Współpraca reklamowaPraktyczne rozwiązanie w nowych Skodach. Dlaczego zmieniono położenie dźwigni zmiany przełożeń?

Praktyczne rozwiązanie w nowych Skodach. Dlaczego zmieniono położenie dźwigni zmiany przełożeń?

Automatyczne skrzynie biegów stają się coraz popularniejsze, a to z kolei niesie za sobą zmiany w aranżacji wnętrza.

Nowe generacje Skody Superb i Kodiaq mają selektor automatycznej skrzyni biegów na kolumnie kierownicy. To rozwiązanie wygodniejsze dla kierowcy; jednocześnie przeniesienie selektora umożliwia wykorzystanie dodatkowego miejsca na konsoli środkowej.

Dźwignia zmiany biegów lub wybierak automatycznej przekładni na konsoli środkowej to coś, do czego większość z nas jest przyzwyczajona. Superb czwartej generacji i SUV Kodiaq drugiej generacji zrywają jednak z tą tradycją. Selektor automatycznej skrzyni biegów, która jest jedynym wyborem w tych samochodach, został przeniesiony za kierownicę.

Powód jest prosty: efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni wewnątrz samochodu. „Przenosząc selektor za kierownicę, poprawiamy ergonomię dla kierowcy, jednocześnie czyniąc przestrzeń konsoli środkowej bardziej praktyczną dla wszystkich pasażerów samochodu. Wpisuje się to w DNA marki Skoda” – mówi Radoslav Horák, odpowiedzialny za projekt wnętrza czeskiego producenta samochodów.

„Nasza marka koncentruje się na praktyczności, a usunięcie dźwigni zmiany biegów z konsoli środkowej oznacza, że możemy wykorzystać przestrzeń między fotelami do przechowywania i innych funkcji. Jest to również krok w kierunku symetrycznego projektu wnętrza, w którym środkowa sekcja nie służy tylko kierowcy, ale wszystkim podróżującym samochodem” – dodaje projektant wnętrz Dimitrios Darkoudis.

Skoda Superb 2024 automat
Konsola środkowa w nowej Skodzie Superb (2024). Ponieważ w ofercie nie ma już wersji z manualną skrzynią, tradycyjny wybierak przekładni można było zastąpić rozwiązaniem shift-by-wire („na kablu”) i selektorem na kolumnie kierownicy.

Ewolucja techniczna

„Takie rozwiązanie przez długi czas było skomplikowane. Dopiero zmiany techniczne w ostatnich latach umożliwiły umieszczenie wygodnej, nowoczesnej dźwigni zmiany biegów bliżej rąk kierowcy. Automatyczna skrzynia biegów jest warunkiem wstępnym tej zmiany. Automatyczne przekładnie stają się coraz bardziej popularne i powszechne, a ponadto mają zalety pod względem emisji spalin w samochodach z silnikami spalinowymi, więc ta technologia w końcu zwycięży. Zajmie to trochę czasu, dlatego zaczynamy od naszych topowych modeli, takich jak Kodiaq i Superb, które już teraz mają wyłącznie automatyczne skrzynie biegów” – wyjaśnia Horák.

Oprócz samej automatycznej przekładni nowa pozycja selektora wymaga również technologii shift-by-wire, czyli w pełni elektronicznego wyboru przełożeń. Do niedawna samochody z automatyczną skrzynią biegów miały mechaniczny wybierak. Dopiero elektroniczna kontrola usunęła wszystkie ograniczenia w lokalizacji selektora.

Nowe możliwości

Zwolnienie miejsca na konsoli środkowej pozwala również na bardziej ergonomiczne rozmieszczenie całego szeregu innych nowych funkcji, takich jak inteligentne pokrętła lub podwójna ładowarka do telefonów komórkowych. Przeniesienie dźwigni zmiany biegów za kierownicę jest dobrym pomysłem ze względów praktycznych, ale jest również korzystne z punktu widzenia kierowcy. W związku z tym rozwiązanie to może pojawić się w przyszłości w innych modelach samochodów.

Skoda Superb 2024 automat
Tunel środkowy w nowej Skodzie Superb. Przeniesienie wybieraka przekładni na kierownicę pozwoliło wygospodarować dodatkowe miejsce na schowki.

Przeniesienie selektora skrzyni biegów za kierownicę nie oznacza końca sterowania biegami. „W ten sam sposób, w jaki zachowujemy mechaniczne sterowanie najważniejszymi funkcjami, chcemy zachować sterowanie skrzynią biegów. Ale w dzisiejszych czasach, w których elektronika jest szeroko wykorzystywana, istnieje również opcja przeniesienia wyboru biegów do interfejsu infotainment samochodu” – podkreśla Darkoudis. Skoda jednak nie planuje obecnie nic takiego robić, „ponieważ wierzymy, że nasi klienci nadal cenią haptykę i znajome elementy sterujące w swoich samochodach, ale ważne będzie monitorowanie trendów i wymagań użytkowników w tym zakresie. Ostatecznie wymagania użytkowników są zawsze najważniejsze” – dodaje Darkoudis.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji