Niektórzy kierowcy spotkali się z terminem „indeks nośności opony”, ale nie zawsze wiedzą, co on dokładnie oznacza. Rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
Indeks nośności opony to jeden z kilku parametrów, na jaki trzeba zwracać uwagę podczas doboru ogumienia do swojego samochodu. Jest to parametr bezpośrednio przekładający się na bezpieczeństwo podróżowania, stąd w żadnym wypadku nie można go ignorować lub dobierać „na oko”. Czym jest indeks nośności opony i jak go odczytać z oznaczeń na oponie? Co oznaczają poszczególne indeksy nośności? Wszystko wyjaśniamy poniżej.
Indeks nośności opon. Co to jest?
Za pomocą indeksu nośności opony określa się maksymalne obciążenie, jakie może „przyjąć na siebie” opona w pojeździe, by nie utraciła nic ze swoich parametrów i właściwości. Bardzo często występuje on z indeksem prędkości opony, który z kolei informuje o maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się opona, by owych właściwości nie utracić. Jak można się domyśleć, indeks nośności przeważnie znacznie różni się w poszczególnych typach samochodów. Powinien być on większy w pojazdach przystosowanych do przewozu towarów lub większej liczby osób, natomiast w małych autach nie ma potrzeby „znoszenia” dużych ciężarów i tym samym indeks nośności opony będzie mniejszy. Producent samochodu ustala indeks nośności opony w oparciu o bardziej obciążoną oś pojazdu.
Jak odczytać indeks nośności opony?
Indeks nośności opony zawsze określany jest w formie dwu- lub trzycyfrowej liczby umieszczonej za oznaczeniem rozmiaru opony (np. 205/55 R16). Często jest połączony z indeksem prędkości, który ma postać litry lub litery z cyfrą (np. H, T, V, A1). W popularnych samochodach osobowych zazwyczaj spotkamy się z indeksami nośności wynoszącymi ok. 80-100, natomiast w pojazdach ciężarowych mogą one wynosić nawet 150 lub więcej. I tak w przykładowym oznaczeniu opony „185/55 R15 82T” indeks nośności opony określony jest liczbą 82.
Liczby mówiące o indeksie nośności opony nie informują jednak, że każda opona jest w stanie zachować parametry przy obciążeniu przykładową masą 80 czy 100 kg. Każda wartość indeksu nośności posiada swój odpowiednik wagowy, który jest kilka razy większy. Przykładowo – indeks nośności 82 mówi o maksymalnym obciążeniu opony wynoszącym 475 kg, a 94 – 670 kg. Mnożąc indeks nośności razy liczbę opon w pojeździe (czyli, w przypadku samochodu osobowego – 4) otrzymamy wartość zbliżoną do maksymalnej masy całkowitej pojazdu.
Tak przedstawia się szczegółowa rozpiska nośności opony dla poszczególnych indeksów:
Indeks nośności | Nośność opony | Indeks nośności | Nośność opony | Indeks nośności | Nośność opony |
---|---|---|---|---|---|
45 | 165 kg | 77 | 412 kg | 109 | 1030 kg |
46 | 170 kg | 78 | 425 kg | 110 | 1060 kg |
47 | 175 kg | 79 | 437 kg | 111 | 1090 kg |
48 | 180 kg | 80 | 450 kg | 112 | 1120 kg |
49 | 185 kg | 81 | 462 kg | 113 | 1150 kg |
50 | 190 kg | 82 | 475 kg | 114 | 1180 kg |
51 | 195 kg | 83 | 487 kg | 115 | 1215 kg |
52 | 200 kg | 84 | 500 kg | 116 | 1250 kg |
53 | 206 kg | 85 | 515 kg | 117 | 1285 kg |
54 | 212 kg | 86 | 530 kg | 118 | 1320 kg |
55 | 218 kg | 87 | 545 kg | 119 | 1360 kg |
56 | 224 kg | 88 | 569 kg | 120 | 1400 kg |
57 | 230 kg | 89 | 580 kg | 121 | 1450 kg |
58 | 236 kg | 90 | 600 kg | 122 | 1500 kg |
59 | 234 kg | 91 | 615 kg | 123 | 1550 kg |
60 | 250 kg | 92 | 630 kg | 124 | 1600 kg |
61 | 257 kg | 93 | 650 kg | 125 | 1650 kg |
62 | 265 kg | 94 | 670 kg | 126 | 1700 kg |
63 | 272 kg | 95 | 690 kg | 127 | 1750 kg |
64 | 280 kg | 96 | 710 kg | 128 | 1800 kg |
65 | 290 kg | 97 | 730 kg | 129 | 1850 kg |
66 | 300 kg | 98 | 750 kg | 130 | 1900 kg |
67 | 307 kg | 99 | 775 kg | 131 | 1950 kg |
68 | 315 kg | 100 | 800 kg | 132 | 2000 kg |
69 | 325 kg | 101 | 825 kg | 133 | 2060 kg |
70 | 335 kg | 102 | 850 kg | 134 | 2120 kg |
71 | 345 kg | 103 | 875 kg | 135 | 2180 kg |
72 | 355 kg | 104 | 900 kg | 136 | 2240 kg |
73 | 365 kg | 105 | 925 kg | 137 | 2300 kg |
74 | 375 kg | 106 | 950 kg | 138 | 2360 kg |
75 | 387 kg | 107 | 975 kg | 139 | 2430 kg |
76 | 400 kg | 108 | 1000 kg | 140 | 2500 kg |
Jak dobrać właściwy indeks nośności opony?
By nie mieć wątpliwości co do prawidłowości indeksu nośności opon w naszym pojeździe, warto sprawdzić jego dopuszczalne wartości w instrukcji obsługi lub na tabliczce/naklejce, z reguły umieszczonej na słupku drzwi kierowcy lub pod klapką kryjącą wlew paliwa. Dobrą wskazówką będą także dotychczasowe opony, które chcemy zmienić: najlepiej po prostu dobrać taki sam indeks nośności, pod warunkiem że nie kupujemy mniejszych, większych, szerszych lub węższych opon. Gdy chcemy kupić inne ogumienie, weźmy pod uwagę akceptowane przez producenta rozmiary i indeksy nośności oraz prędkości.
Dobór opon z mniejszym lub większym niż dopuszczalny indeksem nośności zawsze będzie miał negatywne konsekwencje – mniej lub bardziej poważne. Ogumienie ze zbyt dużym indeksem nośności przyczyni się do skrócenia żywotności elementów zawieszenia i hamulców oraz najprawdopodobniej zwiększy zużycie paliwa samochodu przy spadku komfortu jazdy. Dobór zbyt niskiego indeksu nośności może się z kolei skończyć wystrzeleniem opony, jeśli nadmiernie ją przeładujemy. Poza tym, jeżdżąc z takimi oponami narażamy się na mandat i ryzyko trudności z wypłaceniem odszkodowania w razie wykrycia przez ubezpieczyciela obecności opon o parametrach nie zalecanych przez producenta auta.
Polecamy również: