UżywaneDiesel 1.9 dCi (Renault): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 1.9 dCi (Renault): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 1.9 dCi o kodowej nazwie F9Q jest powszechnie spotykany w wielu starszych modelach Renault, a także Nissana, Volvo czy Suzuki. Jakie są opinie o silniku 1.9 dCi, jak wygląda jego awaryjność czy spalanie?

Stosowany w wielu modelach Renault oraz marek współpracujących z francuskim koncernem diesel 1.9 dCi jest bardzo popularną jednostką. Należy do rodziny silników F, którą Renault rozwijało od lat 80. XX wieku. Debiutujący w 1999 r. motor 1.9 dCi F9Q był jedną z finalnych gałęzi ewolucji, która dzięki nowoczesnym technologiom sprostał surowym normom emisji. W zależności od modelu był oferowany do 2008, 2012, a nawet 2014 roku. Ostatecznie słabsze warianty diesla 1.9 dCi zostały zastąpione przez mocniejsze warianty silnika 1.5 dCi, natomiast miejsce mocniejszych wariantów motoru 1.9 dCi zajęły mniej wysilone odmiany nowoczesnego diesla 1.6 dCi (R9M).

Diesel 1.9 dCi - opinie awaryjnosc spalanie

Silnik 1.9 dCi, który oferowano m.in. w Lagunie II przyczynił się do poważnego problemu wizerunkowego Renault – wszystko przez liczne awarie. Nie można jednak zapominać, jednostka była modernizowana, a do tego na rynek trafiły miliony aut z dieslem 1.9 dCi – nie brakuje także ich zadowolonych użytkowników. W serwisie motodiesel.pl wystawiane przez użytkowników oceny różnych wersji silnika 1.9 dCi oscylują wokół 8/10. Można więc stwierdzić, że diesel 1.9 dCi jest dużo lepszy od obiegowych opinii na jego temat!

Silnik 1.9 dCi – dane techniczne

Diesel 1.9 dCi jest rozwinięciem jednostki 1.9 dTi, którą wyposażono m.in. w pracujący pod wyższym ciśnieniem układem wtryskowy Common Rail. Postawiono na elektromagnetyczne wtryskiwacze firmy Bosch, które w razie potrzeby można w prosty i dość tani sposób regenerować. Aby zwiększyć wydajność podniesiono stopień kompresji, który w ostatnim, 130-konnym wariancie jednostki 1.9 dCi zredukowano, co zmniejszyło ilość tlenków azotu w spalinach.

Silnik 1.9 dCi - opinie awaryjnosc spalanie

Silnik 1.9 dCi występował w odmianach generujących 82 KM i 200 Nm, 102 KM i 204 Nm, 92 KM i 230 Nm, 100 KM i 240 Nm, 110 KM i 250 Nm, 117 KM i 271 Nm oraz 130 KM i 300 Nm. Warto przy tym pamiętać, że Renault miało w zwyczaju zaokrąglanie wartości w nazwach handlowych – np. do dCi 120. Wszystkie wersje otrzymały turbodoładowanie i intercooler. Różnice dotyczą osprzętu – starsze auta z dieslem 1.9 dCi nie miały filtra sadzy (w trafiających na polski rynek autach DPF mógł być nieobecny nawet w 2010 r.). Z kolei słabsze wersje nie mają turbo o zmiennej geometrii. Kto szuka możliwie mało skomplikowanego wariantu, powinien celować w silnik 1.9 dCi o mocy do 100 KM, który nie ma turbo o zmiennej geometrii, ani dwumasowego koła zamachowego (to ostatnie w mocniejszych wersjach niektórzy kierowcy zastępują sztywnym kołem). By poznać konfigurację silnika w danym samochodzie, najlepiej zrobić to w ASO na podstawie numerów części dopasowanych po numerze VIN.

Diesel 1.9 dCi – występowanie

Diesel 1.9 F9Q - opinie awaryjnosc spalanieDługi okres produkcji, dobre parametry silnika 1.9 dCi, a także międzykoncernowe współprace Renault sprawiły, że opisywany diesel nie trafił tylko pod maski francuskich aut. Znajdziemy go nawet w produktach japońskich firm.

Występowanie diesla 1.9 dCi:
– Renault: Megane, Laguna, Scenic, Espace, Trafic, Master
– Volvo: S40, V40
– Mitsubishi: Carisma
– Nissan: Primera
– Suzuki: Grand Vitara

Silnik 1.9 dCi – osiągi i zużycie paliwa

Diesel 1.9 F9Q Renault - opinie awaryjnosc spalanieTemperament diesla 1.9 dCi jest oczywiście skorelowany z poziomem mocy oraz masą samochodu, do którego został zamontowany, ale można ogólnie stwierdzić, że nawet w większych autach to wystarczająco zrywne źródło mocy, a do tego dużo bardziej elastyczne od oferowanych równolegle w większości modeli benzynowych, wolnossących silników o zbliżonej mocy, lecz dużo niższym momencie obrotowym. Spora pojemność sprawia, że nie brakuje spalin do rozpędzenia turbosprężarki, co ogranicza turbodziurę. W Renault Scenic, gdzie silnik 1.9 dCi był długo stosowany, kierowcy raportują średnie zużycie paliwa na poziomie 6,5 l/100 km. W mniejszym Megane można liczyć na wartość niemal o litr niższą.

Diesel 1.9 dCi – rozrząd

Wałek rozrządu w dieslu 1.9 dCi jest napędzany paskiem. Początkowo przebieg do jego wymiany określono na 120 000 km. Pasek należało też wymienić co 5 lat, jeżeli ten przebieg nie został osiągnięty. Z czasem próg podniesiono do 160 000 km. Ze względu na dobrą dostępność zamienników i relatywną prostotę operacji, serwisy polecają wymianę kompletnego napędu rozrządu z pompą wody co 80-100 tys. km. W głowicy diesla 1.9 dCi pracuje tylko jeden wałek, co rozwiązuje kwestię np. łańcuszka spinającego wałki rozrządu.

Silnik 1.9 dCi – awarie i usterki

Diesel 1.9 dCi Renault - opinie awaryjnosc spalanieWiele problemów z dieslem 1.9 dCi wynika z ogólnego zużycia eksploatacyjnego oraz nawarstwiających się latami zaniedbań. Użytkownicy aut z 1.9 dCi zalecają chociażby czyszczenie EGR raz na rok, w przeciwnym razie zawór potrafi się zablokować. Okresowo warto sprawdzać, czy w dolocie nie zbiera się olej. Z jednej strony daje to informację np. o stanie turbosprężarki, a z drugiej wykrycie środka smarnego w dolocie i usunięcie go może zapobiec rozbieganiu diesla 1.9 dCi, co nie było jednostkowym przypadkiem. Kontroli, czyszczenia lub wymiany wymaga także odma – zimą, zwłaszcza w autach używanych na krótkich odcinkach, potrafi zamarznąć.

Wskazane jest też okresowe kontrolowanie ciśnienia oleju, a nawet wymiana pompy. Przewód doprowadzający olej do turbo może zapychać się zwęglonym olejem. Warto go profilaktycznie wymieniać. Niektórzy sugerują także wykonanie dla niego osłony termicznej. Po zakupie warto np. skontrolować kondycję przepływomierza oraz czy wtryskiwacze nie leją paliwa do cylindrów, co jest dosyć częstym problemem, a może doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku.

Diesel 1.9 dCi – jaki olej

Do silników 1.9 dCi zalecane są oleje syntetyczne oleje o klasie lepkości 5W30 lub 5W40 z aprobatą RN 0720 i normą ACEA C4 – niezwykle istotne jest jej spełnienie w samochodach z DPF. Do wymiany potrzeba niecałych pięciu litrów.  Warsztaty nie polecają serwisowania w trybie long life. Wymiany oleju co 30 tys. km to złudna oszczędność, która może zakończyć się uszkodzeniem turbosprężarki lub nawet zatarciem diesla 1.9 dCi na panewkach.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji