PoradyPoradyCzy wyjeżdżający z zatoki autobus ma pierwszeństwo przed autem? Nie zawsze!

Czy wyjeżdżający z zatoki autobus ma pierwszeństwo przed autem? Nie zawsze!

Wielu kierowców ma wątpliwości, jak zachować się na widok autobusu wyjeżdżającego z zatoki przy przystanku. Czy wówczas należy ustąpić mu pierwszeństwa? Wyjaśniamy, co na ten temat mówią przepisy.

Transport autobusowy to jedna z najbardziej powszechnych form komunikacji publicznej. Największe polskie miasta obsługiwane są przez wiele linii, a przystanki można spotkać przy większości głównych ulic i skrzyżowań. Widok autobusu opuszczającego zatokę nie powinien zatem nikogo dziwić. Mimo to reakcje innych uczestników ruchu bywają różne – od nagłego hamowania tuż po tym, jak autobus włączy kierunkowskaz, po gwałtowne przyspieszanie, by za wszelką cenę przejechać przed nim. Niestety, obie te sytuacje powodują często zagrożenie, a wraz z nimi pojawia się pytanie – czy autobus wyjeżdżający z przystanku zawsze ma pierwszeństwo? Tłumaczymy, co na ten temat mówią przepisy i kiedy należy umożliwić autobusowi opuszczenie zatoki.

Czy kierowca musi przepuścić autobus wyjeżdżający z przystanku?

Zachowanie kierowcy auta wobec autobusu precyzyjnie reguluje art. 18 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jego brzmieniem, kierujący pojazdem jest obowiązany zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się, aby umożliwić autobusowi włączenie się do ruchu, jednak pod pewnymi warunkami. Po pierwsze, warto wspomnieć, że przepis ten obowiązuje tylko w terenie zabudowanym i tyczy się odpowiednio oznakowanych przystanków. Co więcej, kierowca autobusu musi sygnalizować zamiar wyjechania z zatoki przystankowej kierunkowskazem. Dopiero w takiej sytuacji zachodzi obowiązek ustąpienia pierwszeństwa.

Jak się zachować, widząc autobus wyjeżdżający z zatoki?

O czym zatem należy pamiętać, zbliżając się samochodem do przystanku, na którym stoi autobus? Przede wszystkim warto zdjąć nogę z gazu i mieć na uwadze, że kierowca autobusu może za moment chcieć ruszyć i opuścić zatokę. Dzięki temu po dostrzeżeniu włączonego kierunkowskazu będziemy gotowi na ewentualne zatrzymanie się i przepuszczenie pojazdu komunikacji miejskiej. Nie oznacza to jednak konieczności nagłego hamowania, gdy jesteśmy już zbyt blisko autobusu, aby zdążyć bezpiecznie zareagować. Wówczas możemy go minąć i pojechać dalej, a wyjazd z zatoki umożliwi kolejny kierowca.

Autobusy miejskie - pierwszeństwo
Przepisy nakazują kierowcom aut osobowych przepuszczać autobusy wyłącznie w terenie zabudowanym. Pojazd komunikacji miejskiej musi zasygnalizować manewr włączeniem kierunkowskazu.

Trzeba ponadto dodać, że obowiązki nie spoczywają tylko na osobie prowadzącej auto. Kierowca autobusu ma prawo wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że swoim manewrem nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa. Jeśli tego nie zrobi, może doprowadzić do kolizji, której będzie sprawcą.

Ile wynosi mandat za nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi?

Mandat za uniemożliwienie włączenia się do ruchu autobusowi sygnalizującemu taki zamiar zniknął z taryfikatora wraz z początkiem 2022 roku. Złamanie przepisu kwalifikowane jest teraz jako wykroczenie przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, co oznacza, że o wysokości grzywny decyduje policjant. Może ona wynieść od 50 zł do nawet 3000 zł.

Do art. 18 warto się jednak stosować nie tylko ze względu na konsekwencje prawne czy finansowe. Wpuszczenie miejskiego autobusu wyjeżdżającego z przystanku to przede wszystkim kwestia kultury na drodze, o której warto pamiętać zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Jeśli tylko mamy możliwość, zwolnijmy lub zatrzymajmy się, a zadbamy o bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Redakcja poleca także:

Jak prawidłowo przejechać przez skrzyżowanie równorzędne?

Jazda po rondzie. Oto tajniki ruchu okrężnego

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji