Pierwsza generacja Cee’da wciąż licznie występuje na rynku wtórnym. Z jakim silnikiem warto kupić ten samochód?
Minęło już sporo lat od debiutu Kii Cee’d I. Samochód zdobył u nas uznanie, czego najlepszym dowodem jest długoletnia służba w polskiej policji. Auto symbolizowało nową jakość marki Kia, a kolejne lata tylko potwierdzały wysoką trwałość i żywotność koreańskiego samochodu kompaktowego. W odróżnieniu od bliźniaczego modelu spod znaku Hyundaia (i30 I), Cee’da oferowano w wersji 3-drzwiowej (Pro_cee’d), a wersja kombi (SW) ma taki sam rozstaw osi jak hatchbacki (w i30 kombi wydłużono go o 5 cm). Może się ona pochwalić naprawdę obszernym, 534-litrowym bagażnikiem (pozostałe odmiany zmieszczą 340 l). Do obydwu aut trafiły te same silniki, choć niektóre przewidywano tylko do Kii. Z jaką jednostką napędową warto rozważyć ten już nieco leciwy model z drugiej ręki?
Używana Kia Cee’d I – silniki benzynowe
- 1.4 CVVT (90 KM, 109 KM)
- 1.6 CVVT (126 KM)
- 2.0 CVVT (143 KM)
W Cee’dzie I jeszcze nie oferowano benzynowych silników z turbosprężarką. Jej brak po części rekompensuje obecność systemu zmiennych faz rozrządu (CVVT) i w efekcie mało kto narzeka na parametry przyspieszania czy elastyczności. Chyba że mowa o bazowym silniku 1.4 CVVT (90 KM), który osiąga 100 km/h w 13 sekund. Zauważalnie lepiej jeździ jego odmiana o mocy 109 KM, jak i 126-konny 1.6 CVVT. Obydwie te jednostki wyposażono w łańcuchowy napęd rozrządu. Nie jest on całkowicie bezawaryjny. Warto kontrolować jego naciąg lub wymienić cały zestaw, gdy dojdzie do nadmiernego rozciągnięcia łańcucha. Paskowy rozrząd zastosowano jedynie w najmocniejszej odmianie 2.0 CVVT o mocy 143 KM (trzeba go wymieniać co 60 tys. km). Awarie jednostek Kii zazwyczaj ograniczają się do silniczków krokowych, cewek zapłonowych i sprzęgieł. Można się po nich spodziewać spalania ok. 7-8 l/100 km w cyklu mieszanym. Niektórzy zamontowali do nich instalacje LPG, które w rzeczywistości tylko nieznacznie podwyższają zużycie paliwa. Koreańskie silniki nie posiadają jednak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, wskutek czego trzeba regularnie zlecać regulację zaworów (zwłaszcza w autach z LPG). Benzynowe jednostki zestawiano tylko i wyłącznie z 5-biegowymi skrzyniami, a wersje 1.6 i 2.0 – także z 4-biegowymi automatami.
Silnik | 1.4 CVVT | 1.4 CVVT | 1.6 CVVT | 2.0 CVVT |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1396 cm³ | 1396 cm³ | 1591 cm³ | 1975 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 126 KM | 143 KM |
Maks. moment | 136 Nm | 137 Nm | 154 Nm | 186 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 11,6 s | 10,8 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 187 km/h | 192 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Używana Kia Cee’d I – silniki Diesla
- 1.6 CRDi (90 KM, 115 KM, 128 KM)
- 2.0 CRDi (140 KM)
Gamę odmian wysokoprężnych w dużej mierze oparto na udanych jednostkach 1.6 CRDi. W dwóch bazowych wersjach (90 KM i 115 KM) pozbawione są koła dwumasowego i, do 2010 r., filtra cząstek stałych. Ten od początku montowano do wariantu 128-konnego, który pojawił się w gamie właśnie w 2010 roku, zastępując wersję 2.0 CRDi (140 KM). Ten silnik jako jedyny diesel posiada paskowy napęd rozrządu, którego należy wymieniać co 140 tys. km (choć nic nie zaszkodzi skrócić ten dystans lub zlecić kontrolę po 100 tys. km). Łańcuchy w 1.6 CRDi potrafią się wyciągać, dlatego także w nich lepiej co jakiś czas sprawdzić kondycję rozrządu. Typowe usterki Cee’dów z dieslami tyczą się turbosprężarek (wszystkie mają zmienną geometrię łopatek) i sprzęgieł (na szczęście niedrogich w odmianach o mocy 90/115 KM). Rzeczywiste zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 5,5-6 l/100 km w cyklu mieszanym dla odmian 1.6 CRDi lub 6,5-7 l/100 km w przypadku 2.0 CRDi. Wszystkie jednostki wysokoprężne zestawiano z przekładniami 6-biegowymi, natomiast wersje 115/128 KM opcjonalnie konfigurowano z 4-biegowymi automatami.
Silnik | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1582 cm³ | 1582 cm³ | 1582 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 90 KM | 115 KM | 128 KM | 140 KM |
Maks. moment | 235 Nm | 260 Nm | 260 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 11,4 s | 11,0 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 188 km/h | 197 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Używana Kia Cee’d I – który silnik wybrać?
Każdy silnik doskonale zniósł próbę czasu i wysokich przebiegów, dlatego nie trzeba się szczególnie zastanawiać, jaką jednostkę wybrać w używanym Cee’dzie. Optimum stanowią wersje 1.6 CVVT i 1.6 CRDi 115/128 KM, natomiast do użytku w mieście z powodzeniem wystarczą warianty 90-konne. Nie trzeba szczególnie szukać wariantów 2-litrowych, gdyż niewiele lepsze osiągi okupują zauważalnie wyższym spalaniem.