UżywaneDiesel 1.6 dCi (Renault, Nissan): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

Diesel 1.6 dCi (Renault, Nissan): opinie, awarie, usterki, spalanie i rozrząd

W większych modelach Renault i Nissana można spotkać diesla 1.6 dCi. Czy jednostka oznaczona kodem R9M zasługuje na zainteresowanie? Prezentujemy zalety, wady i typowe usterki diesla 1.6 dCi.

Na przestrzeni lat Renault zaproponowało klientom wiele świetnych, jak również… skrajnie nieudanych diesli. Silnik 1.6 dCi został przygotowany w ramach kooperacji Renault i Nissana. Podobnie jak większy 2.0 dCi, także będący owocem współpracy francusko-japońskiej, jest udany, ale nie należy spodziewać się, że będzie to pancerna jednostka.

Silnik 1.6 dCi w założeniach konstrukcyjnych jest zbliżony do starszego 2.0 dCi, a został zaprojektowany, żeby zastąpić starszą konstrukcyjnie jednostkę 1.9 dCi, a także słabsze odmiany diesla 2.0 dCi. Zadebiutował w 2011 roku, a wielokrotne modernizacje pozwoliły na utrzymanie go w produkcji przez niemal dekadę – dostępność diesla 1.6 dCi w wielu modelach wygaszono w latach 2018-2019, zastępując go zaprezentowanym w 2018 r. silnikiem 1.7 dCi.

Diesel 1.6 dCi (R9M) – dane techniczne

1.6 dCi - usterki opinie spalanieJednostka o pojemności 1598 cm³ ma aluminiową głowicę oraz wykonany z żeliwa blok. We wszystkich odmianach zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Na wyposażeniu bywa też układ SCR, co oznacza, że poza paliwem trzeba okresowo tankować także AdBlue. Piezoelektryczne wtryskiwacze dostarczyła firma Siemens. Ich regeneracja jest trudna lub niemożliwa. Aby uzyskać możliwie dobrą charakterystykę, a także niskie spalanie, inżynierowie wyposażyli silnik w wiele wyrafinowanych rozwiązań – w tym turbosprężarkę o niewielkiej bezwładności, niskociśnieniowy EGR czy aktywny układ chłodzenia. Nagromadzenie osprzętu sprawia, że niezwykle istotne jest znalezienie auta z możliwie niskim przebiegiem oraz udokumentowaną historią serwisową – ewentualne naprawy zużytego osprzętu mogą okazać się kosztowne.

Diesel 1.6 dCi występuje w odmianach rozwijających 95 KM i 260 Nm, 116 KM i 280 Nm, 121 KM i 300 Nm, 125 KM i 320 Nm, 130 KM i 320 Nm, 136 KM i 320 Nm, 145 KM i 340 Nm, 160 KM i 380 Nm oraz 163 KM i 380 Nm. Niektóre odmiany miały podwójne turbodoładowanie, co w przypadku awarii oznacza większe wydatki. Wbrew pozorom nie dotyczy to wyłącznie najmocniejszych wariantów. Żeby uzyskać korzystny rozkład sił napędowych biturbo stosowano już w 125-konnych Renault Trafic z silnikiem oznaczonym jako Energy dCi 125. Najmocniejszą wersją z pojedynczą turbosprężarką jest 130-konny wariant. Dwumasowe koła zamachowe występują zarówno w silnikach łączonych z manualnymi skrzyniami, jak i dwusprzęgłowymi EDC. Polecamy skrzynie ręczne – są precyzyjne, a drogie w serwisowaniu EDC uchodzą za mniej trwałe od konkurencyjnych przekładni.

Diesel 1.6 dCi (R9M) – występowanie

Diesel 1.6 dCi - typowe usterki, awarie, opinieSilnik 1.6 dCi pełni rolę mocniejszego źródła mocy w mniejszych modelach (np. Scenic) lub podstawowego w większych (np. Trafic). Współpraca między koncernami sprawiła, że silnik zawitał do różnych marek – w tym Mercedesów, który oznaczał go kodami OM 622 oraz OM 626.

Występowanie diesla 1.6 dCi (R9M):
– Renault: Megane, Scenic, Fluence, Talisman, Kadjar, Koleos, Espace, Trafic
– Nissan: Qashqai, X-Trail, NV300
– Opel: Vivaro
– Mercedes: klasa C, Vito

Silnik 1.6 dCi – osiągi i zużycie paliwa

Charakterystyka diesli 1.6 dCi sprzyja niskiemu zużyciu paliwa – bez względu na wersję maksimum momentu obrotowego jest dostępne od 1500-1750 obr./min. Oznacza to również, że podczas jazdy nie trzeba korzystać z wysokich obrotów – silnik jest elastyczny i nie wymusza redukowania biegów. Jednocześnie kierowca musi „pilnować” obrotów – w zakresie 1000-1500 obr./min zapas sił napędowych jest ograniczony, a silnik łatwo zdławić lub doprowadzić do nieprzyjemnych szarpnięć. W mniejszych autach, jak Megane, diesel 1.6 dCi potrafi zadowolić się 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. W większych, jak Kadjar, kierowcy raportują średnie na poziomie 6-8 l/100 km, co również trudno uznać za zły wynik.

Diesel 1.6 dCi – rozrząd

Diesel Renault 1.6 dCi - awaryjność, opinie, jaki silnikWałki rozrządu silnika 1.6 dCi są napędzane łańcuchem rozrządu. Mimo że producent zalecał długie okresy między wymianami oleju, kierowcy i mechanicy nie skarżą się na trwałość łańcucha rozrządu. Oczywiście nie oznacza to, że można bezkrytycznie podchodzić do 30 tys. km między kolejnymi wymianami – skrócenie interwału do np. 15 tys. km wyjdzie na dobre całej jednostce, która będzie mniej narażona choćby na odkładanie się osadów w jej wnętrzu czy turbosprężarce.

Diesel 1.6 dCi – usterki i awarie

Najpoważniejszą z usterek, jaka może przytrafić się dieslowi 1.6 dCi jest pęknięcie bloku. W takiej sytuacji konieczny staje się zakup drugiego silnika lub samego bloku i złożenia jednostki. Niestety pojawiają się także doniesienia o pękniętych głowicach. Niektóre usterki mają charakter kosmetyczny – np. mimo pęknięć między gniazdami zaworów i otworem wtryskiwacza głowica zachowuje szczelność. Inne powodują ubytki płynu chłodzącego.

Redakcja poleca: Diesel 2.0 dCi – zalety, wady, opinie i typowe usterki

Kierowca ma ograniczony wpływ na trwałość bloku czy głowicy. Może jedynie delikatnie traktować silnik przed rozgrzaniem go do temperatury roboczej i nie obciążać go długotrwałą jazdą z bardzo wysokimi prędkościami, np. po autostradzie. Mniejszym obciążeniem dla portfela są rzadziej raportowane problemy z EGR czy układem doładowania.

Silnik 1.6 dCi – jaki olej

Do diesli 1.6 dCi zalecany jest olej o lepkości 5W-30, który spełnia wymogi klasy C4 oraz ma aprobatę RN 0720. Obecność filtra sadzy wymusza używanie olejów niskopopiołowych. Pojemność układu smarowania różni się w zależności od modelu i wersji – wynosi 5,5-7,4 l.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji