Poradnik kupującegoNajlepsze minivany i kombivany

Najlepsze minivany i kombivany [RANKING-PEWNY WYBÓR 2024]

Choć najpraktyczniejsze w świecie aut osobowych, nie do końca doceniane. Który z minivanów i kombivanów wybrać?

Jeszcze nie tak dawno minivan był pierwszym, co przychodziło na myśl, gdy rozrastająca się rodzina poszukiwała samochodu dla siebie. Już te kompaktowe imponowały przestronnością i funkcjonalnością, a większe były niepokonane pod względem połączenia praktyczności z łatwością użytkowania.

Potem jednak nadszedł czas SUV-ów, wielu klientów polubiło ich modny obecnie wygląd, niejeden docenił też większe poczucie bezpieczeństwa, jakie potrafią zapewniać. Minivany dość szybko zeszły na dalszy plan, dziś to już trochę zapomniany, niemal wymarły segment.

Ale dzieje się tak tylko ze względu na zmianę zainteresowań nabywców, samym minivanom nic nie dolega i wciąż stanowią optymalny wybór dla poszukujących przestronnego auta do wożenia dzieci do szkoły, na zajęcia czy w wakacyjne podróże.

Niestety na rynku pozostali już tylko pojedynczy przedstawiciele minivanów, i to już tylko ci raczej nietypowi – klasycznych minivanów już właściwie nie ma. Wciąż można jednak kupić osobowe, nieraz nawet luksusowe, odpowiedniki samochodów dostawczych. Auta, które kiedyś pod wieloma względami zdradzały swoje użytkowe pochodzenie, ale dzisiaj są już na tyle dopracowane i całkiem przyjemnie wykończone, że mogą pełnić rolę zamienników minivanów, które znamy sprzed lat.

Tak naprawdę jednak rolę zamienników minivanów, przynajmniej tych najpopularniejszych, kompaktowych, pełnią obecnie kombivany. One też w ostatnich latach dojrzały i teraz już właściwie bez kompleksów zastępują minivany. Oferują przestronne i funkcjonalne, w wielu przypadkach całkiem przytulne i przyjemnie wykończone wnętrza, świetnie doświetlone przez wielkie okna i łatwo dostępne przez duże drzwi, w drugim rzędzie odsuwane. Mają superpakowne bagażniki, a w razie potrzeby mogą się zamienić w „dostawczaki” mieszczące nieraz grubo ponad 3 m3.

Dlatego połączyliśmy te dwie grupy – nieliczne aktualnie minivany oraz osobowe odpowiedniki aut dostawczych, w tym kombivany – w jedną. Przedstawiamy samochody z tego grona zasługujące na szczególne uznanie.

Minivany i kombivany
w cenie poniżej 150 tys. zł

Wśród najtańszych przedstawicieli omawianej grupy samochodów dominują kombivany. A ściślej: kompaktowe kombivany, bo już niemal tylko takie ostały się na rynku. Jeszcze nie tak dawno można było wybierać także spośród kilku miejskich kombivanów, ale do dzisiaj z nich wszystkich w sprzedaży pozostał już tylko Ford Tourneo Courier (można jeszcze kupić Fiata Fiorino, ale wyłącznie w dostawczym wydaniu, więc w tym zestawieniu go nie uwzględniamy).

Jedynym samochodem innym niż kombivan w tej najtańszej grupie jest Dacia Jogger – samochód, który zastąpił w gamie rumuńskiego producenta kompaktowe, ale olbrzymie w środku kombi (Logan MCV) i kompaktowego minivana (Lodgy), a sam stanowi swoiste połączenie minivana z SUV-em, czyli jest de facto crossoverem. Ale zaliczyliśmy go do minivanów ze względu na jego wnętrze.

Wyróżnienie:
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost M6 Titanium
(107 994 zł)

Ford Tourneo Courier

Ford od dawna ma w swojej ofercie różne auta dostawcze, w tym te najmniejsze. Kiedyś, gdy takie auta tworzyło się przez proste połączenie pakownej „ładowni” z przednią połową auta miejskiego (innym przykładem jest Opel Combo), był to bazujący na Fieście i wykorzystujący jej przód model Courier. Teraz tę samą rolę pełni miejski kombivan sprzedawany w dostawczym wydaniu jako Transit Courier, a w osobowym pod nazwą Tourneo Courier. Ze swoją wyjątkowo pokaźną jak na miejskie rozmiary kabiną produkowana od ponad dekady pierwsza odsłona tego najmniejszego z kombivanów Forda imponowała tym, jak kapitalnie odnajduje się w każdych warunkach – nawet w ciasno zatłoczonym mieście, jednocześnie rozpieszczając przestronnością i funkcjonalnością. W najnowszym wydaniu Ford zachował ten atut, ale dołożył kolejny: efektowny wygląd dowodzący, że tego typu auta odeszły już od czysto użytkowego charakteru i dziś w swoich osobowych edycjach stanowią po prostu jeden z rodzajów samochodów rodzinnych. Polecana wersja łączy niezłą dynamikę z oszczędnością i – biorąc pod uwagę wszystko, co potrafi – ma bardzo rozsądną cenę.

Wyróżnienie:
Fiat Doblo Combi L1 PureTech 110 M6
(112 740 zł)

Fiat Doblo Combi

W świecie kombivanów (ale i szerzej – wśród wszelkich vanów, furgonów czy minibusów) nastąpiła wyraźna unifikacja oferty. Choć wiele marek oferuje takie samochody, w rzeczywistości są to dwa-trzy auta sprzedawane przez wielu producentów z różnymi znaczkami i zmienionymi przodami i tyłami nadwozia, rzadziej wnętrzami. Renault Kangoo jest sprzedawane także przez Nissana (Townstar) i Mercedesa (Citan, klasa T), wspólną konstrukcją są też Citroen Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo, Fiat Doblo i Toyota Proace, Volkswagen Caddy został opracowany wspólnie z Fordem Tourneo Connect… Ale nie jest tak, że odróżniają je tylko znaczki, każdy z nich ma też inne wyróżniki, różnią się również gamami silnikowymi (część dostępna jest np. tylko w elektrycznych wersjach) i cenami. W gronie kombivanów z kręgów Stellantisa najtańszą propozycją jest Fiat Doblo. Ze 110-konnym benzynowym silnikiem można go mieć już od 112 740 zł, o 5700 zł wyżej zaczyna się oferta diesli.

Najlepszy minivan/kombivan
w cenie poniżej 150 tys. zł:
Dacia Jogger Eco-G 100 7 miejsc Essential (84 400 zł)

Dacia Jogger

Szukający najlepiej wycenionych samochodów od dawna bardzo często kierują swoje pierwsze kroki do salonu Dacii. I słusznie – rumuńska marka po okresie produkcji tanich, ale licho wykonanych aut weszła już dawno w erę samochodów niedrogich, ale i bliższych wykończeniem całej reszcie. Ostatnio dokłada do tego także przyjemny dla oka design, dzięki czemu współczesne Dacie zawsze stanowią nie tylko najrozsądniejsze propozycje w segmentach, w których występują, ale i po prostu jedne z ciekawszych. W omawianej grupie takim autem jest 7-osobowy Jogger, który już w bazowym wydaniu za 84 400 zł (odmiany 5-miejscowe są o 4500 zł tańsze) oferuje zdecydowanie obniżającą koszty eksploatacji fabryczną instalację LPG. Podstawowa wersja Essential ma wystarczające wyposażenie, ale polecamy również topowe (w Joggerze z 5 miejscami to Extreme za 90 850 zł, a przy 7 miejscach – Extreme+ za 101 450 zł), z dużo bogatszą specyfikacją, a wciąż stosunkowo niedrogie. Na uwagę zasługuje też fakt wprowadzenia do gamy 140-konnego wydania hybrydowego, z cenami od ok. 110 tys. zł.

Minivany i kombivany
w cenie 150-250 tys. zł

Ten przedział cenowy to złoty środek. Wybór jest tu już całkiem spory. W ofercie są także droższe wersje kombivanów (również tych wysoko wycenianych, Mercedesa, Forda i VW), są też ostatnie pozostałe na rynku kompaktowe minivany (Volkswagen Touran oraz BMW serii 2 Active Tourer i Mercedes klasy B), da się już kupić i większe auta oparte o „dostawczaki” (zarówno te spore, jak Toyota Proace Verso czy Peugeot Expert, jak też te naprawdę duże: Ford Tourneo Custom czy Volkswageny Transporter i Caravelle). Coś dla siebie znajdą też osoby poszukujące modeli z napędem elektrycznym – większość kombivanów ma takie warianty w swojej gamie. Mało tego – u niektórych to obecnie jedyna dostępna opcja. Ciekawostką jest jedna z nowości z Chin: duży, ponad 4,8-metrowy, 6-osobowy minivan Maxus Euniq 5 ze 177-konnym napędem elektrycznym (360 km zasięgu WLTP) kosztujący ok. 200 tys. zł, a z poprzedniego rocznika – mniej niż 180 tys. zł.

Wyróżnienie:
Volkswagen Touran 1.5 TSI 150 Highline
(150 990 zł; 134 990 zł)

Volkswagen Touran

Lata mijają, a Touran pozostaje jedną z najpraktyczniejszych propozycji w świecie samochodów kompaktowych. Obecna, druga generacja tego modelu jest w sprzedaży już dekadę, ale nie straciła w tym czasie nic ze swoich atutów, a na tle dzisiejszych nowości wciąż broni się walorami użytkowymi. Niezbyt długie (453 cm), za to dosyć wysokie (w czasie zalewu SUV-ów 167 cm nie imponuje, ale przy standardowym prześwicie to sporo) nadwozie pozwoliło projektantom wygospodarować mnóstwo miejsca w środku. Wnętrze swobodnie mieści czteroosobową rodzinę – nawet jeśli dzieci już dawno przerosły rodziców – i jej bagaż, zapewniając im lepsze warunki jazdy niż w „minivanach” o dostawczym pochodzeniu. Osobom (rodzinom) spędzającym dużo czasu w trasie, pokonującym rocznie znaczne przebiegi, polecamy warianty wysokoprężne ze sprawdzonym 2.0 TDI o mocy 122 lub 150 KM. Dla wszystkich innych zdecydowanie lepszym wyborem okaże się jednak wskazany przez nas benzynowy Touran ze 150-konną jednostką 1.5 TSI, łączącą przyzwoitą dynamikę z niedużym apetytem na paliwo. W nieźle wyposażonej wersji Highline takie auto kosztuje 150 990 zł, a przy aktualnym rabacie można je kupić już za 134 990 zł.

Wyróżnienie:
BMW 225e xDrive Active Tourer
(211 500 zł)

BMW 2 Activr Tourer

Kompaktowy minivan dla ceniących „aktywny” styl jazdy. Ortodoksyjni fani BMW mogą go nie cenić za brak tylnego napędu, ale każdy, kto rozważa przesiadkę z sedana czy hatchbacka na minivana i nie chce przy okazji rezygnować z przyjemności z dynamicznego prowadzenia, powinien przejechać się „dwójką” Active Tourer. Jej jędrne zawieszenie i układ kierowniczy dobrze przekazujący informacje między rękami prowadzącymi a kołami i z powrotem sprawiają, że potrafi wciągnąć w akcję na krętej drodze i zachęcić do podróży krętymi bocznymi trasami zamiast tras szybkiego ruchu (na których odnajduje się równie dobrze). Taka cecha to wśród minivanów wyjątek. Ale BMW ma też wiele innych zalet typowych dla kompaktowych minivanów, oraz takie ze świata aut klasy premium, wliczając szykowne wykończenie czy zaawansowane multimedia i systemy wsparcia. Ceny startują od 155 tys. zł za 122-konną benzynową wersję 216i, najtańszy diesel (218d, 150 KM) kosztuje 175 tys. zł, ale my polecamy nietypową w tym segmencie odmianę z hybrydowym napędem typu plug-in. BMW 225e xDrive Active Tourer ma 245 KM i napęd na cztery koła, „setkę” osiąga w 6,7 s, przejeżdża w trybie elektrycznym ponad 80 km i zostało wycenione na 211 500 zł. Jeśli jednak ktoś chce w pełni wykorzystać dynamiczny potencjał tego auta, poza ponad 200-konnymi odmianami benzynowymi i wysokoprężnymi, może też zdecydować się na mocniejszy hybrydowy wariant 230e xDrive za 225,5 tys. zł (326 KM, 0-100 km/h w 5,5 s).

Najlepszy minivan/kombivan
w cenie 150-250 tys. zł:
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue M6 AWD Titanium (171 856 zł)

Ford Tourneo Connect

Na tle innych kompaktowych kombivanów ten od Forda nie imponuje okazyjną ceną, ale ma inne asy w rękawie. Poza wzorową pakownością (zasługa prostych, niemal pionowych ścian nadwozia – bocznych i tylnej) i atrakcyjnym dla wielu osób, przyjemnym dla oka designem, oferuje też coś, czego nie potrafią zaoferować wszystkie inne kombivany poza pokrewnym Volkswagenem Caddy – wersję z napędem 4×4. Właśnie na taką wskazujemy. Z niesamowicie praktycznym, nie najgorzej wyposażonym i wykończonym wnętrzem, silnym (podczas jazdy zdaje się mieć więcej niż 122 KM) dieslem, sprawnym napędem obu osi i przyzwoitym, 16-centymetrowym prześwitem potrafi zawstydzić niejednego SUV-a. Polecana przez nas wersja 2.0 EcoBlue M6 AWD Titanium cennikowo kosztuje niecałe 172 tys. zł. A jeśli ktoś potrzebuje jeszcze więcej przestrzeni, zapewni mu ją dłuższe o 35 cm i droższe o ok. 3,5 tys. zł Grand Tourneo Connect. Dodatkową zaletą Forda jest fakt, że razem z Caddym powstaje w polskiej fabryce Volkswagena w poznańskim Antoninku.

Minivany i kombivany
w cenie powyżej 250 tys. zł

Dysponując kwotą przekraczającą 250 tys. zł, można już przebierać w ofertach najbardziej zaawansowanych wydań aut omawianych klas. Dostępne są wszystkie modele, także te największe minivany/minibusy dzielące konstrukcję ze sporymi furgonami, w tym ich najbardziej luksusowe odmiany (Mercedes klasy V, VW Caravelle) z topowymi silnikami. Albo tymi elektrycznymi. Są też dwie wyjątkowe ciekawostki, czyli nowe luksusowe minivany – japoński hybrydowy Lexus LM i chiński elektryczny Maxus Mifa 9.

Wyróżnienie:
Mercedes V 220 d 4Matic Ekstra Długi Style
(312 777 zł)

Mercedes V

Luksusowe warianty „osobowych dostawczaków” mają swoje grono klientów – od drogich hoteli przez firmy po bogate rodziny. Wszyscy oni doceniają fakt, że auta te rozpieszczają komfortowymi warunkami podróży nawet jadących w trzecim rzędzie, mogą też wyróżniać się niezrównaną funkcjonalnością, oferując obracane fotele, rozkładane stoliki, a nawet kempingowe warianty. W tej grupie na szczególne uznanie zasługuje naszym zdaniem klasa V. Vana Mercedesa można kupić w tańszym (dostępnym od ok. 250 tys. zł) wydaniu z równie pakownym, ale mniej szykownym wnętrzem, zwanym Vito Tourer, ale dopiero jako „V-klasa” imponuje jakością wykończenia i wyposażenia. Tu cennik brutto startuje z poziomu niemal 290 tys. zł, i sięga do pułapu 450 tys. zł. Naszym zdaniem wśród wielu wartych zainteresowania wariantów wyróżnia się kosztujący 312,8 tys. zł V 220 d 4Matic Ekstra Długi Style – ze 163-konnym dieslem, napędem 4×4 i niezłym wyposażeniem (krótszy o 23 cm wariant Długi jest o 25,6 tys. zł tańszy). Jeśli jednak ktoś zamierza często wozić więcej osób albo ciągnąć ciężkie przyczepy, warto dopłacić 5,6 tys. zł do 190-konnej wersji V 250 d, lub 23 tys. zł do dynamicznej V 300 d o mocy aż 237 KM.

Wyróżnienie:
Lexus LM 350 h 7-osobowy
(699 900 zł)

Lexus LM

Nietypowa nowość na naszym rynku. W dalekiej Azji, gdzie przestrzeń bywa największym luksusem, tego typu wytworne minivany są znane i lubiane przez zamożne osoby, u nas to zupełna nowość. Naszym zdaniem rozważając luksusowy, pakowny środek transportu, nie tylko dla większej liczby pasażerów, warto zainteresować się Lexusem LM. W 4-osobowym wydaniu za niemal 830 tys. zł to rywal co najmniej równie drogich przedłużanych limuzyn, mający w tylnej części tylko dwa fotele (za to jakie!), oddzielone od przedziału kierowcy przegrodą z zasuwaną szybą i 48-calowym ekranem. Polecamy jednak wycenioną trochę rozsądniej, bo na ok. 700 tys. zł (parę miesięcy temu oba warianty podrożały o… 100 tys. zł!) odmianę 7-osobową. Wygodą podróżowania tylko nieznacznie ustępuje topowej wersji, przewyższając wszelkie minivany o użytkowej proweniencji, ale w pierwszych dwóch rzędach siedzeń ma cztery wielkie, wygodne fotele, a w trzecim komfortową kanapę. Do tego bardzo bogate wyposażenie i sprawny, a jednocześnie oszczędny hybrydowy napęd o mocy 250 KM.

Najlepszy minivan/kombivan
w cenie powyżej 250 tys. zł:
Toyota Proace Verso Medium 2.0 D-4D 8 A/T Family
(253 500 zł)

Toyota Proace Verso

Choć wśród najdroższych aut obu opisywanych segmentów ceny potrafią przekroczyć 700 tys. zł, wystarczy wydać tylko trochę więcej niż otwierające ten przedział 250 tys. zł, by kupić najlepszą naszym zdaniem propozycję z tej grupy, czyli Toyotę Proace Verso z krótszym nadwoziem z dwóch dostępnych długości (498 i 533 cm), mocniejszym dieslem (177 KM) i automatem oraz bogatym wyposażeniem Family. Samochód ten robi wrażenie przyjemnym wnętrzem, gładko, miękko pracującym duetem silnik-automat i udanym zestrojeniem układu jezdnego. Chcąc trochę oszczędzić, można zdecydować się na pozycjonowaną o stopień niżej odmianę Business za 230 tys. zł (ma 9 miejsc, więc obok kierowcy zamiast drugiego fotela jest dwusobowa ławka, ale po dokupieniu pakietu za 11 900 zł właściwie nie ustępuje wyposażeniem polecanej). Mając do wydania nieco więcej, warto zainteresować się wersją VIP (275 500 zł; 7 miejsc, skóra, elektrycznie sterowane przednie fotele i drzwi do drugiego rzędu) lub droższym o 4000 zł wydaniem Long z dłuższym nadwoziem, którego wybór powiększa bazową pojemność bagażnika Proace Verso (za trzecim rzędem siedzeń, poniżej linii okien) z 603 do 989 litrów, a maksymalnie, po wyjęciu obu tylnych rzędów, do wykorzystania jest ponad 4,5 zamiast 4 m3.

Najlepszy minivan/kombivan:
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue M6 AWD Titanium

Ford Tourneo Connect

Oto kolejny z przykładów, jak kombivany przejęły rolę minivanów – za najlepszego z opisywanych samochodów uznaliśmy właśnie tego typu auto. Produkowany w Polsce Ford Tourneo Connect ma w sobie wszystkie najlepsze cechy superfunkcjonalnych kombivanów i szczególnie mało wad. Nie daje odczucia jazdy pojazdem użytkowym, za kierownicą można się raczej poczuć jak w innych modelach Forda, tym bardziej że nie brakuje elementów wspólnych. Do tego w wydaniu czteronapędowym wręcz odbiera sens istnienia typowym kompaktowym SUV-om. Wyjątkowo udana propozycja.

Ranking najlepszych minivanów i kombivanów
Pewny Wybór 2024 wiosna/lato

Kategoria cenowa:
poniżej 150 tys. zł

Najlepszy wybór:
Dacia Jogger Eco-G 100 7 miejsc Essential (84 400 zł)
Wyróżnienie-alternatywa:
Fiat Doblo Combi L1 PureTech 110 M6 (112 740 zł)
Wyróżnienie-alternatywa:
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost M6 Titanium (107 994 zł)

Kategoria cenowa:
poniżej 150-250 tys. zł

Najlepszy wybór:
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue M6 AWD Titanium (171 856 zł)
Wyróżnienie-alternatywa:
BMW 225e xDrive Active Tourer (211 500 zł)
Wyróżnienie-alternatywa:
Volkswagen Touran 1.5 TSI 150 Highline
(150 990 zł; 134 990 zł)

Kategoria cenowa:
powyżej 250 tys. zł

Najlepszy wybór:
Toyota Proace Verso Medium 2.0 D-4D 8 A/T Family (253 500 zł)
Wyróżnienie-alternatywa:
Lexus LM 350 h 7-osobowy (699 900 zł)
Wyróżnienie-alternatywa:
Mercedes V 220 d 4Matic Ekstra Długi Style (312 777 zł)

Najlepsze auto
w klasie minivanów i kombivanów:
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue M6 AWD Titanium

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji