Część kierowców zastanawia się, jak auto można wyrejestrować nieużywany lub uszkodzony samochód bez złomowania. Przy obecnie obowiązujących przepisach „wyrejestrowanie” możliwe tylko w ściśle określonych przypadkach.
Na początku warto zaznaczyć, że polskie przepisy nie przewidują typowego, znanego chociażby z Niemiec i innych krajów zachodnich, wyrejestrowania pojazdu, gdzie jego właściciel zdaje w urzędzie tablice rejestracyjne, a dowód rejestracyjny ma odcinany róg i pojawia się w nim adnotacja o wyrejestrowaniu czy konieczności przekazania dokumentów. U nas obowiązuje wycofanie pojazdu z ruchu.
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
Możliwość czasowego wycofania pojazdów z ruchu przewidziano dla:
- samochodów ciężarowych i przyczep o dopuszczanej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
- autobusów
- pojazdów specjalnych
- ciągników samochodowych.
![Porzucony samochód](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/porzucony-samochod-1024x581.jpg)
Wyrejestrowanie jest realizowane na wniosek właściciela pojazdu złożony w urzędzie, w którym pojazd jest zarejestrowany. Samochód może zostać wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. W razie potrzeby – np. trudnej sytuacji ekonomicznej czy reorganizacji firmy – czas ten można wydłużyć.Art. 78a prawa o ruchu drogowym stanowi, że łączny czas wycofania pojazdu z ruchu nie może jednak przekroczyć 48 miesięcy.
Do „wyrejestrowania” pojazdu konieczne jest:
- wypełnienie wniosku o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu,
- dostarczenie do urzędu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu (jeżeli była wydana) oraz tablic rejestracyjnych.
Dowód i tablice rejestracyjne będą przechowywane przez urząd do momentu złożenia wniosku o przywrócenie pojazdu do ruchu.
Ile kosztuje czasowe „wyrejestrowanie” pojazdu?
Wycofanie samochodu na okres 2 miesięcy kosztuje 80 zł. Za każdy kolejny miesiąc trzeba dopłacić:
- 4 zł – w przypadku wyrejestrowania na 3-12 miesięcy,
- 2 zł – 13-24 miesięcy,
- 0,25 zł – 25-48 miesięcy.
Okresowe „wyrejestrowanie” samochodów osobowych
Obecnie z założenia nie jest możliwe czasowe wycofanie z ruchu samochodów osobowych. Taka procedura została przewidziana wyłącznie, gdy auto musi zostać naprawione po szkodzie istotnej lub w przypadku konieczności naprawy istotnych elementów konstrukcyjnych. Wycofanie z ruchu może nastąpić na okres od 3 do 12 miesięcy i nie może zostać przedłużony. Kolejne wycofanie może nastąpić po upływie trzech lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania, określony w ostatniej decyzji.
Podczas składania wniosku wydział komunikacji poprosi właściciela pojazdu o oświadczenie na piśmie, że wystąpiły w pojeździe szkody istotne lub samochód wymaga naprawy elementów nośnych konstrukcji. Za złożenie fałszywych zeznań grozi odpowiedzialność karna. Dodatkowo czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie zwalania z konieczności opłacania składek OC.
Redakcja poleca: Żółte tablice rejestracyjne. Jakie auto można zarejestrować na zabytek?
Wyrejestrowanie auta w Polsce
Nasze prawo przewiduje skreślenie auta z ewidencji jedynie w kilku przypadkach:
- kradzieży,
- wywozu albo sprzedaży za granicą,
- kasacji (zniszczenia) za granicą,
- trwałej utraty (na przykład w wyniku pożaru),
- przekazania do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania odpadów — jeśli nie wyrejestrujesz pojazdu, zrobi to urząd, gdy dostanie zaświadczenie ze stacji demontażu.
Oczywiście urząd poprosi o udokumentowanie sprzedaży czy kasacji pojazdu, a przynajmniej napisanie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Dodatkowo planowane jest wyczyszczenie systemu CEPiK z tzw. pojazdów archiwalnych, czyli takich, które od lat nie miały aktualizowanego statusu dotyczącego przeglądu czy polisy OC.
![stare auto](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/05/stary-samochod-1024x567.jpg)
Pojazd, który został wyrejestrowany, nie może zostać ponownie zarejestrowany.
Przewidziano jednak wyjątki.
Ponownie zarejestrowane mogą zostać pojazdy:
- odzyskane po kradzieży,
- zabytkowe,
- mające co najmniej 25 lat i uznane przez rzeczoznawcę za unikatowe bądź mające mają szczególne znaczenie dla historii motoryzacji,
- zostały wywiezione z kraju albo sprzedane za granicą,
- ciągniki i przyczepy rolnicze.
Data aktualizacji: 7.06.2024