NowościAktualnościProgram „Mój elektryk”. Będzie trudniej o dofinansowanie

Program „Mój elektryk”. Będzie trudniej o dofinansowanie

Skończyły się środki na realizację programu dopłat do aut elektrycznych „Mój elektryk”. Czy w przyszłości będzie można liczyć na dofinansowanie?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił czasowe wstrzymanie naboru wniosków w ramach ścieżki leasingowej Programu priorytetowego „Mój elektryk”. Zawieszenie naboru nastąpi w okresie od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., co wynika z wyczerpania przewidzianej na ten cel alokacji w wysokości 660 mln zł. Decyzja ta jest bezpośrednią konsekwencją ogromnego zainteresowania programem, co doprowadziło do szybszego niż planowano wykorzystania dostępnych środków finansowych.

Co dalej z programem „Mój elektryk”?

Wstrzymanie naboru w ścieżce leasingowej ma związek z koniecznością przeprowadzenia przygotowań do wprowadzenia nowego źródła finansowania programu „Mój elektryk”. W związku z tym trwają prace nad nową dokumentacją programową, która umożliwi kontynuację wsparcia finansowego dla leasingu pojazdów elektrycznych. Nabór wniosków zostanie wznowiony w 2025 r., a nowe środki finansowe pozwolą na pokrycie kwalifikowalnych kosztów również za okres od drugiej połowy 2024 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy planowali skorzystanie z programu w końcówce 2024 r., będą mogli ubiegać się o dofinansowanie leasingu pojazdów elektrycznych w nowej rundzie naboru, gdy tylko zostaną uruchomione nowe środki.

Czy można jeszcze ubiegać się o dofinansowanie z programu „Mój elektryk”?

Pomimo czasowego wstrzymania naboru w ścieżce leasingowej, osoby indywidualne nadal mogą korzystać z dofinansowania na zakup elektrycznych samochodów osobowych. W ramach programu „Mój elektryk” dostępne jest jeszcze 25 mln zł. Dofinansowanie wynosi 18 750 zł, jednak aby móc skorzystać z dotacji, cena zeroemisyjnego samochodu nie może przekroczyć 225 000 zł. Dla rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny przewidziana jest wyższa dotacja w wysokości 27 000 zł, przy czym nie obowiązuje ich limit kosztu zakupu samochodu.

Przedsiębiorcy też mogą nadal ubiegać się o wsparcie finansowe na zakup pojazdów elektrycznych. W budżecie programu „Mój elektryk” na ten cel pozostaje niemal 90 mln zł. Wysokość dofinansowania do elektrycznych samochodów dostawczych uzależniona jest od rocznego przebiegu pojazdu i może wynosić do 20% lub 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż odpowiednio 50 tys. zł i 70 tys. zł. Ponadto, dla pojazdów kategorii L1e-L7e, takich jak motocykle i motorowery, przewidziana jest maksymalna dotacja w wysokości 4 tys. zł.

Program Mój elektryk
Odbiorcy mogą jeszcze skorzystać z wolnej puli środków na realizację dofinansowania w ramach programu „Mój elektryk”.

Od momentu uruchomienia programu „Mój elektryk” w 2021 r., NFOŚiGW wsparł finansowo zakup około 25 tys. pojazdów elektrycznych, co stanowi istotny wkład w rozwój elektromobilności w Polsce. Całkowity budżet programu wyniósł 960 mln zł.

Redakcja poleca:

Ile samochodów elektrycznych jest w Polsce?

Brakuje ładowarek do „elektryków? Jest większy problem

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji