OponyIndeks nośności opony. Co warto o nim wiedzieć?

Indeks nośności opony. Co warto o nim wiedzieć?

Niektórzy kierowcy spotkali się z terminem „indeks nośności opony”, ale nie zawsze wiedzą, co on dokładnie oznacza. Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.

Indeks nośności opony to jeden z kilku parametrów, na jaki trzeba zwracać uwagę podczas doboru ogumienia do swojego samochodu. Jest to parametr bezpośrednio przekładający się na bezpieczeństwo podróżowania, stąd w żadnym wypadku nie można go ignorować lub dobierać „na oko”. Czym jest indeks nośności opony i jak go odczytać z oznaczeń na oponie? Co oznaczają poszczególne indeksy nośności? Wszystko wyjaśniamy poniżej.

Indeks nośności opon. Co to jest?

Za pomocą indeksu nośności opony określa się maksymalne obciążenie, jakie może „przyjąć na siebie” opona w pojeździe, by nie utraciła nic ze swoich parametrów i właściwości. Bardzo często występuje on z indeksem prędkości opony, który z kolei informuje o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się opona, by owych właściwości nie utracić. Jak można się domyśleć, indeks nośności przeważnie znacznie różni się w poszczególnych typach samochodów. Powinien być on większy w pojazdach przystosowanych do przewozu towarów lub większej liczby osób, natomiast w małych autach nie ma potrzeby „znoszenia” dużych ciężarów i tym samym indeks nośności opony będzie mniejszy. Producent samochodu ustala indeks nośności opony w oparciu o bardziej obciążoną oś pojazdu.

Jak odczytać indeks nośności opony?

Indeks nośności opony zawsze określany jest w formie dwu- lub trzycyfrowej liczby umieszczonej za oznaczeniem rozmiaru opony (np. 205/55 R16). Często jest połączony z indeksem prędkości, który ma postać litry lub litery z cyfrą (np. H, T, V, A1). W popularnych samochodach osobowych zazwyczaj spotkamy się z indeksami nośności wynoszącymi ok. 80-100, natomiast w pojazdach ciężarowych mogą one wynosić nawet 150 lub więcej. I tak w przykładowym oznaczeniu opony „185/55 R15 82T” indeks nośności opony określony jest liczbą 82.

Liczby mówiące o indeksie nośności opony nie informują jednak, że każda opona jest w stanie zachować parametry przy obciążeniu przykładową masą 80 czy 100 kg. Każda wartość indeksu nośności posiada swój odpowiednik wagowy, który jest kilka razy większy. Przykładowo – indeks nośności 82 mówi o maksymalnym obciążeniu opony wynoszącym 475 kg, a 94 – 670 kg. Mnożąc indeks nośności razy liczbę opon w pojeździe (czyli, w przypadku samochodu osobowego – 4) otrzymamy wartość zbliżoną do maksymalnej masy całkowitej pojazdu.

Tak przedstawia się szczegółowa rozpiska nośności opony dla poszczególnych indeksów:

Indeks nośności opony – tabela
Indeks nośności Nośność opony Indeks nośności Nośność opony Indeks nośności Nośność opony
45 165 kg 77 412 kg 109 1030 kg
46 170 kg 78 425 kg 110 1060 kg
47 175 kg 79 437 kg 111 1090 kg
48 180 kg 80 450 kg 112 1120 kg
49 185 kg 81 462 kg 113 1150 kg
50 190 kg 82 475 kg 114 1180 kg
51 195 kg 83 487 kg 115 1215 kg
52 200 kg 84 500 kg 116 1250 kg
53 206 kg 85 515 kg 117 1285 kg
54 212 kg 86 530 kg 118 1320 kg
55 218 kg 87 545 kg 119 1360 kg
56 224 kg 88 569 kg 120 1400 kg
57 230 kg 89 580 kg 121 1450 kg
58 236 kg 90 600 kg 122 1500 kg
59 234 kg 91 615 kg 123 1550 kg
60 250 kg 92 630 kg 124 1600 kg
61 257 kg 93 650 kg 125 1650 kg
62 265 kg 94 670 kg 126 1700 kg
63 272 kg 95 690 kg 127 1750 kg
64 280 kg 96 710 kg 128 1800 kg
65 290 kg 97 730 kg 129 1850 kg
66 300 kg 98 750 kg 130 1900 kg
67 307 kg 99 775 kg 131 1950 kg
68 315 kg 100 800 kg 132 2000 kg
69 325 kg 101 825 kg 133 2060 kg
70 335 kg 102 850 kg 134 2120 kg
71 345 kg 103 875 kg 135 2180 kg
72 355 kg 104 900 kg 136 2240 kg
73 365 kg 105 925 kg 137 2300 kg
74 375 kg 106 950 kg 138 2360 kg
75 387 kg 107 975 kg 139 2430 kg
76 400 kg 108 1000 kg 140 2500 kg

 Jak dobrać właściwy indeks nośności opony?

By nie mieć wątpliwości co do prawidłowości indeksu nośności opon w naszym pojeździe, warto sprawdzić jego dopuszczalne wartości w instrukcji obsługi lub na tabliczce/naklejce, z reguły umieszczonej na słupku drzwi kierowcy lub pod klapką kryjącą wlew paliwa. Dobrą wskazówką będą także dotychczasowe opony, które chcemy zmienić: najlepiej po prostu dobrać taki sam indeks nośności, pod warunkiem że nie kupujemy mniejszych, większych, szerszych lub węższych opon. Gdy chcemy kupić inne ogumienie, weźmy pod uwagę akceptowane przez producenta rozmiary i indeksy nośności oraz prędkości.

Indeks nośności opony
Indeks nośności opony zazwyczaj można łatwo odczytać ze ścianki opony.

Dobór opon z mniejszym lub większym niż dopuszczalny indeksem nośności zawsze będzie miał negatywne konsekwencje – mniej lub bardziej poważne. Ogumienie ze zbyt dużym indeksem nośności przyczyni się do skrócenia żywotności elementów zawieszenia i hamulców oraz najprawdopodobniej zwiększy zużycie paliwa samochodu przy spadku komfortu jazdy. Dobór zbyt niskiego indeksu nośności może się z kolei skończyć wystrzeleniem opony, jeśli nadmiernie ją przeładujemy. Poza tym, jeżdżąc z takimi oponami narażamy się na mandat i ryzyko trudności z wypłaceniem odszkodowania w razie wykrycia przez ubezpieczyciela obecności opon o parametrach nie zalecanych przez producenta auta.

Polecamy również:

Wszystkie oznaczenia na oponach – szczegółowy opis

Co oznaczają etykiety na oponach?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji