Zainteresowanie SUV-ami nie przemija, a na wielu rynkach dochodzi do tego spore zapotrzebowanie na auta z napędem elektrycznym. Skoda postanowiła odpowiedzieć na potrzeby klientów modelem Elroq.
Dla Skody wprowadzenie do salonów Elroqa będzie dużym wydarzeniem. To pierwszy kompaktowy SUV tej marki, a zarazem trzeci, po Citigo-e iV oraz Enyaqu, produkowany na dużą skalę „elektryk”. Podobnie jak inne popularne elektryczne modele koncernu Volkswagen Elroq bazuje na platformie MEB. Oznacza to, że dzieli mechanikę z większą o rozmiar Skodą Enyaq czy chociażby Volkswagenem ID.3. To bardzo dobra informacja, bo rozwiązania przypisane do MEB są stale rozwijane – ostatnie lata przyniosły m.in. wzrost maksymalnej mocy ładowania do 175 kW oraz funkcję podgrzewania akumulatora przed ładowaniem, która sprawia, że nawet w chłodne czy wręcz zimne dni można cieszyć się wysokim tempem uzupełniania prądu. Proces ten będzie można uruchomić ręcznie, naciskając przycisk na centralnym wyświetlaczu systemu multimedialnego lub stanie się to automatycznie w drodze do stacji ładowania, na podstawie danych nawigacyjnych i temperatury baterii.
Skoda Elroq – zasięg
Po pierwszych jazdach zamaskowanymi jeszcze prototypami wiemy, że architektura MEB zapewnia w Elroqu bardzo dobrą trakcję, zwrotność oraz skuteczne i ciche filtrowanie nierówności. Zasięg będzie różny, w zależności od rodzaju akumulatora, oraz stylu i warunków jazdy. Skoda mówi nawet o wartościach przekraczających 560 km (wg WLTP). Wydają się możliwe do osiągnięcia przy delikatnym operowaniu gazem podczas jazdy z umiarkowanymi prędkościami. W trakcie przedzierania się przez zatłoczone miejskie arterie zużycie energii nie przekraczało 16 kWh/100 km.
Inżynierowie Skody dołożyli starań, by zasięg nie spadał lawinowo wraz ze wzrostem prędkości. Będzie to zasługą dopracowanej pod kątem aerodynamiki karoserii. Współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,26. Pracuje na niego wiele elementów. W przednim zderzaku można zauważyć kanały kierujące powietrze w stronę kół (będą miały średnice od 19 do 21 cali). Kolejnym rozwiązaniem poprawiającym przepływ powietrza, są zoptymalizowane szczeliny między oponą, a krawędzią błotnika – kluczowym miejscu zastosowano element redukujący tą przestrzeń. Aerodynamiczna optymalizacja przekłada się także na ciszę w kabinie. Design modelu Elroq pozostaje jeszcze owiany tajemnicą, ale Skoda zapowiedziała, że Elroq będzie pierwszym modelem marki utrzymanym w stylistycznej konwencji Modern Solid.
Skoda Elroq – bagażnik
Tworząc Elroqa, inżynierowie Skody pozostali wierni ideałom marki, od lat starającej się dostarczać klientom samochody funkcjonalne, przestronne i użyteczne. W kabinie przestrzeni dla podróżnych nie brakuje, zaprojektowano sporo funkcjonalnych schowków o łącznej pojemności 48 litrów, a bagażnik mieszczący od 470 do 1580 litrów sprawdzi się podczas wakacyjnych podróży. Wraz z nowym SUV-em pojawią się nowe rozwiązania Simply Clever. Jednym z nich będzie umieszczona pod półką bagażnika siatka na przewód do ładowania, który zawsze będzie pod ręką, ale przestanie zabierać miejsce na podłodze bagażnika czy pod nią.
Skoda Elroq – akumulatory i moc
Wszystkie warianty Skody Elroq obsłużą szybkie ładowanie, a akumulatory wszystkich czterech wersji napędowych będzie można naładować w zakresie od 10% do 80% w mniej niż 28 minut. W tym czasie największą ilość energii pobiorą flagowe warianty Elroq 85 oraz 85x, których akumulator o pojemności 82 kWh brutto (77 kWh netto) akceptuje ładowanie modą do 175 kW. Przewidziano też odmiany 60 (63/59 kWh) oraz 50 (55/52 kWh). Będą one różniły się także mocami silników, wynoszącymi odpowiednio 170 KM (Elroq 50), 204 KM (Elroq 60), 286 KM (Elroq 85) oraz 299 KM (Elroq 85x, jedyny w gamie dostępny z napędem na obie osie).
Oświetlenie w całości bazuje na LED-ach. Skoda zapowiedziała, że przednie i tylne lampy będą występowały w dwóch wersjach. Bardziej zaawansowana – poza walorami estetycznymi – zaoferuje oczywiście bardziej rozbudowane funkcje. Z tyłu będą to m.in. animacje powitalne i dynamiczne kierunkowskazy. W przednich reflektorach wisienką na torcie będzie technologia Matrix LED oparta o 36 pojedynczych punktów świetlnych, które zapewnią dobre oświetlenie drogi oraz pozwolą na bardzo precyzyjne sterowanie kształtem i zasięgiem snopa światła.
Skoda Elroq – systemy wsparcia kierowcy
Znakiem czasu jest także systematyczne udoskonalanie systemów wsparcia kierowcy przy powiększaniu listy o kolejne. Po włączeniu na autostradzie Travel Assist kierowca będzie mógł w zasadzie nadzorować zachowanie auta, które samodzielnie utrzyma się na pasie ruchu, będzie kontrolowało prędkość i dystans od poprzedzającego pojazdu. Inteligent Park Assist zaoferuje funkcje Trained Parking oraz Remote Trained Parking. Funkcja Trained Parkingu umożliwi zapisanie w pamięci auta drogi dojazdowej do pięciu miejsc parkingowych. Dystans do 50 m auto będzie w stanie pokonać samodzielnie. Dzięki funkcji Remote Trained Parking kierowcy będą mogli wygodnie kontrolować manewry parkowania spoza pojazdu – nawet do czterech metrów od niego – za pomocą smartfona i aplikacji MySkoda.
Pierwsza jazda Skodą Elroq – PODSUMOWANIE
Premiera finalnej wersji Skody Elroq nastąpi jesienią bieżącego roku. Zapewne w jej trakcie lub niedługo później poznamy ceny. Na naszych drogach auto powinno pojawić się w 2025 r. Ogólne dopracowanie, przestronność, komfort jazdy, dobre właściwości jezdne oraz znaczne zasięgi na pewno uczynią ze Skody Elroq mocnego gracza w modnym segmencie kompaktowych SUV-ów z napędem elektrycznym.