Generacja B bywa uznawana za najpraktyczniejszą ze wszystkich Zafir. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Opla Zafirę B?
Opel zmienił spojrzenie na Zafirę, gdyż obecnie jest to po prostu osobowa odmiana samochodu dostawczego. Dawniej jednak był to prawdziwy kompaktowy minivan, wyposażony – w dwóch pierwszych wcieleniach – w innowacyjny system składania foteli 3. rzędu (Flex7). W Zafirze A i opisywanej Zafirze B stanowił wyposażenie standardowe i nie ograniczał pojemności bagażnika (siedzenia sprytnie chowały się częściowo pod kanapę 2. rzędu). Zawsze mieści on 645 l z możliwością powiększenia do 1820 l, zyskując płaską podłogę przedziału bagażowego. Samochód dzisiaj nieco odstrasza przestarzałym wyglądem kokpitu i mało finezyjnym kształtem nadwozia, niemniej, jeśli komuś chodzi głównie o funkcjonalność ,Zafira B nadal może być interesującym autem. Zwłaszcza gdy dysponujemy ograniczonym budżetem na zakup.
Z jakim silnikiem warto kupić używanego Opla Zafirę B? Sprawdźmy, jakie jednostki napędzają to auto.
Używany Opel Zafira B – silniki benzynowe
- 1.6 Twinport (105 KM)
- 1.6 EcoTec (115 KM)
- 1.8 (120 KM)
- 1.8 EcoTec (140 KM)
- 2.0 Turbo (200 KM, 240 KM)
- 2.2 Direct (150 KM)
W Zafirze B przeważały benzynowe silniki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Na przestrzeni lat montowano dwie odmiany jednostek 1.6 i 1.8. Pierwsze z nich rozwijają 105 KM (Twinport) lub 115 KM (EcoTec), natomiast 1.8 generuje 120 KM (wprowadzony w 2013 r. w Zafirze Family produkowanej równolegle z Zafirą C) lub 140 KM (EcoTec). Były jednak dwa wyjątki. W 2.2 Direct (150 KM) spotkamy bezpośredni wtrysk paliwa, natomiast odmiany 2-litrowe mają turbosprężarkę. Rozwijają 200 KM lub 240 KM w Zafirze OPC. Uchodzą one za najbardziej paliwożerne, gdyż średnio potrafią spalać ok. 11-13 l/100 km. W przypadku wariantów 1.6/1.8/2.2 trzeba się nastawić bardziej na 8-10 l/100 km, więc wciąż niemało. Niestety, sporo silników Opla nie toleruje instalacji gazowych. Mowa o wszystkich 2.0 i 2.2, a także nowszych 1.6 i 1.8 (po 2010 r.; oznaczenia A16XER i A18XER). W ofercie była jednak wersja 1.8 z fabryczną instalacją LPG. Z usterek warto odnotować awaryjny rozrząd w 2.2 Direct, problematyczne klapki dolotu w 1.6 Twinport i przytykanie się kanałów olejowych w 1.8/140 KM. We wszystkich zdarzają się usterki cewek zapłonowych i spalanie oleju silnikowego. Jako ciekawostkę warto przytoczyć odmianę fabrycznie dostosowaną do zasilania gazem ziemnym (1.6 CNG/94 KM).
Silnik | 1.6 Twinport | 1.6 EcoTec | 1.8 | 1.8 EcoTec |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 105 KM | 115 KM | 120 KM | 140 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 155 Nm | 175 Nm | 175 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,3 s | 13,4 s | 12,1 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 176 km/h | 185 km/h | 186 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Silnik | 2.2 Direct | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo (OPC) |
---|---|---|---|
Pojemność | 2198 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 150 KM | 200 KM | 240 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 262 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,0 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 225 km/h | 231 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,5 l/100 km | 9,5 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Używany Opel Zafira B – silniki Diesla
- 1.7 CDTI (110 KM, 125 KM)
- 1.9 CDTI (100 KM, 120 KM, 150 KM)
Do Zafiry B trafiały turbodiesle 1.7 CDTI od Isuzu, generujące 110 lub 125 KM. Oferowano także jednostkę Fiata – 1.9 CDTI w trzech wersjach mocy: 100, 120 lub 150 KM. Wszystkie mają dość skomplikowany osprzęt opierający się na turbosprężarce ze zmienną geometrią, DPF-ie i kole dwumasowym. Na miejscu jest również pasek rozrządu, którego trzeba wymieniać co 120 tys. km. Wysokoprężne Zafiry dla odmiany są dość oszczędne, gdyż zadowalają się ok. 6-7 l/100 km w cyklu mieszanym, niezależnie od wersji mocy silnika. Dręczy je jednak sporo awarii. W jednostkach 1.7 CDTI zapycha się filtr cząstek stałych i psuje się zawór sterowania turbiną, natomiast w 1.9 CDTI urywają się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze dolotowym i szwankuje zawór EGR. Nie można wykluczać spalania oleju i zużycia eksploatacyjnego koła dwumasowego.
Silnik | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI |
---|---|---|
Pojemność | 1686 cm³ | 1686 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 110 KM | 125 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 12,3 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 189 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Silnik | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 100 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,1 s | 12,2 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 186 km/h | 202 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Używany Opel Zafira B – który silnik wybrać?
W ogłoszeniach dotyczących używanych Zafir B przeważają egzemplarze z silnikami benzynowymi. Właśnie one powinny zapewnić bardziej przewidywalną eksploatację, choć będą przy okazji sporo palić i zazwyczaj nie będą tego rekompensować dobrymi osiągami (poza 2.0 Turbo). Diesle zwykle mają za sobą ogromne przebiegi, przy których może się już zepsuć praktycznie wszystko. Warto je rozważyć z pewnego źródła lub jeśli mają udokumentowaną historię serwisową.