NowościRozrywkaNajwiększe silniki popularnych producentów. Nie tylko V8 i V12

Największe silniki popularnych producentów. Nie tylko V8 i V12

Kiedyś firmy produkujące auta nie miały oporów w konstruowaniu do nich dużych silników. Oto największe jednostki napędowe 20 popularnych producentów.

Postęp w motoryzacji w naturalny sposób sprawił, że obecnie samochody napędzają stosunkowo małe, ale mocne silniki. To zupełne przeciwieństwo sytuacji, jaka miała miejsce kilkadziesiąt lat temu, gdy auta posiadały ogromne, ale słabo wydajne jednostki napędowe. Aktualny trend zmniejszania pojemności skokowej silnika wynika jednak nie tylko z braku konieczności tworzenia dużych motorów (nawet te mniejsze rozwijają wystarczającą moc), ale przede wszystkim z obowiązku spełniania rygorystycznych norm emisji spalin – a wtedy downsizing staje się koniecznością. Dlatego teraz z przysłowiową świecą można szukać nowych samochodów z silnikami 6-cylindrowymi, o V8 czy V12 nie wspominając. Coraz rzadziej w ofercie są nawet auta napędzane jednostkami o pojemności powyżej 2 litrów.

Dawniej jednak było zupełnie inaczej, gdyż silniki mające 5, 6, 7 lub więcej litrów pojemności montowano do aut osobowych, niekiedy na skalę masową. Zebraliśmy największe silniki w historii 20 popularnych producentów samochodów, które znalazły zastosowanie w modelach produkowanych seryjnie. Który może się pochwalić faktem opracowania najbardziej okazałego motoru? Zachęcamy do lektury.

Alfa Romeo – silnik 6.3 R6

Alfa Romeo, podobnie jak kilku innych producentów aut z tego zestawienia, wytwarzała wyjątkowo duże silniki w pierwszych dekadach XX w. Największy montowano do modelu G1 z lat 1921-1923. 6-cylindrowa jednostka rzędowa miała 70 KM i pozwalała rozpędzić się do ok. 138 km/h.

Alfa Romeo G1

Audi – silnik 6.3 W12

6.3 FSI to wyjątkowa jednostka napędowa stosowana w Audi A8 L generacji D4. To nic innego jak znany m.in. z Volkswagenów Touareg i Phaeton silnik W12, tylko z pojemnością zwiększoną z 5998 cm³ do 6299 cm³. Osiąga 500 KM i 625 Nm bez jakiegokolwiek doładowania.

Audi A8

BMW – silnik 6.75 V12

Swój najbardziej okazały silnik BMW produkuje… do tej pory. To 12-cylindrowa jednostka N74 o pojemności 6.0, 6.6 lub 6.75 l. Obecnie wytwarzana jest tylko ta ostatnia i znajduje zastosowanie w modelach Rolls-Royce’a. Osiąga 563 KM i 900 Nm momentu obrotowego (dzięki podwójnemu turbodoładowaniu).

BMW 7

Citroen – silnik 3.0 V6

Największy silnik w historii Citroena jest… dieslem. Konkretnie to 3.0 HDi V6, znany głównie z limuzyny C6, ale oferowany również w tańszym C5. Rozwijał w nich ok. 240 KM i pełnił rolę najmocniejszego silnika w gamie. Trafiał on również do Peugeotów, Jaguarów i Land Roverów.

CITROEN C6 22HDi 170KM 6MT WW8204V 03-2007

Fiat – silnik 6.8 V12

Mało kto wie, że Fiat ma w swoim portfolio autorski silnik V12. Trafił on do Fiata 520 z początku lat 20., określanego jako „Super Fiat”. Z pojemności 6.8 osiągał 90 KM i pozwalał rozpędzić to auto do 120 km/h. Powstało tylko 5 takich samochodów, a w późniejszych latach Fiat stopniowo „przerzucał się” na mniejsze, przystępniejsze cenowo auta.

Fiat 520

Ford – silnik 7.5 V8

Ford swój największy silnik (7,5-litrowe V8) początkowo stosował w samochodach sygnowanych marką Lincoln i Mercury, niemniej później także w modelach z własnym logo (np. w Thunderbirdzie i pick-upach serii F). Miało to miejsce głównie w latach 70. XX w.

Ford Thunderbird

Honda – silnik 3.9 V8

Topowym silnikiem Hondy wcale nie jest 3.7 V6 z Legenda. Jeszcze większą jednostkę napędową stosowano w Hondzie Crossroad, która była… Land Roverem Discovery I na rynek japoński. W tym aucie występował tylko jeden silnik – wspomniany 3.9 V8 o mocy 182 KM.

Honda Crossland

Land Rover – silnik 5.0 V8

5-litrowy silnik V8 pojawił się w Land Roverach w 2009 roku. Trafił on głównie do wyżej pozycjonowanych Range Roverów, gdzie osiągał imponujące parametry – np. w Range Roverze Sport SVR, po dodaniu kompresora, generował nawet 575 KM.

RANGE ROVER Sport II FL P525 HSE Dynamic 50K V8 525KM 8AT AWD WY6898N 07-2021

Lexus – silnik 5.7 V8

Największego silnika w historii marki Lexus doczekała się luksusowa „terenówka” LX, konkretnie model trzeciej generacji. Mowa o 5.7 V8, który osiągał 367 KM i moment obrotowy 530 Nm. Występował on też w bliźniaczej Toyocie Land Cruiser J20.

Lexus LX

Mercedes – silnik 7.7 R8

Największy silnik Mercedesa trafiał do modelu 770 (W150) określanego jako „Grosser”, czyli po niemiecku „większy”. Wyjściowo rozwijał 155 KM, natomiast opcjonalna (później standardowa) sprężarka Roots pozwalała na chwilowe osiągnięcie 230 KM. Ważące ponad 3 tony auto mogło się rozpędzić do 170 km/h.

Mercedes 770

Nissan – silnik 5.6 V8

W produkowanych na szeroką skalę Nissanach za największy silnik uchodzi 5,6-litrowa konstrukcja autorstwa Infiniti. Znalazł zastosowanie głównie w pick-upie o nazwie Navara, ale spotykany był także w autach terenowych typu Armada i Patrol, a nawet Pathfinder.

Nissan Patrol

Opel – silnik 6.0 (8-cyl.)

6-litrowy silnik ma w swoim zanadrzu także Opel. Znalazł on zastosowanie w modelu Regent z lat 1928-1929. 108-konna jednostka napędowa potrafiła rozpędzić go do ok. 130 km/h. General Motors po przejęciu Opla nakazał zezłomować wszystkie egzemplarze Regenta i tym samym żaden z nich nie przetrwał do dzisiaj.

Opel Regent

Peugeot – silnik 11.1 R6

Co prawda było to bardzo dawno temu, ale Peugeot może się pochwalić opracowaniem silnika o pojemności aż 11,1 litra. Montowany był do modelu Type 105 z 1908 roku. Rozwijał ok. 60 KM i pozwalał mu osiągnąć barierę 100 km/h. Niestety, nie dysponujemy jego zdjęciem.

Porsche – silnik 5.7 V10

W latach 2004-2007 Porsche w niewielkich seriach produkowało model Carrera GT (finalnie powstało 1270 egzemplarzy). Miał on 5,7-litrowy silnik V10 o mocy 612 KM pozwalający mu osiągnąć 330 km/h prędkości maksymalnej. Niemal połowa powstałych Porsche Carrera GT znalazła nabywców w USA.

Porsche Carrera GT

Renault – silnik 9.1 (6-cyl.)

Nim Renault poszło drogą opracowywania aut dla masowego odbiorcy, na początku ubiegłego stulecia produkowało naprawdę ogromne silniki. Przykładem są tu jednostki 7.5 i 9.1 z Renault 40CV produkowanego w latach 1911-1928. Odpowiednio zmodyfikowany samochód przejechał w 24 godziny prawie 4200 kilometrów ze średnią prędkością niemal 174 km/h.

Renault 40CV

Saab – silnik 6.0 V8

Co prawda mowa tu nie o konstrukcji Saaba, a 6-litrowym silniku, który wyszedł „spod ręki” General Motors i był stosowany w przeznaczonym na rynek amerykański SUV-ie 9-7X. Co ciekawe, posłużył również do napędzania Chevroleta Corvette. Model 9-7X z tym silnikiem to jednocześnie najmocniejszy seryjny Saab, jaki kiedykolwiek powstał.

Saab 9-7X

Subaru – silnik 3.6 B6

Subaru nie ma bogatej historii, jeśli chodzi o wytwarzanie dużych silników. Miano największego przypada 6-cylindrowemu 3.6, który – tradycyjnie dla marki – jest bokserem. Trafił pod maski takich aut jak Subaru Legacy, Outback czy Tribeca wyprodukowanych po 2010 r.

Subaru Outback

Toyota – silnik 5.7 V8

Toyota nie idzie na kompromisy, jeśli chodzi o motory napędowe swoich „terenówek” – takie modele jak Sequoia czy Tundra mają pod maskami 5,7-litrowe V8 o wręcz „niedźwiedziej” sile. Potężna jednostka (rozwijająca nawet 450 KM) trafiała również do Toyoty Land Cruiser i bliźniaczego Lexusa LX.

Toyota Tundra

Volkswagen – silnik 6.0 W12

Miłośnicy motoryzacji z pewnością kojarzą 6-litrowy silnik W12 będący pokazem możliwości inżynieryjnych Volkswagena. Jeszcze kilkanaście lat temu zasilał on gamy silnikowe Phaetona i Touarega. Rozwijał w nich odpowiednio 420 KM i 450 KM.

Volkswagen Phaeton

Volvo – silnik 4.4 V8

Na tle głównych konkurentów, Volvo nigdy nie słynęło z wielkich silników. Najbardziej okazały pochodzi z pierwszej generacji XC90 i drugiego wcielenia S80. Mowa o 315-konnym 4.4 V8, którego opracowała Yamaha.

Volvo S80

Redakcja poleca:

Najdroższe samochody wszech czasów. To nie tylko superauta!

Światowe bestsellery. Te auta kupowano na całym świecie

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji