UżytkoweKenworth pokazał ciężarówkę przyszłości. Będzie napędzana...

Kenworth pokazał ciężarówkę przyszłości. Będzie napędzana…

Na targach ACT Expo w Las Vegas amerykański producent Kenworth pokazał efekt 6 lat pracy nad samochodem ciężarowym przyszłości.

Przełomowy pojazd demonstracyjny SuperTruck 2 był opracowywany przez sześć lat w ramach programu SuperTruck Departamentu Energii (DOE). Miał on na celu zrewolucjonizowanie wydajności transportu samochodowego przy użyciu… silnika wysokoprężnego jako głównego źródła zasilania.

Poprawa o 136 procent!

„Celem była 100% poprawa wydajności transportu drogowego w stosunku do naszego Kenwortha T660 z 2009 roku, który był już liderem w zakresie efektywności paliwowej. Przekroczyliśmy ten cel, osiągając poprawę aż o 136%” – powiedział Jim Walenczak, dyrektor generalny Kenworth i wiceprezes PACCAR.
„Zwiększyliśmy wydajność paliwową do 12,8 mpg i zmniejszyliśmy masę zestawu o ponad 7000 funtów, co pozwoliło nam przewozić więcej ładunku za pomocą ultra-oszczędnego ciągnika siodłowego z naczepą. SuperTruck 2 pozwolił nam na komercjalizację udanych innowacji”.

SuperTruck 2 firmy Kenworth

SuperTruck 2 firmy Kenworth charakteryzuje się futurystycznym designem, zaawansowanym układem napędowym i licznymi udogodnieniami dla kierowcy.
„Zaczęliśmy od idealnego kształtu aerodynamicznego dla SuperTruck 2” – powiedział Joe Adams, główny inżynier Kenworth. „Zadaliśmy sobie pytanie: »Jak ma wyglądać następna generacja ciężarówek długodystansowych?«. Nasz projekt zmniejsza opór aerodynamiczny i zawiera nowy układ napędowy, zachowując jednocześnie znak rozpoznawczy Kenwortha jako „ciężarówki dla kierowcy””.

Diesel o mocy 440KM

Ciężarówka wykorzystuje silnik PACCAR MX-11 o mocy 440 KM w połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów PACCAR TX-12 i 48-woltowym generatorem elektrycznym, tworząc łagodny układ hybrydowy z akumulatorami litowo-jonowymi nowej generacji ładowanymi podczas hamowania.
System ten zasila elektryczne wentylatory, układ kierowniczy, pompy płynu chłodzącego i HVAC, wcześniej napędzane mechanicznie.

Rekordowa sprawność silnika

W ramach projektu osiągnięto rekordową sprawność silnika na poziomie 55,7%, łącząc silnik MX-11 z układem hybrydowym i technologiami odzyskiwania energii. „Dzisiejsze silniki wysokoprężne osiągają zwykle około 47% sprawności. Osiągnięcie 55,7% stanowi znaczący postęp, prowadzący do potencjalnej 10% poprawy efektywności paliwowej w silnikach produkcyjnych” – twierdzi Maarten Meijer, starszy menedżer ds. zaawansowanych technologii w firmie PACCAR.

Centralny kierowca

Kenworth SuperTruck 2 wprowadza również unikalną kabinę „centralnego kierowcy” i nowy przedział sypialny przypominający bardziej pociąg niż samochód ciężarowy. „Naszym celem było stworzenie dynamicznego i futurystycznego projektu. Reflektory obejmują cały przedni błotnik, dzięki czemu jest on nie do przeoczenia na drodze” – powiedział Jonathan Duncan, dyrektor ds. projektowania w firmie Kenworth. Umieszczenie układu napędowego między podłużnicami ramy i odwrócone podwozie zwęziło przód ciężarówki, zmniejszając opór powietrza o 48% w porównaniu z poprzednikiem.

Gotowy na przyszłość

SuperTruck 2 został zaprojektowany tak, aby był niezależny od układu napędowego, wspierając przyszłe rozwiązania o zerowej i bliskiej zeru emisji, w tym ogniwa paliwowe, wodór, gaz ziemny lub systemy akumulatorowe bez zmiany kabiny.
Redukcja masy miała kluczowe znaczenie, ponieważ SuperTruck 2 i jego niestandardowa naczepa ważą 26 100 funtów (ok. 11,8 tony) – o 7 100 funtów (3220 kg) mniej niż typowe zestawy. „Te oszczędności pozwalają na zwiększenie ładowności” – powiedział Adams. Oszczędność masy została osiągnięta między innymi dzięki innowacjom, takim jak lżejsze opony i mniejszy, bardziej wydajny zbiornik paliwa.

Raj kierowcy

Komfort kierowcy i technologia są traktowane priorytetowo, z dużymi drzwiami wejściowymi, wysuwanym dolnym stopniem i 15-calowym cyfrowym wyświetlaczem PACCAR z konfigurowalnymi wskaźnikami i zaawansowanymi powiadomieniami. Ciężarówka jest również wyposażona w paraboliczną przednią szybę, cyfrowe lusterka i unikalną koję sypialną ze składanym łóżkiem nad kanapą i ruchomym blatem do spożywania posiłków lub pracy.
SuperTruck 2 jest przykładem zaangażowania firmy Kenworth w przyszłe rozwiązania transportowe, zgodne z celem społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

Kenworth SuperTruck2 wnętrze

Kenworth

Kenworth Truck Company, założona w 1923 roku, specjalizuje się w projektowaniu i produkcji ciężkich i średnich samochodów ciężarowych. Jako lider w dziedzinie zaawansowanych układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi, pojazdów bezemisyjnych i autonomicznych systemów jazdy, Kenworth (spółka PACCAR) jest obecnie mocno zaangażowany w tworzenie rozwiązań przyszłości dla branży transportowej.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji