Współpraca reklamowaCo daje płukanka do silnika? Test preparatu Liqui Moly

Co daje płukanka do silnika? Test preparatu Liqui Moly

Opinie na temat chemicznego płukania silnika są podzielone. W teście płukanki do silnika Liqui Moly odpowiadamy na pytanie, czy tego typu preparaty zdają egzamin.

Najważniejszą funkcją oleju silnikowego jest smarowanie współpracujących ze sobą elementów jednostki napędowej. Jednak olej ma jeszcze inne zadania – należą do nich m.in. chłodzenie jednostki, czyszczenie wnętrza układu smarowania czy usuwanie zanieczyszczeń w trakcie wymiany środka smarnego. A utrzymanie wnętrza silnika w czystości jest kluczowe z punktu widzenia jego sprawności i trwałości.

Oceń olej silnikowy w naszym badaniu Marka Nr1:

Ankieta Marka Nr1 Oleje silnikowe

Niebezpieczne osady

W trakcie pracy silnika spalinowego na jego elementach odkładają się nagary i osady. Dodatki uszlachetniające znajdujące się w oleju mają te zanieczyszczenia wymywać i pochłaniać. Dzięki temu w trakcie zlewania oleju podczas jego wymiany z układu smarowania usuwany jest brud. Jednak w rzeczywistości ten model nie jest idealny. Wraz ze starzeniem się oleju pogarszają się jego możliwości pochłaniania brudu. Wtedy osady i nagary gromadzą się na elementach silnika, a to jest proces niepożądany.

Zwłaszcza w przypadku kanałów olejowych o małych przekrojach, np. wewnątrz hydraulicznych popychaczy zaworowych, powstanie nagaru zmniejsza ich skuteczność i objawia się głośniejszą pracą silnika. Z kolei nagary w kanałach głowicy pogarszają smarowanie umieszczonych wysoko wałków rozrządu. Częstym problemem jest też osadzanie się krążących wraz z olejem zanieczyszczeń na drobnych sitkach, np. w smoku olejowym czy przewodzie smarującym turbosprężarki. Pogorszenie przepływu w takich miejscach wpływa na pogorszenie smarowania i często prowadzi do kosztownych napraw – regeneracji turbosprężarki lub remontu silnika. Innym typowym miejscem gromadzenia się osadów są rowki pierścieni tłokowych. Brud prowadzi do ich blokowania, co wpływa na zwiększenie zużycia oleju przez silnik i obniżenie kompresji.

Płukanka do silnika – czy działa?

Z praktyki warsztatowej wynika, że olej silnikowy nie jest w stanie pochłonąć wystarczająco dużo zanieczyszczeń. Szczególnie widać to w przypadku silników o małej objętości układu smarowania, jednostek turbodoładowanych, wysokoprężnych czy wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny.

Liqui Moly
Regularna wymiana oleju jest kluczowa jeżeli chodzi o sprawność i trwałość jednostki napędowej.

Na rynku dostępnych jest sporo preparatów mających pomagać w utrzymaniu wnętrza silnika w czystości. Popularnie nazywane płukankami środki dodaje się do oleju przed wymianą, a ich zadaniem jest rozpuszczenie nagarów znajdujących się na elementach układu smarowania. Postanowiliśmy sprawdzić skuteczność płukanki jednego z renomowanych producentów chemii motoryzacyjnej – niemieckiej firmy Liqui Moly. Wybierając preparat do testu kierowaliśmy się jego składem. Warto wiedzieć, że wiele popularnych płukanek bazuje na rozpuszczalnikach. Wprawdzie usuwają one skutecznie zanieczyszczenia, jednak nie są obojętne dla gumowych elementów silnika. Rozpuszczalniki mogą bowiem prowadzić do uszkodzenia uszczelniaczy i powstania wycieków oleju. Płukanka Liqui Moly bazuje na detergentach i nie ma w składzie rozpuszczalników.

Liqui Moly
Na początku testu pobraliśmy próbkę oleju, na którym auto przejechało 10 tysięcy kilometrów.

Płukanka Liqui Moly. Czy zdała egzamin?

Test przeprowadziliśmy na Oplu Astrze wyposażonym w turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 o mocy 150 KM. Auto trafiło do zaprzyjaźnionego warsztatu na okresową wymianę oleju po przejechaniu 10 tys. km. Rozpoczęliśmy od pobrania próbki środka smarnego, po czym wlaliśmy do układu olejowego opakowanie płukanki. Zgodnie z zaleceniem producenta dodatku pozostawiliśmy silnik pracujący na wolnych obrotach na 15 minut. Po tym czasie pobraliśmy kolejną próbkę i zlaliśmy przepracowany olej. Następnie wymieniliśmy filtr i nalaliśmy do silnika nowy środek smarny.

Liqui Moly
Płukankę wlewa się bezpośrednio do oleju, po czym należy zostawić uruchomiony silnik na 15 minut.

Już na pierwszy rzut oka dało się zauważyć skuteczność działania płukanki. W trakcie zlewania i po podświetleniu próbek widać było, że olej z płukanką jest wyraźnie ciemniejszy.

Liqui Moly
Różnica widoczna gołym okiem – po lewej stronie olej z płukanką, po prawej – przed wlaniem dodatku.

By się upewnić, że środek spełnia swoje zadanie, zleciliśmy badanie obu próbek w specjalistycznym laboratorium wojskowym. Okazało się, że olej pobrany po płukaniu jednostki napędowej zawierał ponad 30 procent zanieczyszczeń więcej niż ten w pierwszej próbce.

Liqui Moly
Spuszczany po płukaniu z silnika olej był znacznie czarniejszy – zawierał więcej zanieczyszczeń.

Płukanka silnika. Czy warto ją stosować?

Przeprowadzony przez nas test potwierdził działanie preparatu do płukania silnika firmy Liqui Moly. Dzięki jednorazowemu zastosowaniu środka udało się usunąć z wnętrza jednostki napędowej znacznie więcej zanieczyszczeń niż miałoby to miejsce podczas zwykłej wymiany oleju. Regularne stosowanie płukanki pozwala zatem na utrzymanie układu smarowania silnika w czystości, co ma wpływ na wydłużenie jego trwałości i sprawności.

Liqui Moly
Skuteczność płukanki potwierdziły badania laboratoryjne – olej po płukaniu zawierał ponad 30 proc. więcej zanieczyszczeń.
Redakcja poleca:

Jak dobrać odpowiedni olej Liqui Moly?

Co ile wymieniać olej w silniku?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji