Współpraca reklamowaKtórego Fiata wybrać do miasta?

Którego Fiata wybrać do miasta?

Fiat ma w swojej ofercie wiele modeli doskonale odnajdujących się w jeździe miejskiej. Który z nich będzie najlepszym wyborem?

Lata temu Fiat zdobywał miliony sympatyków na całym świecie małymi modelami, na które mogli sobie pozwolić przeciętni „zjadacze chleba”. Takie samochody jak Fiat 500, Fiat 600, doskonale znany u nas Fiat 126, a także późniejsze Cinquecento i Seicento nie tylko kusiły rozsądnie skalkulowanymi cenami, ale i niezwykłą użytecznością w dużych miastach. Wszystko za sprawą zbilansowanych wymiarów zewnętrznych (szczególnie małej szerokości) i niewielkim silnikom, które nawet w eksploatacji miejskiej spalały niewiele paliwa. Kolejne lata przynosiły ewolucję w postaci obszernego wnętrza (przy symbolicznym zwiększeniu rozmiarów karoserii) i montaż bardziej wydajnych i trwalszych jednostek napędowych o nowoczesnej konstrukcji. Za idealny przykład uchodzi to niezwykle popularne swego czasu w Polsce Cinquecento i jego następca – Seicento, który do tej pory jest często spotykany na polskich drogach.

Mimo upływu lat i dynamicznie zmieniających się trendów w motoryzacji, Fiat nie porzucił na dobre segmentu, który przyniósł mu międzynarodową sławę. W ofercie producenta z Włoch nadal znajdziemy samochody zaprojektowane z myślą o jeździe po mieście, czyli głównie małe modele klasy A uzupełnione o miejskiego crossovera i auto kompaktowe. Co istotne, każdego Fiata można kupić z napędem hybrydowym, uchodzącym za wręcz idealne źródło napędu do „miejskiej dżungli”. Którego Fiata warto wybrać do miasta? Porównajmy obecnie oferowane modele, czyli:

  • Fiat 500 Hybrid;
  • Fiat 500e;
  • Fiat Panda Hybrid;
  • Fiat 600 Hybrid i 600e;
  • Fiat Tipo i Tipo Hybrid

Wymiary i zwrotność – Fiat 500/500e i Fiat Panda

Stopniowe ulepszanie kolejnych generacji aut bardzo często idzie w parze ze zwiększaniem ich rozmiarów. Niestety, analogicznie do tego trendu nie zwiększa się szerokość ulic i miejsc parkingowych, dlatego pojawia się realny problem z wyborem samochodu do bezstresowego przeciskania się w wąskich przecznicach lub po zatłoczonych parkingach. Fiat wychodzi naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, oferując aż 3 modele o długości nieprzekraczającej 3,7 m i szerokości poniżej 1,7 m – czyli wręcz skrojonych na miarę oczekiwań kierowców w mieście. Mowa o obydwu „500-tkach” (hybrydowej i elektrycznej) oraz Pandzie. Zbilansowane rozmiary przekładają się rzecz jasna na doskonałą zwrotność tych aut: średnica zawracania wynosi mniej niż 10 metrów. Jeśli dodamy do tego obfite przeszklenie karoserii, mamy obraz samochodów nie bojących się wyzwań stawianych przez miejską eksploatację.

FIAT 500 II FL Hybrid Launch Edition 10 70KM 6MT FWD SB688AK 07-2020
Fiat 500, zarówno w hybrydowej (fot.), jak i elektrycznej odmianie, uchodzi za wzorzec zwinnego, miejskiego auta.

Zużycie paliwa/energii – Fiat 600/600e

Aktualnie prawie wszystkie Fiaty sprzedawane są z napędami hybrydowymi. Jedyny wyjątek tyczy się w 100% elektrycznego Fiata 500e i Fiata Tipo z silnikiem Diesla 1.6 MultiJet. W modelach 500 Hybrid i Panda Hybrid zainstalowano 70-konny układ mild hybrid oparty na jednostce benzynowej 1.0, natomiast w Fiacie 600 Hybrid i Tipo Hybrid pracują udoskonalone systemy bazujące na silnikach 1.2/1.5. Potrafią m.in. wprawiać auto w ruch i poruszać się w trybie bezemisyjnym, co sprzyja zwiększaniu udziału elektrycznej części napędu w pracy całego układu. W efekcie Fiat deklaruje wyjątkowo niskie zużycie paliwa w mieście hybrydowego Fiata 600, które „przebija” nawet o wiele mniejsze modele 500 i Panda. Świetnie też przedstawia się jego elektryczna odmiana 600e, która dzięki obecności dużej baterii (56 kWh) i inteligentnej elektronice zarządzającej pracą napędu jest w stanie przejechać po mieście nawet 604 km na jednym ładowaniu. To także więcej od elektrycznego Fiata 500 (500e), mogącego się pochwalić zasięgiem w mieście na poziomie nawet 460 km (z większą baterią 42 kWh).

FIAT 600 III BEV La Prima 51kWh 156KM 1AT FWD SB601CE 11-2023
Elektryczny (fot.) i hybrydowy Fiat 600 mogą się pochwalić zaskakująco dużymi zasięgami na jednym ładowaniu/zbiorniku paliwa.

Osiągi – Fiat Tipo Hybrid, Fiat 500e i Fiat 600e

Co prawda parametry przyspieszenia i elastyczności schodzą w mieście na drugi plan, ale mogą się przydać, jeśli przyjdzie np. szybko coś ominąć lub wyprzedzić. Osiągi to bez wątpienia ogromna zaleta elektrycznych Fiatów. Maksymalny moment obrotowy jest w nich dostępny od razu po wciśnięciu gazu, stąd przyspieszają one liniowo i bez żadnej zwłoki. Jeśli dodamy do tego sporą moc elektrycznych Fiatów (95/118 KM w 500e i 156 KM w 600e), otrzymujemy żwawą i przyjemną w obyciu propozycję do miasta (obydwa przyspieszają do 100 km/h w ok. 9 s). Bardzo dobrze pod tym względem prezentują się warianty hybrydowe modeli 600 i Tipo. Szczególnie ten drugi, gdyż może się pochwalić wyższą mocą (130 KM) i większym „zastrzykiem” mocy od elektrycznej części napędu mającej za zadanie wspomagać spalinową przy zwiększonym obciążeniu.

FIAT 500 III BEV RED 42kWh 118KM 1AT FWD SB156CE 11-2021
Fiat 500e w odmianie 118-konnej oferuje naprawdę znakomite osiągi.

Funkcjonalność – Fiat 600 i Fiat Tipo

Niezależnie od rodzaju napędu, wszechstronność to domena modeli z 5-drzwiowym nadwoziem, czyli Fiatów Panda, 600 i Tipo. Ten ostatni dodatkowo dostępny jest w bardzo pakownej odmianie kombi, mogącej się pochwalić aż 550-litrowym bagażnikiem. Świetnie pod tym względem prezentuje się też Tipo hatchback (440 l) i Fiat 600, mieszczący, w zależności od wersji silnikowej, od 360 do 385 l pakunków w konfiguracji 5-osobowej. Warto też zwrócić uwagę na 225-litrowy bagażnik Fiata Pandy, który mieści się w czołówce samochodów z segmentu A. We wnętrzach wszystkich Fiatów (także w obydwu 500) wygospodarowano wiele przydatnych schowków i wnęk pomagających utrzymać porządek. Uwagę zwracają przyjemne dla oka materiały wykończeniowe i liczne nawiązania do tradycji marki.

FIAT Tipo II FL SW Cross 16MultiJet 130KM 6MT SB790EP 09-2022
Fiat Tipo kombi może być świetnym wyborem dla rodziny mieszkającej w mieście, ale potrzebującej od czasu do czasu przewieźć coś większego.

Cena – Fiat 500 Hybrid i Fiat Panda

Najmniejsze modele Fiata obecnie oferowane są w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, stawiających je w gronie najtańszych nowych samochodów w Polsce. Hybrydowego Fiata 500 można mieć już za 61 000 zł, natomiast Fiata Pandę Hybrid wyceniono na 65 900 zł. Chętni na elektrycznego Fiata muszą przygotować minimum 130 900 zł na model 500e, lecz jest on objęty dofinansowaniem z rządowego programu „Mój elektryk”. Dopłata w przypadku osób fizycznych wynosi 18 750 zł lub 27 000 zł dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny. Przedsiębiorcy również mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, jeśli zadeklarują średni roczny przebieg powyżej 15 tys. km. Przy większym dofinansowaniu elektrycznego Fiata 500 można finalnie nabyć już za 103 900 zł.

Fiat Panda
Fiat Panda kosztuje nieco więcej od Fiat 500, ale „w cenie” oferuje 5-drzwiowe nadwozie i większy bagażnik.
Gama modeli Fiata – wymiary, bagażnik, spalanie
Fiat 500 Hybrid Fiat 500e Fiat Panda
Długość/szerokość/wysokość 3,57/1,63/1,49 m 3,63/1,68/1,53 m 3,69-3,71/1,67/1,55 m
Rozstaw osi 2,30 m 2,32 m 2,30 m
Pojemność bagażnika 185 l 185 l 225 l
Masa własna 1033-1058 kg 1255-1405 kg 1055 kg
Średnica zawracania 9,3 m 9,7 m 9,3 m
Zużycie paliwa/energii w mieście 5,1 l/100 km 13,0-14,9 kWh/100 km* 5,1 l/100 km
Gama modeli Fiata – wymiary, bagażnik, spalanie c.d.
Fiat 600 Fiat Tipo
Długość/szerokość/wysokość 4,17/1,78/1,52-1,54 m 4,37-4,58/1,79-1,81/1,50-1,56 m
Rozstaw osi 2,56 m 2,64 m
Pojemność bagażnika 360-385 l 440-550 l
Masa własna 1280-1520 kg 1425-1455 kg
Średnica zawracania 10,5 m 10,9 m
Zużycie paliwa/energii w mieście 3,8-4,0 l/100 km / 15,1-15,2 kWh/100 km* 5,9 l/100 km / 4,5-4,7 l/100 km**

*zużycie dla wersji elektrycznej w cyklu mieszanym
**zużycie dla wersji 1.6 MultiJet w cyklu mieszanym

Którego Fiata wybrać do miasta?

Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione kwestie, świetnym wyborem do miasta będzie Fiat 600 z napędem hybrydowym. Jego główne zalety do wyjątkowo niskie spalanie i charakterystyka pracy pozwalająca choć po części poczuć się jak kierowca auta elektrycznego. Samochód przy niewielkich wymiarach dysponuje obszernym wnętrzem z pojemnym bagażnikiem, a to wszystko w optymalnie skonfigurowanej cenie. Dla osób ceniących przede wszystkim zwrotność lepszym wyborem będzie hybrydowa „500-tka” lub Panda, lecz nie będą one na tyle żwawe jak 600 Hybrid lub Tipo Hybrid. Niesłychana płynność pracy, budzące uznanie osiągi i duży zasięg na jednym ładowaniu przemawiają za zakupem elektrycznego Fiata 500e lub 600e, ale w ich przypadku trzeba zaakceptować wyższą cenę.

Fiat 600
Tak naprawdę każdy nowy Fiat będzie dobrym wyborem do miasta. Po zsumowaniu wszystkich kwestii najkorzystniejszą ofertę stanowi jednak 600 Hybrid.
Redakcja poleca:

Dlaczego hybrydowy Fiat 600 to idealny miejski crossover?

Hybrydowe Fiaty. Wybierz idealnego dla siebie

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji