NowościAktualnościAudi RS 3 znów na szczycie. Pobiło rekord toru Nurburgring

Audi RS 3 znów na szczycie. Pobiło rekord toru Nurburgring

Odświeżone Audi RS 3 udowodniło niedawno, że na Nurburgringu nie ma sobie równych. Dowiedz się więcej na ten temat.

Czwarta generacja Audi A3 (oznaczenie producenta: 8Y) jest na rynku od 2020 roku, a w marcu tego roku przeszła lifting. Teraz przyszła kolej na modernizację topowego wariantu RS 3, który przechodzi właśnie intensywne testy przed sierpniową premierą.

Wciąż zakamuflowany prototyp odwiedził ostatnio słynny niemiecki tor Nurburgring, skąd wrócił z nowym rekordem okrążenia w kategorii aut kompaktowych. Odświeżone Audi RS 3 pokonało Północną Pętlę w czasie 7 min 33,123 s, o ponad 5 sekund wyprzedzając dotychczasowego lidera, BMW M2 Coupe. Ponadto zameldowało się na mecie o ponad 7 sekund wcześniej w porównaniu z dotychczasowym modelem. Zarówno w 2021 roku, jak i obecnie za kierownicą RS 3 siedział ten sam kierowca – Frank Stippler. Postęp można zatem uznać za imponujący.

Audi RS 3 (2025)

Producent z Ingolstadt nie ujawnia jeszcze zbyt wielu szczegółów na temat poprawionego RS 3, ale zdradził, z czego wynika tak znaczące skrócenie czasu okrążenia toru Nurburgring. Wbrew pozorom nie jest to zasługa poprawionych osiągów – hot hatch Audi po liftingu wciąż korzysta z 5-cylindrowego silnika o mocy 400 KM i momencie obrotowym 500 Nm.

Audi RS 3 (2025)

Przygotowując się do odświeżenia Audi RS 3, inżynierowie skupili się na optymalizacji zachowania auta na zakrętach. W związku z tym przyjrzeli się m.in. systemowi zmiennego rozdziału siły napędowej pomiędzy tylnymi kołami oraz ESP, a także charakterystyce opcjonalnego zawieszenia adaptacyjnego.

„To był klucz do naszego sukcesu. Dzięki precyzyjnej konfiguracji, obejmującej wektorowanie momentu hamującego, nowe RS 3 jeszcze chętniej wchodzi w zakręty. Pozwala to na wcześniejsze i lepsze ustawienie samochodu pod kątem wyjścia z łuku. Efektem jest mniejszy kąt skrętu wymagany od wierzchołka do wyjścia z zakrętu, co prowadzi do mniejszego tarcia i umożliwia wcześniejsze przyspieszenie oraz uzyskanie większego pędu i wyższej prędkości przed kolejną prostą” – wyjaśnił Frank Stippler.

Na poniższym nagraniu można zobaczyć, jak wyglądał rekordowy przejazd nowego Audi RS 3:

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji