UżywaneDiesel 2.1 CDI OM651 (Mercedes): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 2.1 CDI OM651 (Mercedes): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Wiele współczesnych Mercedesów jest napędzanych dieslem 2.1 o oznaczeniu kodowym OM651. Jednostka, choć mocna i oszczędna, ma kilka wad. Prezentujemy zalety, wady i opinie o dieslu 2.1 Mercedesa.

Opracowane przez Mercedesa diesle słyną z trwałości. Motory użyte do napędzania legendarnej „Beczki” czy nowszego „Trapeza” uchodzą za praktycznie niezniszczalne. Dobrymi opiniami cieszą się także wprowadzone w 1997 r. silniki 2.1 CDI o oznaczeniu OM646. Mimo że był to pierwszy diesel Mercedesa z wtryskiem Common Rail, nie sprawiał większych problemów. Kolejna jednostka, debiutująca w 2008 roku, także obiegowo nazywana 2.1 CDI, okazała się znacznie mniej udana. W zależności od modelu silnik 2.1 OM651 był oferowany do 2019 r. Jego następcą jest wprowadzony w 2016 r. silnik 2.0 OM654.

Diesel 2.1 CDI (OM651) – dane techniczne

Mercedes diesel 2.1 OM651 - opinie typowe usterki spalanie czy wartoOznaczony kodem OM651 diesel ma pojemność 2143 cm³, co odróżnia go od poprzednika, który miał 2148 cm³. Warto dodać, że diesel OM651 występował też w wersji 1.8 o pojemności 1796 cm³. Twórcy silnika dołożyli starań, by spełniał on surowe normy emisji – najpierw Euro 5, a po modernizacjach – Euro 6. Wszystkie wersje miały EGR, a te od mocy 143 KM także turbo o zmiennej geometrii. W wersjach oznaczanych jako 220 CDI oraz 250 CDI stosowano podwójne turbodoładowanie. Blok jest wykonany z żeliwa, a głowica – z aluminium.

Diesle OM651 występowały w wielu wariantach mocy. Bazowy OM651 DE22 LA red. oferował 95 KM i 250 Nm, 114 KM i 300 Nm, 120 KM i 300 Nm, 129 KM i 305 Nm, 136 KM i 300 Nm, 136 KM i 330 Nm, 136 KM i 360 Nm, 143 KM i 330 Nm oraz 143 KM i 350 Nm. W wariancie OM651 DE22 LA kierowca ma do dyspozycji 163 KM i 360 Nm, 163 KM i 380 Nm, 170 KM i 350 Nm, 170 KM i 400 Nm, 177 KM i 350 Nm, 190 KM i 440 Nm lub 204 KM i 500 Nm.

Diesel 2.1 CDI (OM651) – występowanie

Infiniti Q50 - silnikOd początku jednostki OM651 projektowano z myślą o montażu poprzecznym i wzdłużnym. Otworzyło to drogę do jego montażu we wszystkich modelach Mercedesa, z czego koncern w pełni skorzystał. Dodatkowo kooperacja z Infiniti sprawiła, że diesle 2.1 Mercedesa zawitały pod maskami tych japońskich aut z półki premium.

Występowanie diesla 2.1 OM651:
Mercedes: klasy A, klasy B, klasy C, klasy E, klasy S, CLA, CLS, GLA, GLK, SLK, ML, Vito, Viano, Sprinter
– Infiniti: Q30, QX30, Q50

Diesel 2.1 CDI (OM651) – usterki i awarie

Nie parametry czy czystość spalin rozsławiły diesle OM651 Mercedesa. Dość szybko zrobiło się o nich głośno z powodu licznych awarii piezoelektrycznych wtryskiwaczy Delphi – pierwsze naprawy wykonywano już w okresie gwarancyjnym. Skala problemu była potężna, więc Mercedes szybko zareagował. Pojawiły się pierwsze silniki z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami Boscha, a dostępne były też silniki z elektromagnetycznymi wtryskami Delphi. Najpewniejszym sposobem na sprawdzenie, jaki układ zasilania ma dany egzemplarz jest weryfikacja na podstawie numeru VIN lub oględziny w serwisie. Próby identyfikacji na podstawie modelu i rocznika są obarczone ryzykiem błędu.

Mercedes diesel 2.1 OM651 - opinie awarie spalanieReceptą na znalezienie Mercedesa z możliwie „bezpieczną” wersją układu wtryskowego jest poszukiwanie słabszej odmiany, którą wyprodukowano w 2011 r. lub później. Może wiązać się to jednak z innymi problemami. W 2014 r. na drogi trafiła partia samochodów, których uszczelniacze napinacza rozrządu nie były wystarczająco trwałe. Wymieniono je w ramach akcji serwisowej. Stąd im nowszy egzemplarz z bardziej udokumentowaną historią, tym lepiej – rośnie szansa, że awarie zostały wykryte i usunięte lub zapobiegły im akcje serwisowe. Zdarzają się też wycieki z pompy cieczy chłodzącej.

Najbardziej istotne wydaje się podejście kupującego. Wiele używanych relatywnie tanich Mercedesów z dieslami 2.1 ma monstrualne wręcz rzeczywiste przebiegi – w większych modelach, np. klasie E, nierzadko przekraczają pół miliona kilometrów, co siłą rzeczy sprawia, że silnik wymaga doinwestowania. Kto wierzy, że będzie w stanie kupić okazję, zwykle trafia na minę z licznikiem przekręconym na 170 tys. km. Lista napraw, jakich może wymagać taki samochód, zwykle jest bardzo długa. I nie wynikają one z wad konstrukcyjnych silnika, tylko jego naturalnego zużycia. Mało kto kupował droższego od wersji benzynowej diesla, by trzymać go w garażu…

Diesel 2.1 CDI (OM651) – osiągi i zużycie paliwa

Znaczna pojemność oraz zaawansowane rozwiązania techniczne sprawiają, że diesle 2.1 CDI zapewniają dobre osiągi przy wysokiej kulturze pracy oraz niskim zużyciu paliwa. Przykładowo – Mercedes klasy C bez trudu zadowala się 5,5 l/100 km na trasie oraz 7 l/100 km w mieście i podobną ilością paliwa podczas jazdy autostradowej. W większych modelach, jak klasa E, S czy ML to także wystarczające źródło mocy, pod warunkiem, że kierowca nie oczekuje wybitnej dynamiki. Plusem dużych Mercedesów z dieslami OM651 są ich rozsądne ceny ofertowe – nie są tak poszukiwane, jak auta z 3.0 V6, więc sprzedający nie mają podstaw do windowania ceny. W SLK zapewnia on prawdziwie sportowe osiągi.

Diesel 2.1 CDI (OM651) – rozrząd

Mercedes diesel 2.1 OM651 - opinie usterki spalaniePodobnie jak większość silników Mercedesa, także diesle 2.1 CDI mają rozrząd napędzany łańcuchem. Niestety nie jest on wielką zaletą. Rozrząd w dieslu OM651 został umieszczony po stronie sprzęgła, co znacząco utrudnia jego ewentualną wymianę i podnosi koszty tej operacji. Sam łańcuch ma przeciętną żywotność – warto mieć to na uwadze i wymieniać olej co 10-15 tys. km, zamiast stosować się do procedury longlife. Polecamy także używanie oleju wysokiej jakości oraz markowych filtrów oleju.

Diesel 2.1 CDI (OM651) – jaki olej

Do silników OM651 należy stosować niskopopiołowe (LowSAPS) oleje z aprobatą MB 229.51. Najczęściej stosowaną klasą lepkości jest 5W-30, chociaż kierowcy i mechanicy eksperymentują też z innymi, np. 5W-40 czy 0W-40. Lista olejów z aprobatą MB 229.51 można sprawdzić na stronie Mercedesa. Układ smarowania diesli OM651 mieści zwykle 6,5 litra.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji