UżywaneDiesel 1.6 MultiJet (Fiat): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 1.6 MultiJet (Fiat): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Silnik 1.6 MultiJet to jeden z popularniejszych diesli Fiata. Jakimi opiniami cieszy się ta jednostka, jak wygląda spalanie i awaryjność silnika, który trafił też pod maski Alfy Romeo, Lancii i Suzuki?

Diesel znany jako 1.6 MultiJet czy 1.6 JTD to następca słabszych wersji legendarnego już diesla 1.9, który dzieli założenia konstrukcyjne z wysokoprężną jednostką 2.0, a także wspomnianym silnikiem 1.9. Jak to możliwe? Wszystkie wymienione silniki (1.6, 1.9 i 2.0 MultiJet) należą do tzw. rodziny B. Wielu kierowców poszukuje opinii na temat diesla 1.6 MultiJet, bo obecnie jest to jeden z najpopularniejszych silników, gdy szuka się miejskiego lub kompaktowego auta z Włoch o niezbyt dużej mocy. Auta z dieslem 1.6 MultiJet trzymają cenę, bo rynek wie, że godzi on niskie spalanie z niezłą dynamiką i kulturą pracy z przyzwoitą trwałością.Diesel 1.6 MultiJet Fiat - opinie usterki spalanie i rozrząd

Diesel 1.6 MultiJet/JTD – dane techniczne

Jednostka1.6 Multijet zadebiutowała w 2008 r. pod maską Fiata Bravo, by w kolejnych latach rozprzestrzenić się po całej palecie modeli Fiata, Alfy Romeo, Lancii, a nawet innych marek. Zmniejszenie pojemności z 1910 do 1598 ccm oraz optymalizacje konstrukcyjne pozwoliły na zmniejszenie spalania o ok. 8% względem diesla 1.9 8V. Niewiele? Niby tak, ale trzeba pamiętać, że silnik powstał, gdy każdy gram dwutlenku węgla na wielu rynkach zaczynał mieć już znaczenie.
Ogólnie silniki 1.6 MultiJet można podzielić na dwa rodzaje – słabsze i mocniejsze. Motory 1.6 MultiJet/JTD rozwijające do 105 KM mają turbosprężarkę o stałej geometrii, a początkowo DPF był w nich opcją (auta bez DPF spełniają normę Euro 4). Komu zależy na jednostce bez DPF, powinien jej szukać wśród aut produkowanych do 2010 r. (i raczej nie sprowadzanych, a krajowych). W wariantach rozwijających 120 i 130 KM turbina ma kierownicę spalin, a DPF jest standardem. W ich przypadku spełniana jest norma Euro 5 lub Euro 6. Warto też wiedzieć, że od przełomu 2012 i 2013 r. dostępne są jednostki 1.6 MultiJet II, w których zamontowano m.in. nową generację układu zasilania oraz przeprojektowany filtr sadzy.
Diesel 1.6 MultiJet
Silnik nie ma klap wirowych, więc odpada jeden z problemów serwisowych przy wyższych przebiegach. Co dosyć zaskakujące wśród nowoczesnych jednostek – postawiono na wtryskiwacze elektromagnetyczne, a nie piezoelektryczne, więc można je dość tanio regenerować.
Diesel 1.6 MultiJet doczekał się wersji rozwijających 90 KM i 290 Nm, 95 KM i 290 Nm, 100 KM i 300 Nm, 105 KM i 290 Nm, 105 KM i 320 Nm, 120 KM i 300 Nm, 120 KM i 320 Nm oraz 130 KM i 320 Nm.

Diesel 1.6 JTD - opinie, spalanie, rozrządSilnik 1.6 MultiJet – osiągi i zużycie paliwa

Za sprawą wysokich momentów obrotowych nawet bazowe wersje diesla 1.6 MultiJet są elastyczne. Kto jeździ głównie po autostradach, powinien celować w mocniejsze, które mają wyraźnie większą siłę ciągu także w górnych zakresach obrotów. Zużycie paliwa zależy oczywiście od stylu i warunków jazdy, ale można przyjąć, że w mniejszych modelach w cyklu mieszanym diesel 1.6 MultiJet będzie domagał się 5-6 l/100 km, a w większych 6-7 l/100 km.

Diesel 1.6 MultiJet – tuning elektroniczny

Mnogość wersji zawsze oznacza, że tuning elektroniczny danego silnika będzie możliwy i może przynieść dobre efekty. Im słabsza wersja diesla 1.6 MultiJet, tym efekty mogą okazać się bardziej spektakularne, bo poza faktycznym tuningiem, modyfikacja elektroniki po prostu uwolni to, co zostało zablokowane przez producenta w słabszej odmianie. Można przyjąć, że dodatkowe 20 KM i 60 Nm to nie problem. Górny próg leży dużo dalej. Np. jeden z tunerów ze 120-konnej odmiany jedynie za pomocą chiptuningu wykrzesał blisko 160 KM i ponad 410 Nm. Warto mieć jednak przy tym na uwadze, że w wielu modelach czynnikiem hamującym mogą okazać się skrzynie biegów – chociażby owiana złą sławą i projektowana pod kątem przenoszenia do 320 Nm M32.

Diesel 1.6 JTD - opinie, spalanie, rozrząd

Silnik 1.6 MultiJet – rozrząd

Wszystkie wersje diesla 1.6 MultiJet mają rozrząd napędzany paskiem. Producent zaleca jego wymianę co 5 lat lub 140 000 kilometrów. Serwisy specjalizujące się w obsłudze włoskich aut sugerują skrócenie tego dystansu do 100 tys. km. Pasek rozrządu warto wymieniać wraz z paskiem osprzętu oraz pompą cieczy chłodzącej.

Diesel 1.6 MultiJet – awarie i usterki

Słabym punktem diesla 1.6 MultiJet jest parciejąca uszczelka smoka oleju. Z czasem zaczyna ona twardnieć i pękać, co ogranicza smarowanie. Kierowcy, którzy zlecali profilaktyczną wymianę uszczelki, raportują, że już po 160 tys. km bliżej w dotyku było jej do plastiku niż gumy. Mechanicy twierdzą, że im rzadziej wymieniany olej, tym proces szybciej postępuje. Jeżeli uszczelka nie zostanie wymieniona na czas, silnik przestaje być właściwie smarowany i finalnie może się zatrzeć. Ostatnim sygnałem ostrzegawczym jest kontrolka ciśnieni oleju, która nie gaśnie bezpośrednio po uruchomieniu silnik. Kolejne słabe punkty to EGR i DPF – zwłaszcza w autach używanych głównie w mieście. Zdarzają się wycieki płynu chłodzącego. Kierowcy rzadko narzekają natomiast na turbosprężarki i wtryskiwacze. Sporym wydatkiem może być wymiana dwumasowego koła zamachowego. Warto zwrócić także uwagę na skrzynie, z jakimi łączono diesle 1.6 MultiJet – ręczne M32 mają słabe łożyska, zautomatyzowane Dualogic są trudne i drogie w serwisie, a dwusprzęgłowa TCT wydrenuje kieszeń w przypadku konieczności wymiany pakietu sprzęgłowego.

Diesel 1.6 Mutijet - opinie, spalanie, rozrząd

Silnik 1.6 MultiJet – jaki olej

W niektórych modelach zalecano wymiany oleju co dwa lata lub… 35 tys. km. To jednak procedury zabójcze dla silnika. Zwłaszcza przebieg trzeba skrócić o połowę. Do wymiany potrzeba niecałych 5 litrów oleju. Zalecane oleje to 0W30 i 5W30. Olej do starszych wersji silnika powinien mieć aprobatę Fiat 9.55535-S1, a do nowszych Fiat 9.55535-DS1. Długi okres produkcji i mnogość wersji sprawia, że warto zajrzeć do instrukcji obsługi i sprawdzić, jaki olej jest zalecany do konkretnego auta. Warto pamiętać, że obecność DPF wymaga stosowania olejów niskopopiołowych.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji