TestyTestOpel Corsa 1.2 Turbo GS – opinia, zalety i wady

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – opinia, zalety i wady

Chętni na Corsę wcale nie muszą sięgać po drogie hybrydy i wersje elektryczne. Przetestowaliśmy typową odmianę benzynową ze skrzynią ręczną. Czy warto ją kupić?

Elektryfikacja w ostatnich latach objęła praktycznie wszystkie segmenty samochodów. Dotarła nawet do modeli miejskich, czego najlepszym dowodem jest gama silnikowa najnowszego Opla Corsy. W ofercie są aż dwie wersje hybrydowe (100-konna i 136-konna) oraz dwa warianty „na prąd”, czyli Corsa Electric (136 KM lub 156 KM). Opel jednak pozostawił otwartą furtkę potencjalnym chętnym na standardową odmianę benzynową. Co prawda nie można już kupić Corsy z dieslem, ale w cenniku nadal figuruje silnik benzynowy – 3-cylindrowy 1.2 bez turbodoładowania (75 KM) lub 100-konny z turbo. Obydwa kuszą przede wszystkim ceną, gdyż najdroższa benzynowa Corsa (czyli 100-konna z topowym wyposażeniem) kosztuje mniej więcej tyle, co wariant hybrydowy w podstawowej wersji. Biorąc pod uwagę zaporowe kwoty za nowe auta, ta propozycja jest naprawdę godna uwagi.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Czy wybór spalinowej Corsy, nawet tej mocniejszej, musi oznaczać wyrzeczenie się dobrych wrażeń z jazdy? Trzeba uczciwie przyznać, że 100 KM dzisiaj nie robi już żadnego wrażenia w samochodzie miejskim. Ale czy rzeczywiście jest się czego obawiać? Sprawdzimy to w naszym teście Opla Corsy 1.2 Turbo z 6-biegową skrzynią ręczną, w najbogatszej specyfikacji GS. Przyjrzymy się przy okazji spalaniu paliwa wariantu bez elektrycznych „wspomagaczy”.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – nadwozie, wymiary

Sylwetka Corsy, mimo już raptem 5-letniej obecności na rynku (auto debiutowało w 2019 roku), wciąż prezentuje się świeżo. Bez wątpienia to zasługa przeprowadzonego w 2023 roku liftingu modelu, który objął głównie pas przedni. Przyniósł on m.in. czarną, płynnie przechodzącą w reflektory atrapę chłodnicy, a także rozbudowane matrycowe reflektory Intelli-Lux LED, które znajdują się na liście wyposażenia opcjonalnego (nawet topowej wersji GS). Nie da się jednak ukryć, że ta odmiana ma się czym pochwalić odnośnie standardowych specyfikacji. Daje też Corsie odrobinę sportowego ducha, oferując zmodernizowane zderzaki i pakiet elementów nadwozia w kolorze czarnym. Sama karoseria, jak na segment B, jest dość długa (4,06 m) i szeroka (1,77 m), ale i dość niska (1,44 m). Koła rozstawiono między sobą w odległości 2,54 m, co obecnie nie jest imponującym wynikiem i przekłada się na ilość miejsca w środku.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS
W Corsie, jak i w bliźniaczym Peugeocie 208, uwagę zwracają wąskie tylne drzwi. Niestety, odzwierciedlają one przestronność w drugim rzędzie foteli.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – wnętrze, bagażnik

Wsiadając do Corsy da się odczuć, w odróżnieniu od Peugeota 208, że więcej uwagi poświęcono tu intuicyjności obsługi. Duża w tym zasługa w pełni „przełącznikowego” panelu klimatyzacji oraz licznych przycisków na kierownicy, za pośrednictwem której można obsłużyć większość funkcji (radio, komputer pokładowy, tempomat i wiele innych). Duży plus za dobre wyeksponowanie pokaźnego przycisku HOME (z ikoną domku) pod 10-calowym wyświetlaczem pośrodku. Pracuje on płynnie i ma przejrzystą grafikę, a przy tym nie jest „przekombinowany”. Za kierownicą znajduje się drugi ekran (7-calowy) zastępujący wskaźniki. Tu mamy zastrzeżenia do niezbyt czytelnych słupkowych parametrów i skromnych możliwości personalizacji. W odmianie GS da się znaleźć kilka przyjemnych materiałów wykończeniowych (m.in. na kierownicy), ale większość kokpitu zdominowały twarde plastiki – w tym polakierowane na połysk i łatwo zbierające rysy.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Obsługa deski rozdzielczej nie sprawia kłopotów, ale wyraźnie czuć tu oszczędności na materiałach (i, miejscami, ich montażu).
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Klimatyzacja ma swój dedykowany panel (można ją też ustawić z poziomu ekranu). Pokrętła mogłyby być odrobinę większe.
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Z poziomu kierownicy da się obsłużyć naprawdę wiele – nie tylko radio.
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Znalazło się też miejsce na kubki i drobiazgi…
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
… oraz gniazda do ładowania urządzeń.
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Niewykorzystana przestrzeń wokół 7-calowego ekranu robi przeciętne wrażenie. Do pracy wyświetlacza nie płyną jednak zastrzeżenia.
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Kamera cofania (130 stopni) wchodzi w skład pakietu Tech (z czujnikami parkowania i układem ostrzegania o pojeździe w martwym polu), który w odmianie GS wchodzi w skład wyposażenia standardowego.
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Podłokietnik można regulować w zakresie przód-tył, ale nie na wysokość. Gdy go wysuniemy maksymalnie do przodu, utrudnia operowanie dźwignią hamulca ręcznego.

W Corsie GS Opel zamontował fotele z nieco lepszym podparciem bocznym niż odpowiedniki w bazowej wersji. Trudno je nazwać „sportowymi” (a właśnie tak figurują w cenniku), niemniej trudno im odmówić komfortu i niezłej precyzji podtrzymywania ciała w zakrętach. W dodatku są przyjemnie miękkie i miłe w dotyku. W pierwszym rzędzie wysokim osobom nie powinno zabraknąć miejsca we wszystkich zakresach – czy mowa o nogach, czy głowie, czy barkach. Nie można tego powiedzieć o kanapie, gdzie jest po prostu ciasno: optymalnie poczują się tam podróżni do 175 cm wzrostu. Wyższym doskwiera brak miejsca na kolana, choć na głowy jest akceptowalnie. Sytuacji nie poprawia bardzo wąski – jak na obecne standardy – otwór powstały po otwarciu tylnych drzwi.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Pierwszy rząd siedzeń nie jest zbyt zabudowany, a przez to całkiem przestronny.
Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Z tyłu natomiast rywale zazwyczaj oferują więcej miejsca.

Zupełnie nieźle przedstawia się bagażnik Corsy, gdyż w odmianie benzynowej mieści 309 l pakunków. Można go powiększyć do 1081 l, składając oparcie dzielonej kanapy. Nie uzyskamy wtedy jednak równej przestrzeni bagażowej. Próg załadunkowy umieszczono dość wysoko nad ziemią, a sam otwór nie grzeszy ustawnością czy szerokością. Konstruktorzy wygospodarowali tylko jeden uchwyt na torby.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – silnik, zużycie paliwa

Do napędu Corsy zaprzęgnięto stosowany w wielu samochodach koncernu Stellantis benzynowy, 3-cylindrowy silnik 1.2. W testowanym egzemplarzu pracowała turbodoładowana odmiana o mocy 100 KM, zesparowana z 6-biegową przekładnią ręczną (dostępny jest także 8-biegowy automat). Jednostka nie ujmuje wzorową kulturą pracy, niemniej na pewno nie irytuje uporczywym i trudnym do zniesienia warkotem „3-cylindrowca”. Faktem jest jednak, że na biegu jałowym generuje odczuwalne wibracje. Cechuje ją żywiołowy charakter i natychmiastowa reakcja na gaz, przez co może sprawiać wrażenie mocniejszej niż jest w rzeczywistości. Okazuje się przy tym naprawdę oszczędna.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Corsa udowadnia bowiem, że nie potrzebuje układu hybrydowego, by wypracować bardzo dobre wyniki spalania. Trudno nią bowiem przekroczyć 6 l/100 km, o ile oczywiście jeździmy przepisowo, ale też niespecjalnie przejmując się zasadami ecodrivingu. W najtrudniejszych warunkach (czyli w zatłoczonym mieście i na autostradzie, przy 140 km/h) auto zużyło 5,9 l/100 km, lecz zmniejszenie prędkości do 120 km/h już pozwoliło uzyskać średni rezultat na poziomie 5,4 l/100 km. Prowadząc samochód poza obszarem zabudowanym swobodnie można „zmieścić się” w 5 l/100 km lub nawet wypracować niższą średnią spalania. Uzyskane w realnych warunkach wyniki pokrywają się zatem z wartościami podawanymi przez Opla (przynajmniej dopóki auto jeździ w letnią pogodę).

Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Dzięki 6-biegowej skrzyni Corsa na drogach szybkiego ruchu porusza się w optymalnym zakresie obrotów. Sprzyja to obniżeniu hałasu i średniego spalania.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

100-konny silnik Corsy bardzo pozytywnie zaskakuje lekkością, z jaką wprawia w ruch ważące prawie 1,2 t auto. Praktycznie nie ma turbodziury i bez zbędnej zwłoki wchodzi na obroty, a auto zaczyna płynnie przyspieszać. Układ napędowy swoją charakterystyką wręcz nieco przypomina… system hybrydowy. Corsa dopiero po przekroczeniu 100 km/h traci na dynamice, lecz nie ma wtedy mowy o „mułowatości”. Trochę szkoda, że do tego żywiołowego silnika zaprzęgnięto niezbyt precyzyjną skrzynię biegów o długim skoku lewarka.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Miejski Opel odznacza się przewidywalnością i bezpiecznym prowadzeniem zarówno przy dużych prędkościach na prostej, jak i w drogowych łukach. Oczywiście nie ma co przesadzać z wchodzeniem w zakręty, bo przechylająca się na bok karoseria skutecznie ostudzi zapędy kierowców. Zadbano o dobry poziom odizolowania od zewnętrznych hałasów – do tego stopnia, że nawet podróżowanie po autostradzie (140 km/h) nie wywołuje niemiłych doznań dźwiękowych. Zawieszenie optymalnie zestrojono pod względem komfortu. Trzeba jedynie uważać na progach zwalniających, bo 17-calowe alufelgi nie są w stanie ich gładko „przepuścić”.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS
Tryb Sport dodatkowo zaostrza charakterystykę układu napędowego Corsy. Według nas auto jest wystarczająco dynamiczne w standardowym ustawieniu.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – cena, wyposażenie

Aktualnie Opel udziela promocji na wersje wyposażeniowe Corsa (bazowa) i GS (topowa). Cennik startuje od kwoty 71 400 zł za auto z 75-konnym silnikiem 1.2, natomiast najtańsza 100-konna Corsa kosztuje 76 500 zł. Testowaną odmianę GS wyceniono na co najmniej 84 900 zł. Dopłata do 8-biegowej skrzyni biegów wynosi 6800 zł.

Na pokładzie Corsy GS znajdziemy takie opcje wyposażenia jak system multimedialny z Android Auto i Apple CarPlay i 10-calowym ekranem, 7-calowy wyświetlacz zamiast wskaźników, jednostrefową klimatyzację automatyczną, kamerę cofania 130°, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat z ogranicznikiem prędkości, podgrzewaną kierownicę, sportowe fotele, reflektory i tylne światła LED, elementy nadwozia w kolorze czarnym i pakiet wielu systemów bezpieczeństwa (m.in. układ rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, system ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, automatyczne sterowanie światłami i wycieraczkami).

Opel Corsa 1.2 Turbo GS
10-calowy wyświetlacz z systemem OpelConnect to standard we wszystkich Corsach.

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – PODSUMOWANIE

Benzynowa Corsa udowadnia, że auto z tradycyjnym źródłem napędu wciąż może dynamicznie jeździć i niewiele palić. Samochód punktuje rozsądnie skalkulowaną ceną i wieloma opcjami wyposażenia, jakie za nią otrzymujemy. Oszczędności widać jednak w nieco chaotycznie poskładanym, plastikowym wnętrzu.

Redakcja poleca inne testy:

Opel Grandland 1.2 Turbo A8 – nasz test

Peugeot 208 1.2 PureTech 130 GT – nasz test

Opel Corsa 1.2 Turbo GS

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – plusy i minusy

 ZALETY 
+ przyjemna charakterystyka pracy silnika
+ niskie zużycie paliwa
+ przestronny 1. rząd siedzeń
+ dobra cena zakupu
+ wysoki poziom wyposażenia
+ przyzwoite wyciszenie
 WADY 
– ciasna kanapa
– mało funkcjonalny bagażnik
– liczne wpadki wykończeniowe
– wibracje na biegu jałowym

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R3, 12V, 1199 cm³), moc maksymalna 100 KM, maksymalny moment obrotowy 205 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s, prędkość maksymalna 194 km/h, średnie zużycie paliwa 4,9-5,7 l/100 km (WLTP)

Opel Corsa 1.2 Turbo – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Opel Corsa 1.2 Turbo
Silnik benzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./pojemność R3/12/1199 cm³
Moc maksymalna 100 KM/5500
Maks. moment obrotowy 205 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegów przedni/ręczna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,06/1,77/1,44 m
Rozstaw osi 2,54 m
Masa własna/ładowność 1175/440 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 309/1081 l
Pojemność zbiornika paliwa 44 l
Opony 205/45 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 4,9-5,7 l/100 km
CENA
Wersja Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM M6
Cena wersji podstawowej (Corsa) 76 500 zł
Cena wersji testowanej (GS) 84 900 zł

Opel Corsa 1.2 Turbo GS – galeria zdjęć

Opel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GSOpel Corsa 1.2 Turbo GS

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji