NowościRozrywkaWszystkie generacje BMW M5. Którą wybierasz?

Wszystkie generacje BMW M5. Którą wybierasz?

W tym roku mija 40 lat od debiutu pierwszego BMW M5, a niedawno światło dzienne ujrzała jego kolejna odsłona. To dobra okazja, żeby przypomnieć wszystkie wcielenia tego szybkiego sedana.

Dziś BMW M5 ma dwóch głównych rywali w postaci Mercedesa-AMG E 53 Hybrid 4Matic oraz Audi RS 6. W latach 80. sytuacja była prostsza – „piątka” nie miała wówczas konkurencji. To właśnie auto z Monachium zapoczątkowało bowiem modę na supersedany. Połączenie eleganckiej limuzyny z mocnym silnikiem i sportowym zawieszeniem okazało się strzałem w dziesiątkę. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że M5 doczekało się już siedmiu generacji. Poniżej przybliżamy każdą z nich.

BMW M535i E12 (1979-1981)

Zanim znaczek M5 na stałe zagościł na pokrywie bagażnika bawarskiego sedana, w 1979 roku BMW zaprezentowało model M535i, zbudowany na bazie pierwszej generacji serii 5 (E12). Pod jego maską kryje się rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, który rozwija 218 KM i 310 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z 5-biegową ręczną skrzynią w układzie „dog leg” (jedynka do siebie i do tyłu), a moc trafia na tylne koła. Razem z niską masą własną (1430 kg) przekłada się to na przyspieszenie 0-100 km/h w 7,6 s i prędkość maksymalną wynoszącą 222 km/h. Łącznie zbudowano 1410 egzemplarzy tego modelu.

1 BMW M5 E28 (1985-1987)

Pierwsza odsłona M5 powstała na bazie drugiej generacji „piątki” (E28) i pojawiła się w 1985 roku. Inżynierowie z Monachium zamontowali w niej silnik 3.5 R6 pochodzący z wyścigowego BMW M1. Jednostka o oznaczeniu M88 została poddana szeregowi modyfikacji, dzięki którym dostarcza 286 KM i 340 Nm. Napęd nadal jest przekazywany na tył za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni. Taka konfiguracja pozwala na sprint do „setki” w 6,5 s od startu i prędkość maksymalną sięgającą 245 km/h. Wyprodukowano niecałe 2200 sztuk pierwszego M5.

2 BMW M5 E34 (1988-1995)

Drugie wcielenie M5 ponownie otrzymało rzędowy, 6-cylindrowy silnik, ale o większej pojemności (3,6 litra). Ta jednostka napędowa rozwija 315 KM i 360 Nm. W 1992 roku w ofercie pojawił się nowy, 3,8-litrowy motor, dostarczający 340 KM i 400 Nm, a dwa lata później wprowadzono 6-biegową ręczną skrzynię. 315-konna odmiana rozpędza się do 100 km/h w 6,3 s od startu, a 340-konna – w 5,9 s. W obu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. BMW M5 E34 jako pierwsze było dostępne również w wersji kombi (Touring). Łącznie sprzedano prawie 12 tysięcy egzemplarzy.

Ile kosztowało nowe BMW serii 5 E34 w 1993 roku?

3 BMW M5 E39 (1998-2003)

Wraz z premierą trzeciej generacji M5 pod maską tego modelu zaszła prawdziwa rewolucja – rzędowy sześciocylindrowiec został zastąpiony przez silnik V8 o pojemności 4,9 litra, wytwarzający 400 KM i 500 Nm. Z nowym „sercem” ten sportowy sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s, a maksymalnie może pojechać 250 km/h (ogranicznik). Tym razem zrezygnowano z wersji kombi. Wyprodukowano 20,5 tysiąca sztuk BMW M5 E39.

Używane BMW serii 5 E39 – opinie, typowe usterki

4 BMW M5 E60/E61 (2005-2010)

Czwarta odsłona M5 otrzymała największy silnik w historii modelu. Do napędu tego supersedana wykorzystano wolnossącą jednostkę 5.0 V10, generującą 507 KM i 520 Nm. O przekazywanie tej mocy na tylne koła dba 7-biegowa, zautomatyzowana skrzynia SMG. Sprint do „setki” zajmuje 4,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (za dopłatą można było przesunąć ogranicznik na 305 km/h). Ta generacja BMW M5 była oferowana jako sedan oraz kombi. Ta pierwsza wersja nadwoziowa była zdecydowanie popularniejsza – w sumie wyprodukowano 20,5 tysiąca egzemplarzy, z czego zaledwie 1025 stanowiła odmiana Touring.

Używane BMW serii 5 E60/E61 – opinie, typowe usterki

5 BMW M5 F10 (2011-2016)

Piąte wcielenie M5 jest pierwszym, które powstało w duchu downsizingu. W porównaniu z poprzednikiem silnik stracił dwa cylindry, za to zyskał dwie turbosprężarki. Nowa, 4,4-litrowa jednostka V8 biturbo legitymuje się mocą 560 KM i momentem obrotowym wynoszącym 680 Nm. Wersja M5 Competition dostarcza 575 KM, a limitowana edycja „30 Jahre M5” zapewnia aż 600 KM i 700 Nm z tego samego silnika. Przyspieszenie 0-100 km/h w 560-konnym M5 trwa 4,3 s, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. W Europie topowa „piątka” była dostępna wyłącznie z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Amerykańscy klienci mieli do wyboru także 6-biegową skrzynię ręczną.

Używane BMW serii 5 F10 – opinie, typowe usterki

6 BMW M5 F90 (2017-2023)

Szósta generacja BMW M5 wywołała sporo kontrowersji wśród zagorzałych fanów marki, ponieważ bawarscy inżynierowie postanowili wyposażyć tego supersedana w napęd na cztery koła xDrive. Dla fanów jazdy poślizgami przygotowano tryb 2WD, w którym cała moc trafia na tylne koła. Pod maską tego M5 znajdziemy podwójnie doładowany silnik 4.4 V8, rozwijający 600 KM i 750 Nm (625 KM w M5 Competition). Podstawowy model osiąga 100 km/h w 3,4 s od ruszenia, a wersja Competition jest o 0,1 s szybsza. Ogranicznik maksymalnej prędkości może być ustawiony na 250 km/h lub 305 km/h.

BMW 530e iPerformance – nasz test

7 BMW M5 G90 (2024-obecnie)

Siódma odsłona BMW M5 została oficjalnie przedstawiona w czerwcu 2024 roku i wzbudziła niemałe kontrowersje. Wszystko z powodu zmiany napędu – z w pełni spalinowego na hybrydowy typu plug-in. W efekcie powstała najmocniejsza „piątka” w historii, która za sprawą 4,4-litrowego, podwójnie turbodoładowanego V8 współpracującego z silnikiem elektrycznym dostarcza aż 727 KM i 1000 Nm. Przekłada się to na sprint do „setki” w 3,5 sekundy od startu i prędkość maksymalną 250 km/h (305 km/h z pakietem M Driver) oraz możliwość pokonania prawie 70 km na samym prądzie.

Nowe BMW M5 (2025) – oficjalne zdjęcia i informacje

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji