OponyTesty oponOpony wielosezonowe do SUV-ów. Test opon całorocznych 235/60 R18 (2024)

Opony wielosezonowe do SUV-ów. Test opon całorocznych 235/60 R18 (2024)

Które opony wielosezonowe sprawdzą się najlepiej w samochodach typu SUV? Oto test 6 opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18.

Współczesne SUV-y stawiają przed ogumieniem szczególne wymagania. Tego rodzaju samochody są ciężkie, często mają napęd na cztery koła i zazwyczaj dysponują mocnymi silnikami, zapewniającymi im dobre osiągi. Postanowiliśmy sprawdzić, które opony wielosezonowe gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa i własności jezdnych w takich pojazdach.

6 opon całorocznych (235/60 R18) w wymagającym teście

W tym roku przebadaliśmy 6 opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18 pasującym do samochodów, takich jak m.in. Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Chrysler Pacifica, Ford Edge, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Jaguar E-Pace, Kia Sorento, Lexus NX, Mazda CX-60, Mercedes GLC, Mitsubishi Outlander, Porsche Macan, Skoda Enyaq, Volvo XC60 oraz XC90.

Wyczerpującym próbom na trzech rodzajach nawierzchni poddaliśmy dwie opony klasy premium – Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten oraz Continental AllSeasonContact 2. Sprawdziliśmy także właściwości dwóch produktów segmentu środkowego – opon Falken EuroAll Season AS 220 PRO i Kleber Citilander. Tegoroczne zestawienie uzupełniło ogumienie budżetowe – Dębica Navigator 3 oraz Imperial All Season Driver.

Opony, które wzięły udział w teście opon całorocznych (235/60 R18) – kolejność alfabetyczna
Marka/model Segment Cena
Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten premium 624 zł
Continental AllSeasonContact 2 premium 657 zł
Dębica Navigator 3 budżetowy 472 zł
Falken EuroAll Season AS220 Pro średni 533 zł
Imperial All Season Driver budżetowy 372 zł
Kleber Citilander średni 558 zł

Próby na śniegu przeprowadziliśmy w zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego szwedzkim ośrodku badawczym. Stabilne warunki i perfekcyjnie przygotowane tory testowe umożliwiły nam uzyskanie wysoce powtarzalnych wyników o bardzo dużej dokładności pomiarowej. Na śniegu zbadaliśmy m.in. drogę hamowania, trakcję oraz prowadzenie.

Kolejnym etapem testu były próby na mokrym i suchym asfalcie. Te badania przeprowadziliśmy w ośrodku testowym zlokalizowanym w Niemczech. Zbadaliśmy m.in. odporność na aquaplaning, drogę hamowania oraz właściwości jezdne i głośność. Dodatkowo na stanowisku laboratoryjnym został określony współczynnik oporów toczenia dla poszczególnych opon.

Więcej na temat parametrów badanych podczas testów opon

Ranking opon całorocznych

Test opon całorocznych 235/60 R18 – wyniki pomiarów drogi hamowania

Zdolność do wyhamowania auta na najkrótszym dystansie to kluczowy parametr z punktu widzenia bezpieczeństwa. Testy hamowania wykonaliśmy na trzech certyfikowanych stanowiskach o różnych nawierzchniach – śniegu oraz mokrym i suchym asfalcie. W tabeli poniżej znajdują się wyniki drogi hamowania uzyskane we wszystkich warunkach. Na śniegu najskuteczniej wyhamowała Dębica, natomiast na mokrym asfalcie najszybciej zatrzymał się samochód wyposażony w Continentale. Najkrótszą drogę hamowania na suchym asfalcie uzyskały z kolei opony Bridgestone. Zwyciężająca rywalizację na śniegu Dębica wypadła najgorzej na mokrym asfalcie. Z kolei na suchym najgorzej poradził sobie Kleber, a na śniegu – Imperial.

Test opon całorocznych 235/60 R18 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Hamowanie na śniegu (40-0 km/h) Hamowanie na mokrym (100-0 km/h) Hamowanie na suchym (100-0 km/h)
Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten  18,3 m   45,0 m   40,1 m 
Continental AllSeasonContact 2  19,3 m   44,8 m   41,6 m 
Dębica Navigator 3  18,2 m   54,2 m   45,0 m 
Falken EuroAll Season AS220 Pro  19,5 m   46,0 m   42,2 m 
Imperial All Season Driver  20,5 m   52,7 m   44,2 m 
Kleber Citilander  19,9 m   52,3 m   45,7 m 

Test opon całorocznych 235/60 R18 – wyniki pomiarów jazdy na czas

Jazda po torze na czas to próba, która określa charakter opon. Kierowca testowy ocenia własności jezdne ogumienia, takie jak m.in. precyzja prowadzenia, zachowanie samochodu na granicy poślizgu czy reakcja na nagłe ruchy kierownicą i zmianę balansu pojazdu. Takie próby wykonujemy na trzech rodzajach nawierzchni. W warunkach zimowych wykorzystujemy tor o długości 1250 m pokryty skompresowanym śniegiem, na suchym asfalcie długość próby to 1650 m, a mokry tor ma 1823 m. Na śniegu ponownie najlepiej poradziła sobie Dębica, ale podobnie jak w przypadku prób hamowania polska opona przegrała rywalizację na mokrej nawierzchni. Najwyższy poziom bezpieczeństwa na mokrej drodze oferuje Continental. Na suchym torze najszybszy okazał się Falken. Podobnie jak w próbach na śniegu tabelę wyników zamyka Kleber.

Test opon całorocznych 235/60 R18 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Jazda na czas po zaśnieżonym torze (1250 m) Jazda na czas po mokrym torze (1823 m) Jazda na czas po suchym torze (1650 m)
Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten  80,2 s   88,3 s   54,6 s 
Continental AllSeasonContact 2  79,4 s   87,0 s   54,4 s 
Dębica Navigator 3  78,4 s   91,8 s   54,8 s 
Falken EuroAll Season AS220 Pro  81,9 s   87,8 s   54,2 s 
Imperial All Season Driver  82,7 s   90,6 s   54,8 s 
Kleber Citilander  89,5 s   90,6 s   55,0 s 

Ranking opon całorocznych

Test opon całorocznych 235/60 R18 – klasyfikacja i opis opon

Pierwsze miejsce w teście z najwyższą notą punktową zajmuje Continental. Niemiecka opona jest dobrze zbilansowana i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Drugie miejsce z wynikiem zaledwie o 0,5 punktu słabszym od zwycięzcy zajmuje Bridgestone – opona o wyrównanej charakterystyce oferująca pewne prowadzenie i krótkie drogi hamowania.

Trzecie miejsce w teście zajmuje Falken. Japońska opona odstaje wprawdzie wynikiem punktowym od Continentala i Bridgestone’a, jednak zakończenie rywalizacji na podium jest niewątpliwym sukcesem. Na czwartym miejscu tegoroczne zestawienie kończy polska Dębica. Opona zdobywa sporo punktów za właściwości na śniegu, gdzie radzi sobie wyjątkowo dobrze. Piąta lokata przypadła Kleberowi. Opona nie zachwyca ani osiągami, ani ceną. Tegoroczną tabelę wyników zamyka Imperial, który kiepsko radzi sobie we wszystkich próbach testowych.

Miejsce 1. – Continental AllSeasonContact 2

Opony Continental nie wygrywa wszystkich konkurencji, ale zdobywa najwięcej punktów. To dzięki dobremu zbilansowaniu – poza konkurencjami aquaplaningu, gdzie zdobywa nieco gorsze noty, we wszystkich konkurencjach testowych zajmuje wysokie miejsca. Continental zapewnia skuteczne hamowanie i wysoki poziom przyczepności bocznej. Ma do tego najniższe opory toczenia.

 +  krótkie drogi hamowania
 +  najwyższa precyzja prowadzenia
 +  niskie opory toczenia
 –  przeciętna odporność na aquaplaning

Miejsce 2. – Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten

Opony Bridgestone depcze po piętach zwycięskiemu Continentalowi, z którym przegrywa o jedyne pół punktu. Opona zapewnia bardzo dobre parametry jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni, przez co oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Sporo punktów traci w konkurencji oporów toczenia, gdzie uzyskuje przeciętny rezultat. Bridgestone ma ponadto atrakcyjną cenę zakupu.

 +  wysoka odporność na aquaplaning
 +  krótkie drogi hamowania
 +  wysoki poziom komfortu
 –  przeciętny poziom hałasu zewnętrznego

Miejsce 3. – Falken EuroAll Season AS220 Pro

Opony Stając na trzecim stopniu podium Falken odnosi niewątpliwy sukces. Wprawdzie opona nie ma tak wyrównanej charakterystyki jak sklasyfikowani wyżej konkurenci, ale zapewnia bezpieczeństwo na wysokim poziomie. Najwięcej punktów traci na śniegu, gdzie radzi sobie przeciętnie. Falken jest tańszy od biorących udział w teście opon segmentu premium o około 100 zł na sztuce.

 +  wysoka przyczepność boczna na mokro
 +  bardzo dobra precyzja prowadzenia
 –  wysoki współczynnik oporów toczenia
 –  przeciętna odporność na aquaplaning

Miejsce 4. – Dębica Navigator 3

Opony Tuż za podium rywalizację kończy Dębica. Opona nie ma sobie równych na zaśnieżonej nawierzchni, gdzie deklasuje rywali. Bardzo dobrze wypada też w konkurencji oporów toczenia i ma niezłą odporność na aquaplaning. Dębica oferuje niski komfort i przeciętny poziom hałasu na zewnątrz samochodu. Polska opona ma za to atrakcyjną cenę i może być propozycją dla oszczędnych.

 +  doskonałe właściwości na śniegu
 +  niski współczynnik oporów toczenia
   kiepska precyzja prowadzenia na mokro
 –  przeciętna droga hamowania na mokro

Miejsce 5. – Kleber Citilander

Opony Kleber nie zachwyca osiągami ani ceną. Opona uzyskuje kiepskie rezultaty w większości konkurencji. Agresywny bieżnik zapewnia tylko przeciętne rezultaty na śniegu, a w pozostałych warunkach sprawuje się przeciętnie. Kleber uzyskuje najgorszy wynik w konkurencji oporów toczenia i jest najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Jest przy tym droższy od Falkena.

 +  niezła przyczepność boczna na mokro
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  kiepska precyzja prowadzenia
 –  wysokie opory toczenia

Miejsce 6. – Imperial All Season Driver

Opony Imperial nie zachwyca osiągami – w większości konkurencji testowych zamyka tabele wyników. Opona wypada kiepsko na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Jeszcze więcej punktów traci w próbach rozgrywanych na śniegu. Wyniki w konkurencjach aquaplaningu poprzecznego i przyspieszania na śniegu są na granicy akceptowalności. Niewątpliwą zaletą Imperiala jest niska cena.

 +  niski poziom hałasu na zewnątrz auta
 –  kiepska trakcja na śniegu
 –  niska odporność na aquaplaning
 –  długie drogi hamowania na mokro i na śniegu

Ranking – punktacja końcowa

Ocena końcowa to suma punktów uzyskanych we wszystkich konkurencjach testowych oraz tych przyznanych za współczynnik oporów toczenia. Na śniegu opony mogły uzyskać maksymalnie 60 punktów, a na mokrym asfalcie 100 punktów. Maksymalna ocena za konkurencje testowe na suchej nawierzchni to 100 punktów, w tym 5 punktów za opory toczenia. Maksymalna możliwa do uzyskania nota końcowa to 260 punktów. W tabeli poniżej przedstawiamy punktację końcową dla poszczególnych rodzajów nawierzchni.

Test opon całorocznych 235/60 R18 – punktacja końcowa
Msc. Opona Suma – śnieg (max 60) Suma – mokry asfalt (max 100) Suma – suchy asfalt (max 100) Łączna suma punktów (max 260)
1 Continental AllSeasonContact 57,7 98,7 96,5 252,9
2 Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten 58,5 98,4 95,5 252,4
3 Falken EuroAll Season AS220 Pro 54,7 96,5 94,3 245,5
4 Dębica Navigator 3 59,3 90,0 90,3 239,6
5 Kleber Citilander 53,9 90,7 89,6 234,2
6 Imperial All Season Driver 52,3 89,2 90,8 232,3

Test opon całorocznych 235/60 R18 (2024) – podsumowanie

Tegoroczny test pokazuje, że kierowcy szukający opon wielosezonowych zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa powinni wybierać produkty premium. Z kolei dobry wynik Falkena i niezły Dębicy jest dowodem na to, że nawet tanie opony mogą oferować wymagany poziom bezpieczeństwa. W kwestii ceny bezkonkurencyjny jest Imperial, jednak jego parametry pozostawiają sporo do życzenia.

Zachęcamy do lektury innych testów opon:

Nasz test opon letnich do SUV-ów (235/55 R18)

Nasz inny test opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16

Test opon

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji