Focus II powstawał w czasach, gdy producenci oferowali szeroki wachlarz wersji nadwoziowych i silnikowych. Jaką jednostkę napędową wybrać w tym modelu?
Patrząc na dzisiejsze, skromne możliwości wyboru wariantów nadwozia czy jednostek napędowych w samochodach, rozpiętość konfiguracji Forda Focusa II robi niemałe wrażenie. Auto występowało jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi i coupe- cabrio (CC), natomiast pod maską miało całą plejadę silników benzynowych i diesli, o szerokim spektrum mocy. Nie mogło zabraknąć odmian usportowionych ST (226 KM) i RS, rozwijających rekordowe wówczas 350 KM. Focus dał się przy tym poznać jako auto o stosunkowo solidnej mechanice i ponadprzeciętnych właściwościach jezdnych. Trudno mieć zastrzeżenia do jakości wykonania czy możliwości transportowych, a w tym przedziale cenowym zachowawcza stylistyka schodzi na daleki plan.
Z jakim silnikiem warto kupić, bądź co bądź, niemłodego już Forda Focusa II? Poniżej opisujemy wszystkie jednostki napędowe tego samochodu.
Używany Ford Focus II – silniki benzynowe
- 1.4 16V (80 KM)
- 1.6 16V/Ti-CVT (101 KM, 115 KM)
- 1.8 16V (125 KM)
- 2.0 16V (145 KM)
- 2.5 R5 (226 KM, 305 KM, 350 KM)
Paletę silników benzynowych Focusa II zdominowały jednostki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Otwiera ją 80-konny 1.4 16V, następnie oferowano 101-konnego 1.6 16V oraz 115-konnego 1.6 Ti-CVT ze zmiennymi fazami rozrządu. Wyżej pozycjonowano dwa silniki z łańcuchem rozrządu (pozostałe mają pasek) – 1.8 16V (125 KM) oraz 2.0 16V (145 KM). Pod maski usportowionych Focusów trafiał 5-cylindrowy, turbodoładowany 2.5 o mocy 226 KM (ST) lub 305/350 KM (RS). Najogólniej mówiąc, wszystkie jednostki napędowe Forda przeciętnie znoszą zasilanie LPG – a szkoda, bo nie grzeszą oszczędnym charakterem (palą ok. 8-10 l/100 km w cyklu mieszanym). Aby nie narobić sobie kłopotów, warto często regulować zawory i zainwestować w lubryfikację LPG. Przeciętną trwałość reprezentują paski rozrządu odmian 1.4 i 1.6, możliwe są też awarie kół zmiennych faz rozrządu w 1.6 Ti-VCT. Warto jeszcze nastawić się na niedomagania alternatorów i sond lambda oraz spalanie oleju silnikowego. Pewną wadę stanowi obligatoryjna konfiguracja wszystkich silników (poza tych w ST i RS) z 5-biegowymi skrzyniami. Do odmian 1.6/101 KM i 2.0/145 KM opcjonalnie przewidziano 4-biegowe automaty.
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 1.6 Ti-VCT | 1.8 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1388 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 80 KM | 101 KM | 115 KM | 125 KM |
Maks. moment | 124 Nm | 150 Nm | 155 Nm | 165 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,1 s | 11,9 s | 10,8 s | 10,3 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Silnik | 2.0 16V | 2.5 R5 (ST) | 2.5 R5 (RS) | 2.5 R5 (RS500) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1999 cm³ | 2521 cm³ | 2521 cm³ | 2521 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 145 KM | 226 KM | 305 KM | 350 KM |
Maks. moment | 185 Nm | 320 Nm | 440 Nm | 460 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 6,8 s | 5,9 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 241 km/h | 263 km/h | 265 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 9,3 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,9 l/100 km |
Używany Ford Focus II – silniki Diesla
- 1.6 TDCi (90 KM, 109 KM)
- 1.8 TDCi (115 KM)
- 2.0 TDCi (110 KM, 136 KM)
Ford w dużej mierze montował do Focusa II turbodiesle od PSA – 1.6 TDCi (90/109 KM) i 2.0 TDCi (110/136 KM). Do 2006 roku oferował „swoją” jednostkę wysokoprężną 1.8 TDCi (115 KM), która słynie z głośnej pracy i stosunkowo wysokiej awaryjności (szybko zużywa się koło dwumasowe). Francuskie silniki są bez wątpienia cichsze i milsze „w obyciu”, a przy tym odznaczają się większą trwałością. Usterki jednak się zdarzają – mowa m.in. o zatarciach turbosprężarek i nieszczelnościach podkładek pod wtryskiwaczami w 1.6 TDCi lub zaworów EGR w 2.0 TDCi. Silniki 1.8 TDCi nie doczekały się montowania filtrów cząstek stałych, natomiast 90-konny 1.6 TDCi ma uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego, DPF-u i turbo ze zmienną geometrią (jest stała). Warianty 1.6 uchodzą za najoszczędniejsze, średnio zadowalając się ok. 5,5-6 l/100 km. W 1.8/2.0 TDCi trzeba się nastawić bardziej na 6,5-7 l/100 km w cyklu mieszanym. 6-biegowe skrzynie ręczne, jak i opcjonalne automatyczne przekładnie dwusprzęgłowe, przewidziano tylko do 2.0 TDCi. Co ciekawe, do 109-konnego 1.6 TDCi istniała możliwość zamówienia skrzyni CVT.
Silnik | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi | 1.8 TDCi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1753 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 115 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 240 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,9 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 188 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,2 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 110 KM | 136 KM |
Maks. moment | 265 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Używany Ford Focus II – który silnik wybrać?
Generalnie, w tak leciwym już aucie jak Focus nie można się nastawiać na stuprocentową bezawaryjność – usterki wynikają po prostu z zazwyczaj dużych przebiegów tych samochodów. Rozrządowe problemy nie powinny skreślać jednostek benzynowych 1.4/1.6: wystarczy zweryfikować, czy pasek był niedawno wymieniany, lub wynegocjować rabat na wymianę we własnym zakresie. Wersje 1.8 i 2.0 mogą trochę przytłoczyć spalaniem w mieście. Spośród diesli lepiej wybrać któregoś z francuskich. Najniższe koszty eksploatacji zapewni 1.6 TDCi.