Producenci robią wszystko, by uczynić auta elektryczne bardziej przystępnymi użytkownikom. Przełomem może się okazać nowa bateria, którą planuje wprowadzić Mercedes.
Mercedes i amerykańska firma Factorial podjęli współpracę mającą na celu opracowanie nowej baterii półprzewodnikowej o nazwie Solstice, która zwiększy zasięg pojazdów elektrycznych aż o 80% i ma być gotowa do produkcji przed końcem dekady. Dzięki gęstości energii wynoszącej 450 Wh/kg, bateria ma dodatkowo zmniejszyć ryzyko powstania pożaru i przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji, umożliwiając konstruowanie lżejszych pojazdów elektrycznych o większym zasięgu na jednym ładowaniu.
Czym się wyróżnia bateria półprzewodnikowa do auta elektrycznego?
Koncerny motoryzacyjne od pewnego czasu poszukują sposobów na obniżenie kosztów i zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych, ponieważ ich sprzedaż w Europie uległa stagnacji. Mercedes zainwestował w Factorial obok takich koncernów jak Stellantis i Hyundai, a także współpracuje z tajwańskim producentem ProLogium celem przeprowadzania badań nad wspomnianymi akumulatorami półprzewodnikowymi. Factorial opracował już pierwszą wersję takiej baterii i Mercedes rozpoczął jej testy. Niemiecki producent ma zamiar wprowadzić je do pojazdów elektrycznych już w 2026 roku.
Baterie półprzewodnikowe zastępują ciekłe elektrolity substytutami stałymi, eliminując rozbudowane systemy chłodzenia i obniżając koszty. Problem stanowi jednak słaba wydajność takiej baterii w niskich temperaturach. Akumulatory półprzewodnikowe opracowane przez Factorial mogą zapewnić gęstość energii o 40% większą w porównaniu do tych aktualnie wytwarzanych przez producenta z Niemiec. Mercedes mógłby tym samym zmniejszyć rozmiary baterii (obniżając wagę i cenę bazowych „elektryków”) lub zacząć oferować droższe pojazdy elektryczne o naprawdę dużym zasięgu. Lżejsze akumulatory mogłyby przy tym umożliwić wykorzystanie stali zamiast kosztownego aluminium do budowy nadwozi pojazdów elektrycznych.
Dyrektor ds. technologii w Mercedesie – Markus Schaefer – podkreślił, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się rozpowszechnić baterię Solstice na dużą skalę do końca aktualnie trwającej dekady. Czy tak się stanie, pokażą najbliższe lata.