NowościAktualnościNowa Omoda 5 z bliska – pierwsze wrażenia

Nowa Omoda 5 z bliska – pierwsze wrażenia

Podczas polskiej prezentacji nowej Omody 5 mieliśmy okazję nie tylko dokładnie ją obejrzeć, ale także sprawdzić na torze. Poznaj nasze wrażenia i dowiedz się więcej na temat tego chińskiego SUV-a.

Omoda 5 to kompaktowy SUV, który pierwszy raz ujrzał światło dzienne na targach Guangzhou Auto Show w listopadzie 2021 roku. Niedawno samochód ten przeszedł modernizację, w ramach której otrzymał m.in. przeprojektowany kokpit, lepsze materiały wykończeniowe i nowe wzory felg. To właśnie model po liftingu ma być przepustką dla chińskiej marki do wejścia na polski rynek.

Podczas oficjalnej polskiej prezentacji zorganizowanej na terenie ośrodka Driveland w Słabomierzu koło Mszczonowie mieliśmy możliwość dokładnie zapoznać się z odświeżoną Omodą 5, jak również przetestować ją na torze i płycie poślizgowej. Oto nasze wrażenia po pierwszym spotkaniu z tym autem.

Omoda 5 - bok

Omoda 5 (2024) – nadwozie, wymiary

Omoda 5 mierzy 437,3 cm długości, 182,4 cm szerokości (210,1 cm z lusterkami) i 158,8 cm wysokości, a jej rozstaw osi wynosi 261,0 cm. Bardzo zbliżone gabaryty mają np. Toyota C-HR czy Skoda Karoq. Opisywane auto wyróżnia się efektownym, odważnie stylizowanym nadwoziem, którego projekt budzi skojarzenia z Lexusem RX i Nissanem Ariya.

Omoda 5 - bok

Na szczególną uwagę zasługuje przód z wąskimi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery T i głównymi reflektorami umieszczonymi w zderzaku, jak również trójwymiarowy grill z miniaturowymi, chromowanymi diamentami. Tył dla odmiany wygląda mniej spektakularnie, ale za to bardziej sportowo za sprawą dwóch spojlerów – większego wieńczącego dach i mniejszego pod tylną szybą.

Omoda 5 (2024) – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Omody 5 sprawia zaskakująco dobre wrażenie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że mamy do czynienia ze stosunkowo niedrogim autem z Chin. Jakość materiałów i ich spasowanie również nie budzą zastrzeżeń, jednak należy zaznaczyć, że podczas prezentacji jeździliśmy fabrycznie nowymi egzemplarzami, które nie miały jeszcze nawet 100 km przebiegu, więc nie możemy jeszcze wyrokować, jak środek będzie się prezentował po dłuższej eksploatacji.

Omoda 5 - deska rozdzielcza

Podobnie jak w przypadku nadwozia, także w kabinie Omody można odszukać „znajome” elementy – panel przełączników od szyb i lusterek przypomina ten z Mercedesa, dotykowe przyciski na kierownicy kojarzą się z Volvo, natomiast przełącznik elektrycznego hamulca postojowego umieszczono z lewej strony kolumny kierowniczej, jak w Hyundaiu. Sam kokpit jest utrzymany w minimalistycznym stylu. Wszystkimi ustawieniami zarządza się poprzez ponad 12-calowy ekran centralny, a do sprawnego poruszania się po systemie multimedialnych potrzeba trochę wprawy.

W obu rzędach siedzeń jest dużo miejsca i nawet wysocy pasażerowie mogą liczyć na dobre warunki podróży, o ile nie zdecydujemy się na bogatszą wersję wyposażenia Premium. Seryjny w tej odmianie szyberdach odbiera bowiem sporo przestrzeni nad głowami, przez co osoby o wzroście przekraczającym 185 cm mogą już dotykać podsufitki. Za to po stronie zalet opisywanego modelu należy wskazać jeszcze na pewno funkcjonalne schowki oraz tapicerowane boczki zarówno przednich, jak i tylnych drzwi.

Omoda 5 - fotele przednie

Omoda 5 - tylna kanapa

Pod względem przestrzeni bagażowej Omoda 5 wypada dość przeciętnie. Kufer jest co prawda foremny i oferuje gniazdo 12V oraz cztery uchwyty w podłodze, ale brakuje haczyków na torby. Jego standardowa pojemność to 360 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy można uzyskać do 1200 l.

Omoda 5 - bagażnik

Omoda 5 (2024) – silniki

Omoda 5 w specyfikacji na polski rynek ma pod maską benzynowy silnik 1.6 T-GDI, który jest własną konstrukcją Chery i posiada turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa oraz łańcuch rozrządu. Jednostka ta dysponuje mocą 147 KM i momentem obrotowym 275 Nm, a siła napędowa trafia na przednie koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej DCT. Tak skonfigurowane auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,1 s i osiąga maksymalnie 195 km/h. Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100 km.

Omoda 5 - silnik
Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l rozwija 147 KM i 275 Nm.

Aktualnie jest to jedyna wersja silnikowa oferowana w naszym kraju, ale za kilka miesięcy to się zmieni. Jeszcze w tym roku gamę chińskiego SUV-a wzmocni bowiem wariant elektryczny o mocy 204 KM, który na pełnym ładowaniu może przejechać do 430 km wg normy WLTP.

Omoda 5 - przód
Elektryczna Omoda E5 różni się od spalinowej zarówno pod względem wyglądu, jak i wyposażenia – tylko w niej dostępny będzie wyświetlacz HUD.

Omoda 5 (2024) – wrażenia z jazdy

Program prezentacji nie przewidywał jazd po drogach publicznych, dlatego na razie nie możemy jeszcze napisać, jak ten chiński SUV sprawdza się w normalnym ruchu i jakie ma spalanie. Możemy natomiast podzielić się naszymi spostrzeżeniami z kilku prób przejechanych na torze i płycie poślizgowej.

W takich warunkach Omoda 5 pokazuje, że jej podwozie zostało zestrojone z myślą o komforcie i bezpieczeństwie, a nie dostarczaniu sportowych wrażeń. Auto dość długo pozostaje neutralne i dopiero w czasie bardziej agresywnego pokonywania zakrętów ujawnia tendencję do podsterowności, a zawieszenie pozwala na wyczuwalne przechyły nadwozia.

Omoda 5 - tył

Omoda 5 (2024) – cena, wyposażenie

Cennik Omody 5 otwiera kwota 115 500 zł. Za te pieniądze otrzymujemy samochód w wersji Comfort, która oferuje niemal kompletne wyposażenie, w tym m.in. 18-calowe aluminiowe obręcze kół, klimatyzację automatyczną, 7 poduszek powietrznych, komplet systemów bezpieczeństwa, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, dostęp bezkluczykowy, światła LED, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane fotele przednie z funkcją podgrzewania i wentylacji, bezprzewodową ładowarkę do telefonu, 12,3-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów oraz multimedia z 12,3-calowym ekranem dotykowym.

Omoda 5 - przód

Wybierając bogatszą odmianę Premium za 129 500 zł, zyskujemy dodatkowo dwustrefową klimatyzację, system kamer 360 stopni, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, dynamiczne kierunkowskazy, animację powitalną świateł, elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika, elektrycznie sterowane okno dachowe, oświetlenie ambiente z przodu i z tyłu kabiny oraz lepsze nagłośnienie od Sony. Co ciekawe, producent nie przewiduje żadnych płatnych opcji dla tego modelu, nawet szeroki wybór kolorów nadwozia (7 lakierów, dla wersji Premium także w wariantach dwukolorowych) jest wliczony w cenę.

Poniżej znajdziesz szczegółowy polski cennik Omody 5:

Omoda 5 – opis wersji i cennik

Omoda 5 - bok

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji