Fiat może się pochwalić obszerną gamą samochodów zelektryfikowanych. Zobaczmy, jakie hybrydowe Fiaty są obecnie w ofercie.
Fiat na przestrzeni lat mocno rozwinął ofertę aut zelektryfikowanych – do tego stopnia, że w gamie włoskiej marki nie ma już samochodu napędzanego wyłącznie silnikiem spalinowym. Paletę zdominowały warianty hybrydowe, które oferowane są w aż czterech modelach włoskiej marki: 500, Pandzie, Tipo i 600. W niedalekiej przyszłości dołączy do nich kolejny (Grande Panda), a hybrydowa „500-tka” doczeka się nowej generacji.
Co ciekawe, niemal każdy z hybrydowych Fiatów może się pochwalić innym źródłem napędu. Wszystkie nastawione są na zmniejszenie zużycia paliwa (głównie w warunkach miejskich), ale miłym skutkiem ubocznym jest także poprawa osiągów (w porównaniu do odmian spalinowych). W efekcie hybrydowe Fiaty będą świetnym wyborem dla osób chcących poznać tajniki elektromobilności, ale jednocześnie pilnujących wydatków i preferujących to, co sprawdzone w motoryzacji. Przyjrzymy się wszystkim Fiatom z napędem hybrydowym.
Fiat 500 Hybrid
Najmniejszy Fiat od kilku lat oferowany jest z układem napędowym 1.0 Hybrid, który zastąpił w gamie długo wytwarzaną odmianę benzynową 1.2. Składa się on z 3-cylindrowej jednostki spalinowej o pojemności 999 cm³, rozwijającej 70 KM. Elektryczna część napędu obejmuje ok. 5-konny rozrusznik zintegrowany z alternatorem (BSG), który zasila mały akumulator (0,53 kWh), który znajduje się pod fotelem. Biorąc to pod uwagę, Fiat 500 Hybrid w zasadzie jest mikrohybrydą, która co prawda nie jest w stanie samodzielnie poruszać się w trybie bezemisyjnym, ale dzięki swojej charakterystyce sprzyja ona ograniczeniu zużycia paliwa przy jednoczesnym wzroście komfortu podróżowania.
Układ mild hybrid przejmuje w 500 Hybrid rolę systemu start-stop, a więc wyłącza silnik w momentach gdy nie ma zapotrzebowania na moc (np. w korkach). Urządzenie BSG jest na tyle udoskonalone, że potrafi zgasić silnik już w momencie dojeżdżania do skrzyżowania (o ile prędkość nie przekracza 30 km/h, a kierowca wrzuci bieg neutralny). Późniejsze uruchomienie następuje sprawniej niż w przypadku typowych systemów start-stop. Niewielka, elektryczna część napędu zapewnia dodatkowy „zastrzyk” mocy w momencie nabierania prędkości, poprawiając elastyczność auta i czyniąc jazdę płynniejszą niż w przypadku tradycyjnego napędu spalinowego.
Fiat 500 | |
---|---|
Dł./szer./wys. | 3,57/1,62/1,49 m |
Rozstaw osi | 2,30 m |
Pojemność bagażnika | 185 l |
Fiat 500 Hybrid – dane techniczne | |
Silnik | 1.0 Hybrid |
Pojemność | 999 cm³ |
Maks. moc | 70 KM |
Maks. moment | 92 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | ręczna, 6-biegowa |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s |
Prędkość maks. | 167 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km |
Fiat 500 Hybrid oferowany jest jako 3-drzwiowy hatchback i cabrio ze zwijanym, materiałowym dachem. Ceny startują od 61 000 zł za hatchbacka i 70 000 zł za 500 Cabrio. Bogatsza odmiana wyposażeniowa Dolcevita została wyceniona na 69 500 zł (hatchback) i 77 500 zł (Cabrio).
Fiat Panda Hybrid
W hybrydowej Pandzie pracuje dokładnie ten sam układ mild hybrid, którego opisaliśmy wyżej w „500-tce”. Choć 70 KM w dzisiejszych czasach już nie imponuje (nawet jeśli ma drobne elektryczne „wsparcie”), silnik 1.0 Hybrid w rzeczywistości sprawia wrażenie mocniejszego, niż sugerowałyby to tabele z danymi technicznymi. Cechuje go też przyjemna i łagodna – nie tylko jak na jednostkę 3-cylindrową – charakterystyka pracy. Kolejna zaleta tkwi w konfigurowanej z odmianą hybrydową skrzynią biegów. Fiat Panda Hybrid (jak i 500 Hybrid) obligatoryjnie łączone są z przekładniami 6-biegowymi, a to pozwala istotnie zmniejszyć zużycie paliwa poza miastem.
Więcej na temat układu 1.0 Hybrid w Fiatach Panda i 500
Osiągi i spalanie Fiata Pandy i 500 Hybrid prezentują się na bardzo podobnym poziomie. Panda standardowo oferowana jest w bardziej praktycznej wersji 5-drzwiowej kryjącej ustawny bagażnik o pojemności 225 l. Za sprawą zwiększonej względem 500 wysokości dobrze sprawdzi się jako środek transportu do miasta dla osób o słusznym wzroście, a nawet sporadycznie może przyjąć rolę auta rodzinnego. Ciekawe uzupełnienie oferty stanowi „bojowy” wariant Cross, który poza zmianami w wyglądzie proponuje bogatsze wyposażenie.
Fiat Panda | |
---|---|
Dł./szer./wys. | 3,67/1,67/1,55 m |
Rozstaw osi | 2,30 m |
Pojemność bagażnika | 225 l |
Fiat Panda Hybrid – dane techniczne | |
Silnik | 1.0 Hybrid |
Pojemność | 999 cm³ |
Maks. moc | 70 KM |
Maks. moment | 92 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | ręczna, 6-biegowa |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,9 s |
Prędkość maks. | 164 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km |
Cennik Fiata Pandy Hybrid otwiera kwota 65 900 zł. Za wersję Cross trzeba zapłacić nieco więcej, bo 79 900 zł.
Fiat Tipo Hybrid
Elektryfikacja nie ominęła też kompaktowego modelu Fiata. Do Tipo, bo o nim mowa, zaprzęgnięto układ hybrydowy oparty na benzynowym, 4-cylindrowym silniku 1.5 FireFly o mocy 130 KM. Po stronie komponentów „na prąd” znalazła się jednostka elektryczna o mocy 15 kW, czyli ok. 20 KM. Również ma ona za zadanie „wspierać” część spalinową w momencie nabierania prędkości i odzyskiwać energię poprzez hamowanie silnikiem (trafia do akumulatora o pojemności 0,8 kWh). W odróżnieniu od napędów hybrydowych w 500 i Pandzie, ten w Tipo potrafi poruszać się wyłącznie w trybie EV – do tego stopnia, że producent deklaruje aż 62% jazdy miejskiej w trybie bezemisyjnym.
Elektryczna część napędu przejmuje „stery” głównie wtedy, gdy auto pełza lub wykonuje parkingowe manewry. Dba o to rozbudowana elektronika, m.in. tryb e-creeping (ruszanie bez angażowania silnika spalinowego), e-launch (kontynuacja jazdy w trybie elektrycznym), e-queuering (bezemisyjna jazda w korku) i e-parking (faworyzowanie silnika elektrycznego podczas manewrowania na 1. i wstecznym biegu). Hybrydowy Fiat Tipo obligatoryjnie konfigurowany jest z 7-biegową skrzynią automatyczną pozwalającą na poruszanie się w optymalnym zakresie obrotów przy dużych prędkościach. Podwyższa przy tym komfort jazdy w gęstym ruchu miejskim.
Fiat Tipo Hatchback | Fiat Tipo Kombi | |
---|---|---|
Dł./szer./wys. | 4,37/1,79/1,50 m | 4,57/1,79/1,51 m |
Rozstaw osi | 2,64 m | 2,64 m |
Pojemność bagażnika | 440 l | 550 l |
Fiat Tipo Hybrid – dane techniczne | ||
Silnik | 1.5 Hybrid | 1.5 Hybrid |
Pojemność | 1469 cm³ | 1469 cm³ |
Maks. moc | 130 KM | 130 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 7-biegowa |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 207 km/h | 206 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Hybrydowego Fiata Tipo można kupić jako hatchbacka i kombi. Ceny startują od 114 390 zł za hatchbacka i 116 100 zł za wariant kombi. W ofercie znajduje się także podwyższona odmiana Cross oraz serie specjalne RED i Garmin.
Fiat 600 Hybrid
Produkowany w Polsce Fiat 600 także doczekał się odmiany hybrydowej. Dla niego zarezerwowano układ mild hybrid z 3-cylindrowym silnikiem spalinowym 1.2 Turbo o mocy 100 KM. Współpracuje ze stosunkowo mocną, jak na ten rodzaj układu hybrydowego, jednostką elektryczną rozwijającą 29 KM. Zespół napędowy obejmuje także automatyczną skrzynię biegów o 6 przełożeniach i podobne rozwiązania techniczne, jak te zastosowane w Fiacie Tipo Hybrid.
Dlaczego hybrydowy Fiat 600 to idealny miejski crossover?
Również Fiat 600 Hybrid potrafi bowiem samodzielnie ruszać i jeździć w trybie bezemisyjnym: co prawda w ograniczonym zakresie (do 1 kilometra z prędkością do 30 km/h), ale z reguły dystans ten jest wystarczający do wypracowania istotnych oszczędności na paliwie w gęstym ruchu miejskim. Tryby e-launch, e-queuering i e-parking dbają o to, gdy energia magazynowana w niewielkim akumulatorze została „spożytkowana” na bezszelestne wykonanie Fiatem 600 typowych manewrów lub przejechanie zakorkowanej drogi bez konieczności angażowania części spalinowej. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc elektryczny silnik wspomaga spalinowy, poprawiając parametry elastyczności. Cały układ zajmuje mało miejsca i jest lekki, nie wpływając w znaczącym stopniu na masę własną samochodu.
Fiat 600 | |
---|---|
Dł./szer./wys. | 4,17/1,78/1,54 m |
Rozstaw osi | 2,56 m |
Pojemność bagażnika | 385 l |
Fiat 600 Hybrid – dane techniczne | |
Silnik | 1.2 Hybrid |
Pojemność | 1199 cm³ |
Maks. moc | 100 KM |
Maks. moment | 205 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna, 6-biegowa |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Prędkość maks. | 184 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km |
Fiat 600 Hybrid wyceniony został na minimum 108 000 zł. Droższa odmiana La Prima kosztuje z kolei 128 000 zł.