Jakie opony wybrać do samochodu elektrycznego – standardowe czy te ze specjalnym oznaczeniem? Odpowiedź na to pytanie da test 9 opon w rozmiarze 235/55 R19.
Na drogach stale przybywa samochodów elektrycznych – zarówno nowych, jak i używanych. Ich użytkownicy często stają przed dylematem podczas wyboru opon. W tym samym rozmiarze są często dostępne standardowe opony spełniające kryteria dotyczące prędkości oraz nośności, jak i ogumienie którego oznaczenia, a nawet nazwa sugerują, że jest przeznaczone do samochodów na prąd. Które produkty sprawdzą się lepiej?
Test opon letnich. Jakie opony wzięły w nim udział?
Opony, które wzięły udział w teście (alfabetycznie):
– Bridgestone Potenza Sport
– Continental PremiumContact 7
– Falken e.ZIEX
– Goodride ZuperEco Z-107
– Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
– GT Radial Sport Active 2 EV
– Hankook iON evo SUV
– Michelin Pilot Sport EV
– Michelin Pilot Sport 4 SUV
Dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Bild przeprowadzili test, w którym uwzględnili zarówno standardowe opony pasujące do Kii EV6, jak i ogumienie dedykowane do samochodów elektrycznych. W teście wzięły udział opony ze wszystkich segmentów. Znalazły się m.in. produkty budżetowe, taki jak Goodride, segmentu środkowego – Falken czy Hankook, jak i ogumienie premium – Bridgestone, Continental czy Goodyear. W segmencie premium ciekawie zapowiadał się pojedynek pomiędzy produktami firmy Michelin – w zestawieniu uwzględniono zarówno standardową oponę Pilot Sport 4 SUV, jak i przeznaczony do aut elektrycznych model Pilot Sport EV.
Test opon letnich 235/55 R19 – opisy opon
Poniżej prezentujemy krótkie opisy zawierające wnioski o poszczególnych oponach. Także tabelki zawierające wyniki pomiarów dróg hamowania na poszczególnych nawierzchniach.
Bridgestone PotenzaSport
Bridgestone zapewnia pewne prowadzenie na suchym i mokrym torze oraz ma dobrą odporność na zjawisko aquaplaningu. Jednocześnie przez wysokie opory toczenia kiepsko wypada w próbie zużycia energii elektrycznej przez samochód. Do tego szybko się zużywa i oferuje niski poziom komfortu.
Bridgestone Potenza Sport | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 713 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 34,0 m |
Continental PremiumContact 7
Continental zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, co potwierdzają krótkie drogi hamowania na sucho i mokro i stabilne zachowanie na torze w różnych warunkach. Do tego opona PremiumContact 7 wolno się zużywa i ma niskie opory toczenia, co przekłada się na małe zużycie energii w aucie elektrycznym.
Continental PremiumContact 7 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 708 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,7 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 33,2 m |
Falken e.ZIEX
Dzięki niskim oporom toczenia Falken wygrywa rywalizację w konkurencji konsumpcji energii elektrycznej. Ponadto japońska opona wolno się zużywa, umożliwiając pokonywanie dużych przebiegów. Nieźle wypada w próbach hamowania na suchym i mokrym asfalcie. Ma niską odporność na aquaplaning – szczególnie wzdłużny.
Falken e.ZIEX | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 663 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 42,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 34,7 m |
Goodride ZuperEco Z-107
Goodride potrzebuje długiego dystansu do zatrzymania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Do tego kiepsko prowadzi się na torze w różnych warunkach. Ma za to wysoką odporność na aquaplaning. Oferuje przeciętne zużycie energii i szybkość ścierania bieżnika. Dostępna jest w atrakcyjnej cenie.
Goodride ZuperEco Z-107 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 399 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 48,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,2 m |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Goodyear to opona o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Do jej atutów należy zaliczyć krótkie drogi hamowania na różnych rodzajach nawierzchni oraz wysoką precyzję prowadzenia na suchym i mokrym torze. Do tego opona ma wysoką odporność na aquaplaning. Jest odporna na zużycie, ale ma przeciętne opory toczenia.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 678 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,1 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 33,9 m |
GT Radial Sport Active 2 EV
GT Radial nie zachwyca osiągami – ma długie drogi hamowania na sucho i mokro. Kiepsko wypada podczas sportowej jazdy na torze w obu warunkach. Ma niezłą odporność na aquaplaning wzdłużny, za to przegrywa rywalizację w konkurencji aquaplaningu poprzecznego. Jest odporna na zużywanie bieżnika, ale ma najwyższe zużycie energii.
GT Radial Sport Active 2 EV | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 555 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,0 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,9 m |
Hankook iON evo SUV
Hankook łączy wysoki poziom bezpieczeństwa z niskim zużyciem energii i odpornością na zużywanie. Bardzo dobrze spisuje się w próbach hamowania oraz sportowej jazdy po suchym i mokrym torze. Jest najcichszą oponą w zestawieniu, do tego wolno się zużywa i ma niezłe opory toczenia.
Hankook iON evo SUV | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 722 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,4 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 33,0 m |
Michelin Pilot Sport EV
W konkurencjach rozgrywanych na torze dedykowana do samochodów elektrycznych opona Michelin wypada przeciętnie zarówno jeżeli chodzi o hamowanie, jak i prowadzenie w różnych warunkach. Ma do tego niską odporność na zjawisko aquaplaningu i jest najgłośniejsza. Wolno się zużywa i ma niezłe opory toczenia.
Michelin Pilot Sport EV | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 1032 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 43,3 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 35,0 m |
Michelin Pilot Sport 4 SUV
Standardowa opona firmy Michelin zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa – dobrze wypada w konkurencjach hamowania oraz zapewnia wysoką precyzję prowadzenia na suchym i mokrym torze. Ma do tego bardzo dobre właściwości w aquaplaningu. Opona oferuje też dużą odporność na zużywanie ale ma wysokie opory toczenia.
Michelin Pilot Sport 4 SUV | |
---|---|
Cena 1 sztuki | 737 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 39,2 m |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 34,1 m |
Ranking opon letnich do aut elektrycznych – wyniki testu
Poniżej prezentujemy klasyfikację końcową tegorocznego testu opon letnich w rozmiarze 235/55 R19 przeprowadzonego przez dziennikarzy niemieckiego magazynu Auto Bild.
Klasyfikacja testu opon letnich do aut elektrycznych 2024
1. Michelin Pilot Sport 4 SUV (cena 1 szt. 737 zł)
2. Continental PremiumContact 7 (cena 1 szt. 708 zł)
2. Hankook iON evo SUV (cena 1 szt. 722 zł)
4. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 (cena 1 szt. 678 zł)
5. Falken e.ZIEX (cena 1 szt. 663 zł)
6. GT Radial Sport Active 2 EV (cena 1 szt. 555 zł)
7. Bridgestone Potenza Sport (cena 1 szt. 713 zł)
8. Goodride ZuperEco Z-107 (cena 1 szt. 399 zł)
9. Michelin Pilot Sport EV (cena 1 szt. 1032 zł)
Tegoroczny test opon letnich w rozmiarze 235/55 R19 wygrywa Michelin Pilot Sport 4 SUV. Opona zapewnia wysokie parametry wpływające na bezpieczeństwo i wolno się zużywa. Na drugim miejscu rywalizację kończy opona Continental PremiumContact 7, która oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa w połączeniu wolnym tempem ścierania bieżnika i niskim zużyciem energii. Ex aequo z Continentalem na drugim miejscu podium plasuje się Hankook iON evo SUV. Opona przeznaczona do aut elektrycznych wysokie miejsce zawdzięcza dobrym wynikom na torze oraz niskiemu zużyciu energii i wysokim przebiegom.
Na czwartej pozycji rywalizację kończy opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – produkt standardowy o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Na piątym miejscu rywalizację kończy Falken e.ZIEX – opona do aut elektrycznych, na której testowa Kia EV6 zużywała najmniej energii podczas jazdy. Szósta lokata przypadła oponie GT Radial Sport Active 2 w wersji EV, której największą zaletą jest wolne tempo zużywania bieżnika. Na siódmym miejscu sklasyfikowano ogumienie Bridgestone Potenza Sport. Opona wprawdzie zapewnia dobry poziom przyczepności, ale jej bieżnik szybko się ściera, a auto zużywa dużo energii. Ósma lokata przypadła oponie Goodride ZuperEco z-107, która nie zachwyca osiągami ale jest tania. Na ostatniej pozycji tabeli wyników znajduje się Michelin Pilot Sport EV. Opona nie brała udziału we wszystkich konkurencjach testowych, ale wyniki tych, w których ją uwzględniono, były przeciętne. Do tego jest wyraźnie droższa od pozostałych.
Tegoroczny test pokazuje, że nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa dobrej klasy standardowe opony mogą rywalizować z produktami dedykowanymi do samochodów elektrycznych. Wyniki opony Continental PremiumContact 7 pokazują, że standardowe ogumienie poza dobrymi osiągami może też mieć niskie opory toczenia, być trwałe i zużywać mało energii. Warto wiedzieć, że większość standardowych modeli opon produkowanych w rozmiarach pasujących do samochodów elektrycznych spełnia wymogi co do zwiększonej nośności i można je stosować w tych autach bez obaw.