Współpraca reklamowaOpony wielosezonowe – wygoda czy oszczędność?

Opony wielosezonowe – wygoda czy oszczędność?

Użytkowanie jednego kompletu opon przez cały rok bez wątpienia jest wygodne. Ale czy takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić?

O tym, że współczesne ogumienie wielosezonowe segmentu premium jest bezpieczne nie trzeba przekonywać. Wystarczy spojrzeć na wyniki przeprowadzanych każdego roku niezależnych testów opon. Produkty całoroczne z najwyższej półki, takie jak np. Continental AllSeasonContact 2, oferują krótkie drogi hamowania, dobrą przyczepność i wysoką precyzję prowadzenia.

Niezaprzeczalną zaletą wyboru ogumienia uniwersalnego jest brak konieczności sezonowej wymiany oraz przechowywania opon. Kierowcy posiadający na swoich samochodach opony wielosezonowe mogą zapomnieć o kolejkach przed punktami ich wymiany jesienią i wiosną. Takie koła wystarczy raz w roku wyważyć i zamienić między osiami, ale to można zrobić niezależnie od sezonu, na przykład podczas okresowego przeglądu mechanicznego samochodu.

Czy jeżdżenie na oponach wielosezonowych się opłaca?

A jak sprawa wygląda od strony finansowej? Sprawdziliśmy to na rozmiarze pasującym do popularnych SUV-ów – 235/60 R18. Kupno kompletu takich opon letnich klasy premium to wydatek nieco ponad 2500 zł. Cztery opony zimowe tej wielkości kosztują około 2800 zł. W sumie na dwa zestawy ogumienia sezonowego trzeba wydać 5300 zł. A ile kosztują całoroczne? Za komplet dobrze wypadającego w testach ogumienia Continental AllSeasonContact 2 trzeba zapłacić 2540 zł. Należy pamietać, że użytkowane latem i zimą opony uniwersalne trzeba wymieniać dwa razy częściej niż sezonowe, zatem dwa komplety ogumienia uniwersalnego będą kosztować około 5000 zł.

Na pierwszy rzut oka wydatki wyglądają niemal identycznie. Trzeba jednak pamiętać o kosztach wymiany i przechowywania. Zakładając, że dwa komplety opon wystarczą na 6 lat, to w przypadku ogumienia sezonowego w serwisie oponiarskim zostawimy w tym czasie około 3000 zł. Decydując się na ogumienie wielosezonowe w ciągu 6 lat zapłacimy tylko dwa razy za wymianę, a dodatkowo poniesiemy koszty corocznego wyważenia. To daje nam wydatki na poziomie 1300 zł. Okazuje się zatem, że wybierając ogumienie wielosezonowe nie tylko zaoszczędzimy sporo czasu, ale w naszej kieszeni zostanie jeszcze prawie ponad 1500 zł.

Continental
Wyniki testów nie pozostawiają złudzeń – współczesne opony wielosezonowe klasy premium zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni – nawet na śniegu.

Osoby decydujące się na kupno ogumienia wielosezonowego powinny wiedzieć, że komfort i oszczędność to niejedyne zalety tego rozwiązania. Użytkowanie jednego kompletu opon całorocznych oznacza dwukrotnie częstszą konieczność ich wymiany. To z kolei pozwala ograniczyć efekty negatywnego wpływu procesu starzenia gumy, któremu towarzyszy pogorszenie osiągów opon. Taki problem dotyczy szczególnie samochodów pokonujących małe przebiegi, w których opony szybciej się starzeją niż zużywają.

Polecamy także:

Dlaczego opony nierówno się zużywają?

Czy opona wielosezonowa jest lepsza od zimowej?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji