogliśmy przekonać się o tym podczas pierwszych testów tego kompaktowego SUV-a. Poniżej prezentujemy nasze wrażenia.

Renault Symbioz - tył

Renault Symbioz (2024) – nadwozie, wymiary

Nowe Renault Symbioz mierzy 441,3 cm długości, 179,7 cm szerokości (200,4 cm z lusterkami) i 157,5 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 263,8 cm. Oznacza to zatem, że jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne, opisywany model idealnie wpasowuje się pomiędzy Captura a Australa. Z tym pierwszym łączy go identyczna odległość między osiami, ale za to pod względem długości bliżej mu do tego drugiego.

Renault Symbioz - bok

Sam projekt nadwozia należy ocenić jako nowoczesny i atrakcyjny, zgodny z obecnym językiem stylistycznym marki. Wygląd przedniej części auta do złudzenia przypomina odświeżonego Captura, z kolei tył kojarzy się z nowym Scenikiem. Całość prezentuje się jednak bardzo spójnie, a efektowne wzory felg (18- lub 19-calowych) dodają francuskiemu SUV-owi sporo charakteru. Można jedynie żałować, że producent nie zdecydował się na odważniejszą paletę kolorów – dominują różne odcienie niebieskiego i szarego.

Nowe Renault Symbioz – wnętrze, bagażnik

Kabina Symbioza oferuje przestronność na poziomie typowym dla kompaktów, uzupełnioną o charakterystyczną dla SUV-ów łatwość wsiadania z racji podniesionego nadwozia. Ilość miejsca we wnętrzu jest optymalna dla czterech dorosłych osób (o ile nie są przesadnie wysokie). Przednie fotele są wygodne i dobrze sprawdzają się w trasie, ale niektórym może przeszkadzać, że nie da się ich bardziej opuścić. Z tyłu siedzi się nieco wyżej niż w pierwszym rzędzie, a pasażerowie otrzymali dodatkowe nawiewy i dwa porty USB-C (dwa kolejne są z przodu).

Renault Symbioz - fotele przednie
Podczas jazdy w trasie przednie fotele okazują się naprawdę komfortowe. W wersji Iconic mają elektryczną regulację i podgrzewanie.
Renault Symbioz - tylna kanapa
Na tylnej kanapie mogą wygodnie podróżować dwie dorosłe osoby. Trójka pasażerów będzie już jednak miała trochę ciasno.

Pojemność kufra wypada całkiem nieźle na tle rywali i wynosi standardowo 492 litry. Dzięki przesuwanej w zakresie 16 cm kanapie dostępną przestrzeń bagażową można zwiększyć nawet do 624 l (oczywiście kosztem przestrzeni na nogi dla jadących z tyłu), natomiast po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń rośnie ona do 1582 l. Bagażnik ma foremny kształt, płytkie wnęki po obu bokach, duży schowek pod podwójną podłogą i cztery haczyki na torby.

Renault Symbioz - bagażnik
492-litrowy bagażnik można powiększyć na dwa sposoby – przesuwając całą tylną kanapę (624 l) lub składając jej oparcie (1582 l). Pod wyjmowaną podłogą kryje się dodatkowa przestrzeń na rzeczy.

Renault Symbioz – deska rozdzielcza, multimedia

Kokpit został zapożyczony z Renault Captur, ale dla odmiany szata graficzna cyfrowego zestawu wskaźników jest taka sama jak w Sceniku i Rafale (czyli bardziej nowoczesna). Poziom wykończenia wnętrza w najbogatszej wersji Iconic pozostawia po sobie naprawdę dobre wrażenie. Materiały są w dużej mierze miękkie i miłe w dotyku, a tapicerowany, skórzany pas na desce rozdzielczej to już niemal powiew klasy premium. Ergonomia nie budzi zastrzeżeń, a do dyspozycji podróżujących są liczne schowki o łącznej pojemność prawie 25 l.

Renault Symbioz - deska rozdzielcza
Estetycznie wykończony i funkcjonalny kokpit jest niemal identyczny jak w Capturze. Jego mocne strony to łatwość obsługi i duża liczba schowków.
Renault Symbioz - cyfrowe zegary
Cyfrowy zestaw wskaźników z 10,25-calowym wyświetlaczem to standard w każdym Symbiozie. Grafika zegarów jest zaczerpnięta z nowego Scenika.

Znane już z innych modeli Renault multimedia OpenR Link oparte na systemie operacyjnym Google są proste w obsłudze. Ich funkcjonalność (z dostępem do Map Google na czele) sprawia, że w zasadzie nie ma potrzeby podłączania własnego smartfona przez Android Auto / Apple CarPlay, dzięki czemu można oszczędzić baterię w telefonie. Ponadto wbudowany Asystent Google pozwala sterować także niektórymi funkcjami auta, w tym klimatyzacją. Skoro o tym wspomnieliśmy – układem wentylacji zarządza się za pomocą ekranu oraz fizycznych przycisków umieszczonych poniżej.

Renault Symbioz - system multimedialny
System multimedialny OpenR Link bazuje na oprogramowaniu Google, a jego możliwości są zbliżone do poziomu smartfonów. Warto dopłacić do opcjonalnego nagłośnienia Harman Kardon za 3800 zł.

Renault Symbioz (2024) – silnik, zużycie paliwa

Renault Symbioz jest na razie dostępne wyłącznie ze 143-konnym napędem hybrydowym (w przyszłym roku do oferty dołączą dwie jednostki MHEV), na który składają się: wolnossący, benzynowy motor 1,6 l (94 KM), silnik elektryczny (49 KM) oraz rozrusznikoalternator. Za przekazywanie mocy na przednie koła odpowiada nietypowa, automatyczna skrzynia Multi-mode. Posiada ona 4 biegi dla jednostki benzynowej i 2 biegi dla „elektryka”, co przekłada się na 14 kombinacji współpracy obu jednostek.

Renault Symbioz - silnik
Pod maską Renault Symbioz E-Tech pracuje 1,6-litrowy silnik benzynowy, który współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu to 143 KM.

Osiągi opisywanego SUV-a z tym układem napędowym można uznać za wystarczające – przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s i rozpędza się maksymalnie do 170 km/h. Podawane przez producenta średnie spalanie wynosi z kolei 4,6-4,7 l/100 km. Po przejechaniu Symbiozem ponad 800 km możemy stwierdzić, że takie zużycie paliwa faktycznie można osiągnąć, ale tylko w określonych warunkach.

Wynik w okolicach 4,5 l/100 km udało nam się uzyskać podczas spokojnej podróży drogami lokalnymi, gdy udział jazdy w trybie elektrycznym wynosił ok. 50%. Wraz ze wzrostem prędkości zaangażowanie „elektryka” zauważalnie jednak maleje. Na trasie Warszawa-Chojnice (blisko 400 km, w większości autostradami) średnie spalanie w testowanym egzemplarzu sięgnęło 6,5 l/100 km, a w drodze powrotnej – 6,3 l/100 km. W obu przypadkach udział jazdy na samym prądzie był na poziomie ok. 25%.

Renault Symbioz - wersje

Nowe Renault Symbioz – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Na drodze Symbioz zaskakuje dużą dojrzałością. Zestrojenie układu jezdnego w udany sposób łączy precyzję prowadzenia z wygodą pasażerów. Nie ma tu oczywiście mowy o sportowych doznaniach, ale zdecydowanie nie można SUV-owi Renault zarzucić też nijakości. Hybrydowy napęd dobrze radzi sobie z tym ważącym niespełna 1,5 tony autem i jest oszczędny, ale do charakterystyki pracy przekładni Multi-mode trzeba się przyzwyczaić. W niektórych zakresach prędkości (np. 50-60 km/h) skrzynia niepotrzebnie utrzymuje silnik na podwyższonych obrotach.

Renault Symbioz - tył

Po stronie minusów należy wskazać także brak dwustrefowej klimatyzacji (nie ma jej nawet na liście opcji), wyraźnie słyszalny szum powietrza opływającego przednie słupki przy prędkościach autostradowych oraz przeciętną jakość obrazu z kamer 360 stopni. Pochwalić musimy natomiast możliwość dezaktywacji systemów wspomagających po dwukrotnym naciśnięciu przycisku My Safety Switch z lewej strony kokpitu (wówczas aktywne pozostają tylko te funkcje bezpieczeństwa, które wybrał kierowca) oraz subtelne działanie asystenta pasa ruchu.

Renault Symbioz - wersje

Renault Symbioz (2024) – cena, wyposażenie

Francuski SUV w podstawowej obecnie wersji Techno (wkrótce dołączy jeszcze tańsza odmiana Evolution) jest wyceniany na 135 900 zł. W standardzie zapewnia m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat (ACC), czujniki parkowania z przodu, z tyłu i z boku, kamerę cofania, dostęp bezkluczykowy, bezprzewodową ładowarkę do telefonu, 10,25-calowe cyfrowe zegary oraz system multimedialny z 10,4-calowym ekranem dotykowym i nawigacją.

Renault Symbioz - emblemat

Wyżej w cenniku znajduje się wariant Esprit Alpine, za który trzeba zapłacić 144 900 zł. Oferuje on dodatkowo 19-calowe aluminiowe obręcze kół, elementy stylistyczne zarezerwowane tylko dla tej wersji, podgrzewaną kierownicę i materiałową tapicerkę z niebieskimi przeszyciami i francuską flagą. W topowej odmianie Iconic za 151 900 zł można ponadto liczyć na m.in. asystenta martwego pola (BSW), system kamer 360 stopni, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, podgrzewaną przednią szybę, tapicerkę z syntetycznej skóry oraz podgrzewane przednie fotele z elektryczną regulacją.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Renault Symbioz:

Renault Symbioz – opis wersji i cennik

Nowe Renault Symbioz (2024) – PODSUMOWANIE

Renault Symbioz to zaskakująco przyjemny samochód, który ma szansę godnie zastąpić spalinowe Megane, ale nie można nie zauważyć, że ma też kilka wad. Zacznijmy od pozytywów – wnętrze oferuje sporo miejsca w obu rzędach siedzeń i pojemny bagażnik, układ hybrydowy o mocy 143 KM sprawnie napędza auto i zapewnia niskie spalanie, a wyposażenie seryjne jest bogate. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu specyficzna praca skrzyni biegów i nie do końca przystająca do dzisiejszych standardów jakość obrazu z kamery cofania.

Renault Symbioz - wersje

Renault Symbioz (2024) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1598 cm³) + silnik elektryczny, łączna moc układu hybrydowego 143 KM, przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s, prędkość maksymalna 170 km/h, średnie zużycie paliwa 4,6-4,7 l/100 km (WLTP)

Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid
Silnik benzynowy + elektryczny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1598 cm³
Moc maksymalna (benz.) 94 KM/5600
Moc maksymalna (elektr./łączna) 49/143 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 149 Nm/3600
Maks. moment obrotowy (elektr./łączny) 205/250 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna Multi-mode
Długość/szerokość/wysokość 4,41/1,80/1,58 m
Rozstaw osi 2,64 m
Średnica zawracania 11,1 m
Masa własna/ładowność 1423/502 kg
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) 1925 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 492/1582 l
Pojemność zbiornika paliwa 48 l (Pb 95)
Pojemność akumulatora trakcyjnego 1,2 kWh
Opony 225/45 R19
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 4,6-4,7 l/100 km
CENA
Wersja Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid
Cena wersji podstawowej (Techno) 135 900 zł
Cena wersji testowanej (Iconic) 151 900 zł

Nowe Renault Symbioz (2024) – galeria zdjęć

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji