NowościAktualnościPrace ruszyły. Droga ekspresowa wydłuży się do granicy

Prace ruszyły. Droga ekspresowa wydłuży się do granicy

Rozpoczęły się działania mające na celu wydłużenie istniejącej „ekspresówki” aż do granicy Polski. Gdzie dojedziemy przyszłą trasą szybkiego ruchu?

Droga ekspresowa S17 dzisiaj stanowi szybkie i bezpieczne połączenie między Warszawą a Lublinem. Stanowi też obwodnicę największego miasta Lubelszczyzny i ciągnie się kawałek w kierunku południowo-wschodnim, do miejscowości Piaski za Świdnikiem. Kierowcy obecnie mają do dyspozycji prawie 191 km gotowej drogi S17, jednak docelowo trasa będzie miała ok. 320 km i poprowadzi w kierunku granicy z Ukrainą w Hrebennem. Właśnie podjęto działania mające na celu wydłużenie S17 z Lublina do granicy, po drodze omijając Zamość i Tomaszów Lubelski. Jak obecnie wygląda stan prac na tej trasie?

Droga S17. Jak wygląda postęp prac?

Kierowcy już teraz korzystają z drogi S17 stanowiącej obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego, jednak cały odcinek między Zamościem a Hrebennem (a zatem omijający Tomaszów) znajduje się w fazie realizacji. Dokładnie są to odcinki Zamość Wschód – Zamość Południe, Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne, o łącznej długości około 55 kilometrów. W ubiegłym roku wykonawcy złożyli do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Aktualnie procedury te są w toku, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania dotyczące ponownej oceny oddziaływania tych przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu procedur i uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych na tych odcinkach.

Teraz w fazę realizacji wszedł pierwszy fragment S17 między Lublinem a Zamościem. Podpisano bowiem umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S17 o długości ok. 10 kilometrów, który będzie biegł między Izbicą a węzłem Zamość Sitaniec. Nowy odcinek drogi w większości poprowadzony zostanie nowym śladem, równolegle do obecnej drogi krajowej DK17. W ramach inwestycji zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec, które znacząco poprawią dostępność komunikacyjną w regionie. Inwestycja obejmuje także budowę dróg serwisowych do obsługi ruchu lokalnego, a także kompleksowe systemy odwodnienia oraz zarządzania ruchem. Dodatkowo, istniejące drogi krzyżujące się z nową trasą ekspresową zostaną przebudowane, aby zapewnić ich spójność z nową infrastrukturą. Nie zabraknie nowych mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt.

Droga S17
Aktualny stan prac na drodze ekspresowej S17 (fot. GDDKiA).

Droga ekspresowa S17. Kiedy ukończenie?

Rozpoczęcie budowy drogi S17 Izbica – Zamość Sitaniec zaplanowano na 2026 rok (trzeba jeszcze uzyskać niezbędną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a wniosek o nią zostanie złożony latem 2025 roku). Zakończenie inwestycji przewidziane jest na rok 2028. Trudno jednak przewidzieć, kiedy cała trasa S17 z Lublina do Hrebennego będzie gotowa. Wciąż trwają przetargi na wybór wykonawców dla dwóch odcinków: Piaski – Łopiennik oraz Krasnystaw – Izbica, a dwa inne fragmenty (Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód) znajdują się obecnie na etapie prac przygotowawczych. Dodatkowo trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od drogi S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska.

Redakcja poleca:

Ile można jechać na drodze ekspresowej?

Czym się różni autostrada od drogi ekspresowej?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji