NowościRozrywka25 lat hybryd Hondy – kamienie milowe w historii marki

25 lat hybryd Hondy – kamienie milowe w historii marki

W tym roku mija 25 lat od momentu, gdy Honda wprowadziła na europejski rynek swoją pierwszą hybrydę. Przypominamy najważniejsze modele japońskiej marki z napędem hybrydowym.

Od chwili debiutu pierwszej generacji Hondy Civic w 1972 roku japoński producent skupiał się przede wszystkim na rozwoju silników benzynowych, aby zoptymalizować proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym istotnie zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej na przełomie lat 80. i 90. Japończycy rozpoczęli prace nad technologią hybrydową w celu stworzyć najbardziej wydajnego samochodu na świecie.

Efektem tych działań była Honda Insight, która trafiła do sprzedaży w 1999 roku. Model ten został wyposażony w równoległy zintegrowany układ hybrydowy Integrated Motor Assist (IMA), który pozwalał na uzyskanie średniego zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 3,4 l/100 km. Przez następne ćwierć wieku japońscy inżynierowie udoskonalali ten rodzaj napędu, opracowując hybrydy do różnych zastosowań. Oprócz wspomnianego systemu IMA są to inteligentny napęd Multi Mode Drive (i-MMD) z dwoma silnikami, stosowany w modelach e:HEV (Jazz, Civic, HR-V, ZR-V i CR-V), oraz układ napędu na cztery koła Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) z trzema silnikami (NSX).

Doświadczenie w tworzeniu hybryd Honda zdobywała nie tylko na drogach, ale także na torach wyścigowych. W 2015 roku japoński koncern powrócił do Formuły 1 jako dostawca silników. Przez kolejne lata rozwijał swoją jednostkę napędową, co przyniosło efekt w postaci mistrzostwa świata kierowców w 2021 roku z Maxem Verstappenem i zespołem Oracle Red Bull Racing. Był to pierwszy raz od 1991 roku, gdy zwycięski bolid korzystał z silnika Hondy. Japończycy dostarczali Red Bullowi jednostki napędowe także w sezonach 2022 i 2023, umożliwiając temu teamowi wygranie mistrzostw zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i konstruktorów.

Honda Prelude
Honda Prelude

W ciągu ostatnich 25 lat Honda wypuściła na rynek kilkanaście różnych modeli z napędem hybrydowym – od aut miejskich, przez kompakty i SUV-y, do supersamochodów, a w planach są kolejne. Warto wspomnieć chociażby o nowym Prelude, które wyjedzie na drogi w przyszłym roku. Tymczasem zapraszamy na krótki przegląd najważniejszych hybrydowych Hond z minionego ćwierćwiecza.

Honda Insight (1999)

  • Moc: 76 KM
  • Moment obrotowy: 127 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,0 s
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Zużycie paliwa (NEDC): 3,4 l/100 km
  • Masa własna: 835 kg

Honda Insight zapisała się na kartach historii motoryzacji jako pierwszy w Europie samochód hybrydowy z dwoma silnikami – benzynowym i elektrycznym. Nowoczesny napęd IMA (o którym wspominaliśmy powyżej), wyjątkowo niska waga (poniżej tony z kierowcą i pasażerem) oraz dopracowana aerodynamika (współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący zaledwie 0,25) sprawiały, że to dwumiejscowe coupe w swoich czasach należało do grona najbardziej ekonomicznych modeli, zużywając w cyklu mieszanym zaledwie 3,4 l paliwa na 100 km.

Honda Insight
Honda Insight

Źródłem napędu Hondy Insight był lekki, trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 l, który wykorzystywał zaawansowaną technologię spalania ubogiej mieszanki, elementy o niskim współczynniku tarcia i lekkie materiały. Współpracował z nim bezszczotkowy silnik prądu przemiennego, zasilany przez (ważący jedynie 20 kg) akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy (Ni-MH) 144V umieszczony pod podłogą bagażnika.

Efekt był taki, że podczas przyspieszania jednostka elektryczna zwiększała osiągi auta do poziomu odpowiadającego parametrom ówczesnych 1,5-litrowych silników benzynowych, a przy zwalnianiu „elektryk” działał jako generator ładujący baterię. Ponadto Insight został wyposażony w układ stop-start, który wyłączał spalinowy motor w momencie zatrzymania samochodu i automatycznie uruchamiał ponownie po wrzuceniu biegu (auto posiadało 5-biegową skrzynię ręczną).

W ramach ciekawostki można dodać, że w momencie swojej premiery Honda Insight była jednym z najbardziej zaawansowanych pojazdów na drogach. W trakcie prac nad tym modelem zarejestrowano przeszło 300 patentów – ponad 60 dla silnika i systemu IMA oraz ponad 120 dla elektronicznej jednostki sterującej układem napędowym (PCU) i konstrukcji nadwozia.

Honda CR-Z (2010)

  • Moc: 124 KM
  • Moment obrotowy: 174 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Zużycie paliwa (NEDC): 5,0 l/100 km
  • Masa własna: 1198 kg

Honda CR-Z to zaprezentowany w 2010 roku duchowy spadkobierca pierwszego Insighta. Model ten, tak jak jego rewolucyjny poprzednik, łączył niewielkie, lekkie oraz opływowe nadwozie coupe z wydajnym napędem hybrydowym. Pod względem stylistyki nawiązywał też do legendarnego CRX-a (m.in. dzielona tylna szyba).

Honda CR-Z
Honda CR-Z

Udoskonalony system IMA obejmował 1,5-litrowy silnik benzynowy z układem i-VTEC (114 KM), niewielką jednostkę elektryczną (14 KM) oraz 6-stopniową skrzynię manualną. Podobnie jak w modelu Insight, akumulator trakcyjny (niklowo-metalowo-wodorkowy 100,8 V) został zamontowany pod podłogą bagażnika.

Kierowca Hondy CR-Z miał do wyboru trzy tryby jazdy (normalny, ekonomiczny i sportowy), z których każdy zmieniał reakcje przepustnicy, układu kierowniczego, automatycznej klimatyzacji oraz poziom wspomagania zapewniany przez system IMA. Dzięki temu w zależności od potrzeb można było cieszyć się dynamiczną jazdą (w czym pomagało także dopracowane podwozie) lub szlifować umiejętności eco-drivingu.

Honda NSX (2016)

  • Moc: 581 KM
  • Moment obrotowy: 646 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 s
  • Prędkość maksymalna: 308 km/h
  • Zużycie paliwa (NEDC): 10,0 l/100 km
  • Masa własna: 1776 kg

Honda NSX drugiej generacji została wprowadzona na rynek w 2016 roku i była wówczas przykładem zastosowania najnowocześniejszej technologii hybrydowej, jaką dysponowała japońska marka. Za sprawą rewolucyjnego systemu napędu na wszystkie Super Handling All Wheel Drive (SH-AWD) inżynierom udało połączyć się dwa żywioły – doskonałe osiągi i ekologię.

Honda NSX
Honda NSX

Układ napędowy Hondy NSX obejmował dwa zespoły – przedni i tylny. „Sercem” auta był umieszczony z tyłu 3,5-litrowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami, połączony z 9-stopniowa, dwusprzęgłową skrzynię biegów i jednostką Direct Drive Motor. Z przodu natomiast zamontowano dwa silniki elektryczne TMU (Twin Motor Unit), które niezależnie napędzały oba przednie koła. Całość została tak dostrojona, aby jak najbardziej efektywnie korzystać z poszczególnych źródeł napędu.

Podczas przyspieszania wszystkie trzy silniki elektryczne (Direct Drive Motor oraz dwa przednie TMU) wspomagały benzynową „V-szóstkę”. Przy hamowaniu natomiast Honda NSX łączyła działanie dwóch układów hamulcowych (tradycyjnego mechanicznego oraz regeneracyjnego), co przekładało się na wysoką wydajność i ładowanie baterii w tym samym czasie.

Dodatkowo wspólna praca przednich silników elektrycznych i układu kontroli stabilności jazdy (VSA) znacznie zwiększała precyzję prowadzenia w zakrętach. Dynamicznie rozdzielany między przednie koła przez TMU moment obrotowy poprawiał stabilność auta, nad którą czuwały układy VSA i AHA. Dzięki takiej koordynacji kierowca mógł lepiej wyczuć samochód i w większym stopniu wykorzystać jego możliwości.

Honda Civic e:HEV (2022)

  • Moc: 184 KM
  • Moment obrotowy: 315 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Zużycie paliwa (WLTP): 4,7 l/100 km
  • Masa własna: 1517 kg

Obecna, jedenasta generacja Hondy Civic jest dopiero trzecią odsłoną w historii modelu, która jest oferowana jako hybryda (wcześniej ten typ napędu występował tylko w siódmym i ósmym wcieleniu japońskiego kompaktu). W przypadku tego auta mamy do czynienia z najnowszym układem e:HEV, na który składają się 2-litrowa jednostka benzynowa pracująca w cyklu Atkinsona, dwa kompaktowe silniki elektryczne, akumulator litowo-jonowego o dużej gęstości mocy, modułu sterujący zasilaniem oraz inteligentny moduł napędowy.

Honda Civic
Honda Civic

Układ napędowy e:HEV w Hondzie Civic działa płynnie w różnych trybach jazdy (EV Drive, Hybrid Drive i Engine Drive) bez konieczności ingerencji przez kierowcę. W mieście auto porusza się głównie na napędzie elektrycznym, a gdy potrzeba więcej mocy, przełącza się w tryb hybrydowy, wykorzystując silnik elektryczny do rozpędzenia, a silnik benzynowy do wytwarzania energii elektrycznej. W trasie zazwyczaj to spalinowy motor bezpośrednio napędza koła, ale przy wyższych prędkościach napęd z powrotem przechodzi w tryb hybrydowy.

Honda ZR-V e:HEV (2023)

  • Moc: 184 KM
  • Moment obrotowy: 315 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s
  • Prędkość maksymalna: 173 km/h
  • Zużycie paliwa (WLTP): 5,7 l/100 km
  • Masa własna: 1589 kg

Przedstawiony w 2023 roku model ZR-V stanowi doskonałe uzupełnienie gamy SUV-ów Hondy, wypełniając lukę między HR-V i CR-V. Tak samo jak Civic, opisywane auto jest wyposażone w napęd e:HEV, który obejmuje benzynowy motor o pojemności 2,0 l oraz dwa silniki elektryczne, a cały układ, w zależności od warunków, płynnie przełącza się między trzema trybami pracy (EV, Hybrid i Engine Drive).

Honda ZR-V
Honda ZR-V

Na pokładzie SUV-a ZR-V znajdziemy też zaawansowany pakiet technologii Honda SENSING, który odpowiada za wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Obejmuje on kompleksowy system poduszek powietrznych, imponujące zabezpieczenia przed kolizją z każdej strony oraz funkcje zwiększające widoczność i właściwości aerodynamiczne.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji