UżywaneDiesel 2.0 N47 (BMW): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 2.0 N47 (BMW): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 2.0 N47 jest jednym z najpopularniejszych silników we współczesnych BMW. Spotkamy go także w Mini oraz Toyotach. Silnik 2.0 N47 ma wady, ale także nie brakuje mu zalet.

Debiutujące w 2007 r. jednostki 2.0 R4 z rodziny N47 (i rzadziej spotykane 1.6 N47) uchodzą za jeden z… najgorszych silników BMW. Czy słusznie? Nie do końca, bo jednostki produkowane od 2010 r. uchodzą za solidniejsze od pierwszych, a w każdym silniku N47 z pakietem zabiegów serwisowych oraz późniejszą dbałością o motor ewentualne problemy można mieć pod kontrolą. Problem tkwi w kosztach i podejściu użytkowników auta do wydatków – by doprowadzić używane BMW z dieslem N47 konieczne może być zainwestowanie sporych pieniędzy. Może to być kilka, ale także i kilkanaście tysięcy złotych. W naszej ocenie warto, bo po naprawie samochód z dieslem N47 powinien przez kilka lat nie sprawiać poważniejszych problemów.

Diesel 2.0 N47 – dane techniczne

Silnik N47 to następca jednostki M47. Konstruktorom zależało na poprawie osiągów, obniżeniu spalania oraz oczywiście dostosowanie jednostki do ostrzejszych norm emisji spalin. W dieslu 2.0 N47 stosowano dwie odmiany układu wtryskowego – jednostki o mocach 116-143 KM miały pracujące pod ciśnieniem 1600 barów wtryskiwacze elektromagnetyczne, które można dość łatwo i tanio regenerować. Mocniejsze N47 mają praktycznie nienaprawialne wtryskiwacze piezoelektryczne, które pracują z ciśnieniem 1800 lub 2000 barów.

Diesel 2.0 N47 doczekał się wersji rozwijających 116 KM i 260 Nm, 143 KM i 300 Nm, 143 KM i 320 Nm, 143 KM i 350 Nm, 143 KM i 360 Nm, 163 KM i 350 Nm, 163 KM i 380 Nm,  177 KM i 350 Nm, 184 KM i 380 Nm oraz podwójnie turbodoładowanych, które generują 184 KM i 380 Nm, 204 KM i 400 Nm, 218 KM i 450 Nm.

Diesel 2.0 N47 – występowanie

Diesel Toyota 1.6 D-4D N47 od BMWBMW montowało diesla N47 do większości swoich modeli. Trafiał on także do Mini oraz był użyczany Toyocie. Bez względu na markę i model, najlepiej poprzez rozkodowanie numeru VIN, należy sprawdzić, z jakim silnikiem mamy do czynienia. Zarówno wprowadzanie diesla N47, jak i zastępowanie go od 2014 r. nowszą jednostką B47 było procesem płynnym i przeprowadzanym przez kilkanaście miesięcy.

Występowanie diesla 2.0 N47:
– BMW: serii 1, serii 2, serii 3, serii 4, serii 5, X1, X3, X5
– Mini: Cooper, Countryman
– Toyota: Auris, Avensis, RAV4, Verso

Warto dodać, że powstała też pochodna diesla 2.0 N47 ze zmniejszoną średnicą i skokiem tłoków. Diesel 1.6 N47 trafiał do:
– BMW serii 1
– Mini Coopera D
– Toyoty Auris, Avensis i Verso

Diesel 2.0 N47 – osiągi i zużycie paliwa

Silnik BMW N47 - opinie, usterki, wady, rozrządSilnik 2.0 N47 nie jest zachłanny na paliwo. W zależności od modelu, warunków i stylu jazdy w cyklu mieszanym zadowala się 5-7 l/100 km. Co istotne, nawet podczas jazdy z prędkościami autostradowymi BMW z dieslami N47 nie stają się zachłanne na paliwo. Nawet przy szybkiej jeździe po Niemczech nie sposób przekroczyć 8 l/100 km. To wszystko przy zapewnieniu dobrych osiągów i wysokiej elastyczności – nawet w serii 5 diesle N47 okazują się żwawym źródłem mocy, natomiast w X5 to wystarczające, bazowe źródło napędu.

