Przegląd najlepszych aut elektrycznych do ciągnięcia przyczep. Zobacz, które modele mają największe możliwości.
Sceptycy samochodów elektrycznych mają teraz co najmniej jeden argument mniej. Są już elektryki, które nadają się do ciągnięcia przyczep. Nie tylko tych lekkich. To znacznie zwiększa zakres zastosowań samochodów elektrycznych. Nawet jeśli poszczególni kandydaci, tacy jak VW ID.3, tolerują tylko montaż bagażników rowerowych na hak. W przypadku ID.4 i ID.5 sytuacja wygląda inaczej. Każdy z nich może holować przyczepę o masie 1200 kilogramów, a w wersjach GTX nawet 1400 kg.
Mistrzem wśród elektryków jest jednak BMW iX xDrive, który ma uciąg aż 2500 kilogramów.
Można więc nim pociągnąć nawet największą przyczepę kempingową. Niewiele gorsze są Lotus Eletre i Tesla Model X, które mają uciąg po 2250 kilogramów. Dobrze radzi sobie również Polestar 3 z 2200 kilogramami.
Holowanie elektrykiem? Chińczycy wiedzą jak to robić!
Chińczycy kładą coraz większy nacisk na możliwości holowania w przypadku pojazdów elektrycznych, co najlepiej widać na przykładzie elektrycznego SUV-a Nio EL7 oraz sedana ET7, które mogą holować do 2000 kilogramów. Tymczasem konkurenci, tacy jak Mercedes EQE, zostają daleko w tyle, oferując uciąg zaledwie 750 kg. BMW iX3 osiąga podobny wynik, co jest całkiem niezłym rezultatem, ale klienci z pewnością oczekują więcej od SUV-a średniej klasy.
Elektryk i przyczepa – wyzwania techniczne
Zrozumiałe jest jednak, że niektórzy producenci nadal ostrożnie podchodzą do kwestii zwiększania uciągu. W końcu stanowi to duże obciążenie dla układów napędowych. Czy silniki elektryczne poradzą sobie z takimi obciążeniami w dłuższej perspektywie? Jak dobrze akumulator i system kontroli temperatury radzą sobie z większymi obciążeniami? Wszystko to jest nadal zagadką. Producenci nie mają jeszcze wystarczająco dużego doświadczenia i danych, aby ryzykować utratę reputacji przez awarie. Elektryki mają już wystarczająco dużo przeciwników.
Zobacz również:
Najlepsze samochody do ciągnięcia przyczepy 3t
Zdolność holowania w przypadku niektórych modeli zależy głównie od wielkości akumulatora, podczas gdy w przypadku innych bardziej od tego, czy pojazd ma napęd na dwa czy cztery koła. W rezultacie dopuszczalne obciążenie przyczepy różni się w poszczególnych gamach modeli. Holowanie ciężkiej przyczepy powoduje szybsze rozładowywanie akumulatora. Jak szybko? Zależy to z jednej strony od masy przyczepy, a z drugiej od jej oporu powietrza. No i od prawej stopy kierowcy, dokładnie tak samo jak w przypadku silnika spalinowego.
W zestawieniu nie został uwzględniony samochód elektryczny, którego zdolności są oszałamiające. Chodzi oczywiście o Teslę Cybertruck, której wersje dual- i tri-motor mogą pochwalić się uciągiem 11 000 funtów czyli ok. 4989 kg.
Marka-model-wersja | Przyczepa (kg) | Hak (kg)* | Dach (kg)* |
---|---|---|---|
BMW iX Drive | 2500 | 100 | 75 |
Lotus Eletre | 2250 | 90 | 90 |
Tesla Model X | 2250 | 90 | b.d. |
Polestar 3 LR DM | 2200 | 100 | 100 |
BMW i5 xDrive | 2000 | 80 | 75 |
BMW i7 xDrive | 2000 | 80 | b.d. |
Nio EL7 | 2000 | 100 | 75 |
Fisker Ocean | 1820 | 75 | b.d. |
Audi Q8 50 etron | 1800 | 80 | 75 |
Genesis GV70 AWD | 1800 | 180 | 100 |
Mercedes EQA300 4M | 1800 | 80 | 75 |
Mercedes EQC | 1800 | 72 | 75 |
Mercedes EQB300 4M | 1700 | 75 | 75 |
BMW i4eDrive35 | 1600 | 75 | 75 |
Genesis GV60 | 1600 | 100 | 100 |
Hyundai Ioniq 5 | 1600 | 80 | 80 |
Kia EV6 77,4 kWh | 1600 | 80 | 80 |
Smart #1 AWD | 1600 | 75 | 50 |
Smart #3 AWD | 1600 | 75 | 50 |
Tesla Model S | 1600 | 100 | 75 |
Tesla Model Y | 1600 | 100 | 75 |
*maksymalne obciążenie