Silnik 2.0 N47 – tuning elektroniczny

Popularność diesla N47 i mnogość jego wersji przełożyło się na możliwości tuningu – pierwszym krokiem jest chiptunig. Korzystało z niego nawet BMW, oferując pakiety o nazwie Power Kit. Do bazowych wersji można dołożyć komponenty z mocniejszych wersji. Wiele osób idzie krok dalej i montuje m.in. bardziej wydajne turbosprężarki czy większe intercoolery. Potencjał zwiększania mocy jest duży, ale w pierwszej kolejności warto doprowadzić silnik do porządku.

Diesel N47 – rozrząd

Diesel 2.0 N47 ma rozrząd napędzany łańcuchem. W teorii jest to trwałe i bezobsługowe rozwiązanie. Niestety sytuacja wygląda inaczej. Przez rzadkie wymiany oleju oraz słabe napinacze niezbyt trwałych łańcuchów (wraz z napędem pompy oleju silnik ma aż trzy łańcuchy) dochodziło do degradacji rozrządu. Co gorsza, rozciąganiu łańcucha rozrządu towarzyszyło zużywanie się kół zębatych, które były zintegrowane z wałem korbowym. Koszt naprawy dodatkowo podnosi umieszczenie łańcucha po stronie sprzęgła – by wymienić łańcuch, silnik trzeba rozpiąć z przekładnią (a najlepszy dostęp uzyskiwało się po jego wyjęciu z auta). Koszt naprawy jest uzależniony od liczby zużytych elementów, ale można przyjąć, że nie będzie niższy niż 4000 zł. Można także rozważyć zakup auta ze zużytym rozrządem, a wynegocjować obniżkę ceny. Warto umówić się ze sprzedającym, bo samochód podczas oględzin miał zimny silnik. Wyraźny hałas przy rozruchu świadczy o zużyciu łańcucha rozrządu. W autach z manualnymi skrzyniami warto też zwrócić uwagę na dźwięki towarzyszące odpalaniu i gaszeniu silnika, które mogą zwiastować zużycie dwumasowego koła zamachowego. Głośna praca może być też następstwem zużycia koła pasowego na wale.

Diesel 2.0 N47 – awarie i usterki

BMW N47

Na tym nie kończą się problemy z jednostkami N47, w których zawodziły także turbosprężarki (w tym ich zawory upustowe i kierownice spalin), termostaty czy napinacze paska osprzętu. BMW część silników naprawiło w ramach akcji serwisowej. Objęto nią także chłodnice EGR, niestety po wymianie zagrożenie pożarem nie spada do zera. Warto więc kontrolować poziom płynu chłodzącego – ubytki mogą świadczyć o rozszczelnieniu chłodnicy EGR. Na bieżąco modernizowano także silniki – np. od 2009 r. wspomniane koło zębate nie jest zintegrowane z wałem korbowym. Z czasem mogą zużyć się klapki w kolektorze. W używanym aucie cały dolot może wymagać czyszczenia z osadów. Po zakupie koniecznie trzeba sprawdzić wtryskiwacze – nieprecyzyjne dawkowanie paliwa lub wlewanie go do cylindrów w dużych ilościach powoduje wypalenie dziury w tłoku.

Silnik 2.0 N47 – jaki olej

BMW przewiduje możliwość stosowania olejów 0W-30, 5W-30 i 5W-40 z aprobatą BMW LL04. Do wymiany konieczne jest użycie zwykle nieco ponad 5 l, więc jedna bańka oleju może okazać się niewystarczająca. Olej warto wymieniać co 10-15 tys. km, stosując oryginalne filtry lub markowe zamienniki. Przy tak niskiej trwałości rozrządu oszczędności na środku smarnym mogą okazać się złudne. Częste wymiany oleju są istotne jeszcze z jednego powodu – jeżeli samochód jeździ głównie w cyklu miejskim, może dochodzić do częstych wypaleń filtra DPF, co sprzyja mieszaniu się oleju z niespalonym paliwem.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji